اصفهان؛

ارتباط تنگاتنگ توپوگرافی با شدت آلودگی شهری

رئیس امور آزمایشگاه‌های محیط زیست استان اصفهان گفت: میزان آلودگی شهرها ارتباطی نزدیک با پارامترهای اقلیمی و به عبارتی توپوگرافی خاص هر منطقه جغرافیایی در کشور دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بابک صادقیان اظهار داشت: شرایط اقلیمی اصفهان نسبت به بسیاری ازشهرهای کشور ویژه است و در چنین شرایطی آلودگی به سختی از اتمسفر و جو این استان خارج می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته بدون توجه به چنین شرایطی بارگزاری بیش از حد صنایع در استان اصفهان انجام شده و بر این اساس در اصفهان به تدریج آلودگی سنگین شده است که کاهش این آلایندگی نیازمند برنامه‌ای دراز مدت بود.

صادقیان گفت: با اشاره به اینکه میانگین سرعت باد در اصفهان بسیار کمتر از شهری مانند اهواز است، تاکید کرد: به همین دلیل در بسیار از روزهای آلوده میزان آلایندگی شهر اصفهان از اهواز بیشتر است و این در حالی است که اگر باد اهواز در اصفهان جریان داشت تعداد روزهای سالم اصفهان بسیار بیشتر از این شهر می‌شد.

وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی میان پارامترهای اقلیمی و توپوگرافی منطقه با میزان آلودگی وجود دارد، ادامه داد: در واقع میانگین سرعت باد در اصفهان کم و بارش‌های جوی نیز مناسب نیست و این امر موجب تخلیه نشدن آلاینده‌ها و تلطیف هوا می‌شود.

صادقیان در ارتباط با روزهای آلوده اصفهان در زمستان ابراز داشت: تجربه بلندمدت نشان می‌دهد اصفهان در آذرماه و دی‌ماه بیشترین میزان اینورژن را دارد.

وی اضافه کرد: شاید شرایط امسال از نظر تعداد روزهای آلاینده با سال گذشته یکسان باشد اما نکته قابل توجه و امیدوارکننده این است که شدت آلودگی کمتر از سال‌های گذشته بوده است.

وی افزود: به طور کلی اگر کمیت و کیفیت روزهای آلوده را هم زمان در نظر بگیریم شدت آلودگی هوا از سال ۹۲ تا کنون کاهش یافته است.  


انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.