کرمان؛

عفونت گوش در افراد دیابتی بدخیم است

یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: عفونت گوش خارجی در افراد دیابتی بدخیم است و به علت نقص سیستم ایمنی، عفونت به راحتی وارد مغز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان، از کرمان ،دکتر عامی‌زاده شایع‌ترین بیماری گوشی را عفونت گوش دانست و اظهار کرد: عفونت گوش، معمولاً با درد شدید همراه است.

وی یادآور شد: گوش، به سه قسمت داخلی، میانی (فضایی که استخوانچه‌های گوش قرار دارند) و خارجی (لاله، مجرا و پرده) تقسیم می‌شود که عفونت در قسمت میانی و خارجی شیوع بیشتری دارد.
دکتر عامی‌زاده گفت: گوش خارجی (لاله گوش و مجرا ) در حالت عادی دچار عفونت نمی‌شود؛ مگر با دست‌کاری‌هایی مانند سوراخ کردن‌های متعدد غیربهداشتی که غضروف گوش دچار عفونت شده و شکل خود را از دست می‌دهد.


وی با بیان اینکه داشتن جرم در مجاری گوش از نظر پزشکان بیماری نیست و مداوایی ندارد، تصریح کرد: جرم به علت اسیدی بودن، محافظی است برای مجرای گوش تا دچار عفونت نشود؛ بنابراین، مقدار این جرم که از غدد موجود در مجرای گوش ترشح می‌شود، می‌تواند کم یا زیاد باشد.


این متخصص گوش، حلق و بینی با تاکید بر اینکه حرکت جرم در گوش از داخل به بیرون است و با وارد کردن جسم خارجی به داخل گوش، این جرم به پرده نزدیک شده و می‌تواند خطرساز باشد،گفت: هم‌چنین با زخم شدن دیواره‌ی مجرای گوش، سلول‌ها با جذب باکتری دچار عفونت خواهند شد.


دکتر عامی‌زاده با بیان این‌که گوش برای این‌که دچار عفونت نشود، باید در محیطی اسیدی باشد، گفت: شامپو، ماده‌ای قلیایی است؛ پس، نباید وارد گوش شود.


وی با اشاره به اینکه درد شدید، خارش گوش، تورم مجرا و بسته شدن آن از علائم عفونت گوش خارجی هستند، بیان کرد: عفونت‌های گوش میانی در کودکان شیوع بیشتری دارد و کودکان پسر بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و هرچه سن پایین‌تر باشد، ریسک ابتلا افزایش می‌یابد.
این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان این‌که در نوزادان، مجرایی از بینی تا گوش به‌صورت افقی وجود دارد، گفت: در هنگام شیردادن به نوزادان در حالت افقی این ترشحات از محیط آلوده‌ی دهان از طریق این مجرا به داخل محیط استرلیزه گوش راه پیدا کرده و باعث عفونت می‌شود.


وی گفت: برای جلوگیری از عفونت‌های گوش میانی، نباید جسم خارجی و آب وارد گوش شود و گوش همیشه باید خشک باشد.
دکتر عامی‌زاده سمعک را به‌‌عنوان جسم خارجی، عاملی برای ایجاد عفونت در گوش دانست و اظهار کرد: در هنگام استفاده از سمعک، حتماً باید نکات بهداشتی رعایت شود؛ در غیر این صورت با هر بار وارد شدن سمعک به داخل گوش، عفونت خواهد کرد.


وی افزود: شنیدن صدا در گوش به‌صورت دوطرفه از نظر پزشکان در اغلب موارد خوش‌خیم است و استرس طول روز می‌تواند باعث ایجاد آن باشد.

دکتر عامی‌زاده با تاکید بر اینکه عفونت گوش خارجی در افراد دیابتی بدخیم است و به علت نقص سیستم ایمنی، عفونت به راحتی وارد مغز خواهد شد، خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین D به‌ویژه در خانم‌ها، خطر ابتلا به عفونت‌ها را بیشتر خواهد کرد.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: عفونت ، گوش ، دیابت ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.