واشینگتن پست: کاهش بهای نفت، امید ایران را برای دست یافتن به درآمد کلان کمرنگ کرده است

واشینگتن پست نوشت: با توجه به سقوط بهای نفت و لجاجت عربستان برای کاهش ندادن میزان تولید خود، ایران شتابی برای ورود به بازار نفت ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از واشینگتن پست؛ ایران می خواهد در بازار نفت راه تازه ای را در پیش بگیرد. هنگامی که تحریم های آمریکا و دیگر تحریم های جهانی در سال 2012 به اجرا درآمدند و روزانه نزدیک به 700.000 بشکه از نفت خام ایران را از بازارهای جهانی بیرون راندند، متوسط بهای یک بشکه نفت اوپک 45/109 دلار بود. 

ولی امروز، با برداشته شدن تحریم ها، ایران می خواهد فروش نفت خود را در میانه رکودی فراگیر در بازار نفت، افزایش دهد. چرا که متوسط بهای هر بشکه نفت معیار اوپک تنها 25 دلار است که کمتر از یک چهارم بهای سال 2012 به شمار می رود. 

پیامد آن، درآمد به مراتب کمتر از مقداری است که دو سال پیش مقامات ایران هنگام آغاز مذاکرات برای پایان دادن به تحریم های هسته ای پیش بینی کرده بودند. افت بهای نفت، ایران را وادار خواهد کرد تا آهسته تر از آنچه برنامه ریزی شده بود از میدانهای نفت خود برداشت کند و این باعث خواهد شد تا شرکتهای نفتی جهانی در زمینه سرمایه گذاری های تازه چندان مشتاق نباشند. 

الیزابت روزنبرگ، مدیر «برنامه انرژی و اقتصاد و امنیت» در «مرکز امنیتی نیوآمریکن»، می گوید: «از بسیاری جهات، بدتر از این نمی شد؛ زیرا بهای نفت به کمترین سطح رسیده و صندوق بین المللی پول به تازگی سخنان دلسرد کننده ای درباره نظام بانکی ایران و چشم انداز رشد اقتصادی آن منتشر کرده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: افزون بر آن، برداشتن تحریم ها می تواند تنش بر سر تثبیت سهمیه های تولید در اوپک را بیشتر کند – به ویژه میان ایران و عربستان که رقبایی دیرینه هستند. عربستان که دنبال حفظ سهم بازار خود است علیرغم درخواست برخی از اعضای اوپک مبنی بر اینکه برای جلوگیری از کاهش قیمت ها برداشت خود را مهار کند، با تمام توان سرگرم برداشت از میدانهای نفتی خود است. 

محسن قمصری، مدیر کل امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در 6 ژانویه (17 دی ماه) به رویترز گفت: «ما نمی خواهیم جنگ قیمت ها را آغاز کنیم. در رویکرد خود ثابت قدم خواهیم بود و میزان برداشت را آهسته آهسته افزایش خواهیم داد. من باید بگویم با توجه به قیمت های کنونی، دیگر بیشتر از این نمی توان قیمت ها را کاهش داد.»

مقامات ایرانی پیشتر وعده داده بودند در شش ماه، نیم میلیون بشکه در روز و در یک سال، یک میلیون بشکه در روز به برداشت از میدان ها خواهند افزود. بوشان بحری، مدیر ارشد و از کارشناسان اوپک در «آی اچ اس انرژی» می گوید این شرکت مشاوره، تنها افزایش 400.000 بشکه در روز را برای شش ماه آینده پیش بینی می کند. 

او گفت: «به گمان من آنها به آهستگی گام خواهند برداشت زیرا به خاطر قیمت ها و با توجه به رابطه ای که با دیگر اعضای اوپک، همچون عربستان سعودی، دارند این کار به سود آنهاست.»
قائم مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهور اوباما، بن رودز، پیش بینی می کند که رویکرد شرکتهای خارجی، صبر و انتظار خواهد بود. او روز جمعه در برنامه خبری بلومبرگ گفت: «موج بزرگی راه نخواهد افتاد. بی تعارف باید گفت که ایرانیان آگاه هستند زیرا هنوز شبکه در هم تنیده ای از دیگر تحریم ها سر جای خود مانده است. برخی از شرکتها می خواهند منتظر بمانند و ببییند آیا ایران از توافق نامه پیروی خواهد کرد یا نه. از این رو، به گمان من این فرایند گام به گام خواهد بود.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار