بیرجند؛

فداییان اسلام نخستین منادیان برقراری حکومت اسلامی در تاریخ معاصر ایران

اقدامات فداییان اسلام موجب راهیابی آیت الله کاشانی حامی اصلی نواب و یارانش به مجلس شورای ملی بود از این رو می توان آنها را نخستین منادیان برقراری حکومت اسلامی در تاریخ معاصر ایران دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛پس از سقوط دیکتاتوری رضاشاه و در فاصله 1320 تا 1332فعالیت های مخالفان حکومت در اوج بود.از سویی حزب توده و تمایلات چپ گرایانه و از طرفی نیروهای مذهبی و ملی فعالیت آزادانه ای داشتند.

یکی ازتندروترین و خشن ترین واکنش ها از سوی « جمعیت فداییان اسلام » به رهبری نواب صفوی بروز کرد. نام آن ها نخستین بار در سال 1324 و در نخست وزیری احمد قوام السلطنه بر سر زبان ها افتاد.

نواب صفوی و جمعیت فداییان اسلام

سید مجتبی میرلوحی معروف به نواب صفوی در 1303 در تهران زاده شد.پس ازطی دوران دبیرستان، در حوزه علمیه نجف نزد عبدالحسین امینی و حاج آقا حسین قمی تحصیل کرد.

نخستین اقدام سیاسی – دینی او راه اندازی تظاهراتی علیه بی حجابی در 1319 و سازماندهی اعتصاب کارگران شرکت نفت علیه انگلیس بود.

نواب صفوی طی اعلامیه ای موجودیت « جمعیت فداییان اسلام » را عنوان کرد.در آن اعلامیه ، وی برادری ، استقامت ، اتحاد ، برقراری حکومت اسلامی و شهادت و قصاص را تز اصلی فداییان دانست.

نواب برنامه فداییان را جهت برقراری حکومت اسلامی در کتابی با عنوان « رهنمای حقایق یا نماینده حقایق نورانی این جهان بزرگ» در حدود 1327 ارایه داد .

قتل سید احمد کسروی

در حدود 1321 پس از انتشار کتاب « شیعه گری» احمد کسروی و آشکار شدن تمایلات ضد مذهبی وی ، حکم ارتداد او صادر شد.

نواب صفوی از نجف به ایران آمد و « جمعیت مبارزه با بی دینی » را تشکیل داد.سرانجام به دستور او ، علی محمد و حسین امامی در کاخ دادگستری احمد کسروی را به قتل رساندند.چندی بعد نواب و یارانش در دادگاه تبرئه شدند.

مدرس رشته تاریخ دانشگاه پیام نور بیرجند گفت: تبلیغات گسترده و فراگیر نواب و یارانش وهمچنین فتوای آیت الله حاج آقا حسین قمی در تبرئه قاتلین کسروی نقش موثری در افزایش محبوبیت فداییان اسلام داشت.وباعث جذب بسیاری از جوانان به جمعیت فداییان اسلام بپیوندند.

حسین غضایری افزود: علت آزادی نواب و یارانش پیش از هر چیز اشتغال دولت و قوام السلطنه به امور خارجی و خروج نیروهای شوروی سبب شد که توجه کمتری به این موضوع شود.همچنین حکومت قصد داشت در آن دوران از فداییان برای مقابله با کمونیسم سود ببرد.

وی گفت:افزون براین تمام رهبران مذهبی از آن ها حمایت می کردند.

ترور شخصیت های سیاسی

4 سال پس از قتل کسروی ، عبدالحسین هژیر(نخست وزیر سابق و زیر دربار وقت) بدست فداییان به قتل رسید.

در جریان کشمکش های نفتی ایران و انگلیس ،نواب صفوی مردم را علیه دولت هژیر و همکاری او با انگلیس برانگیخت.

پس از چندی انتخابات مجلس با تقلب و دخالت های هژیر وزیر وقت دربار ، اعتراض و مخالفت بسیاری را برانگیخت. سرانجام چند روز پس از انتخابات سال 1328 ، هژیر با دستور نواب صفوی و با گلوله سید حسین امامی(از اعضای فداییان اسلام ) به قتل رسید.

حسین غضایری خاطر نشان کرد : یکی از نتایج مثبت این اقدام برای نواب و دیگر مخالفان ، راهیابی آیت الله کاشانی حامی اصلی نواب به مجلس شورای ملی بود از این رو می توان گفت فداییان اسلام نخستین منادیان برقراری حکومت اسلامی در تاریخ معاصر ایران بودند.

سال بعد در 1329 سرلشگر رزم آرا نخست وزیر ایران بدست خلیل طهماسبی به قتل رسید. سرلشگر رزم آرا وابسته به غرب و بخصوص آمریکا بود. اقدامات او در روابط با بیگانگان و قراردادهای نفتی و ملی شدن صنعت نفت، برخلاف مصالح مملکتی و ملی بود.

سرانجام در اسفند 1329 هنگامی که رزم آرا برای شرکت در مراسم ختم وارد مسجد شاه شد ، خلیل طهماسبی نفر دوم فداییان اسلام ( پس از نواب صفوی) او را به قتل رساند.

وی افزود: به عقیده بسیاری قتل رزم آرا زمینه ملی شدن صنعت نفت را بیش از پیش فراهم نمود.چراکه رزم آرا مجری سیاست ها و حامی منافع انگلستان و آمریکا بود.او همچنین روابط نزدیکی را با شوروی و توده ای ها بر قرار کرده بود.به همین دلیل اقدام طهماسبی در قتل رزم آرا توسط کاشانی نیز تایید شد.

روابط نواب با مصدق و دولت کودتا

به تدریج تبلیغات و اقدامات شدید و فداییان اسلام در مورد مسایلی چون بی حجابی و فحشا و غرب گرایی مورد مخالفت دولت مصدق قرار گرفت.در نتیجه نواب به مدت 20 ماه زندانی شد و در این مدت نشریه « فداییان اسلام » را منتشر کرد.

استاد دانشگاه گفت : یکی از مهمترین عوامل دشمنی فداییان و دولت مصدق ، ترور نافرجام دکتر فاطمی(معاون مصدق) در بهمن 1331 در گرماگرم مبارزات ملی شدن صنعت نفت توسط عبدخدایی پیرو 17 ساله نواب صفوی بود.

پس از کودتای 28 مرداد 1332 ، نواب آزاد شد .از سوی دولت فضل الله زاهدی، تولیت آستان قدس رضوی نیز به نواب صفوی پیشنهاد داده شد.

وی افزود : این پیشنهاد در شرایطی ارایه شد که آیت الله کاشانی به مخالفت با اقدامات دولت زاهدی پرداخته بود. حکومت قصد داشت از این فرصت در جهت منافع خود استفاده کند .

سرانجام در 25 آبان 1334 مظفر ذوالقدر اقدام به ترور حسین علاء دیگر نخست وزیر آن دوران کرد.متعاقب آن دولت دست به شدیدترین واکنش علیه نواب و یارانش در جمعیت فداییان اسلام زد.بلافاصله نواب صفوی و بسیاری از یارانش دستگیری شدند و سپس در 27 دی ماه 1335 نواب صفوی به همراه محمد واحدی ، مظفر ذوالقدر و خلیل طهماسبی تیرباران شدند.

مبارزه با بی حجابی – واکنش به دستگیری آیت الله کاشانی – اعتراض به تشکیل مجلس موسسان - - مخالف با شاه به دلیل عدم اجرای احکام اسلامی – مبارزه با بهاییت – مخالفت با جبهه ملی و مصدق – مخالفت با آیت الله بروجردی از مهمترین فعالیت های جمعیت فدائیان اسلام بود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.