ساری؛

میانکاله تنهاست

برای پایداری میانکاله عوامل تهدید آمیز را از آن دور باید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ساری ، رئیس جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی با بیان اینکه کشاورزی یکی از چالش این منطقه است، گفت: با توجه به شیب این اراضی به سمت خلیج و تالاب، کشاورزی در منطقه آثار منفی خواهد داشت.

عبدالرحیم نیکخواه با تاکید بر ضرورت توسعه صنعتی، اشتغال در منطقه بندر امیرآباد را نیز دیگر چالش میانکاله دانست و افزود: بندر امیرآباد موجبات تغییر کاربری هزار هکتار از اراضی غربی تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله را فراهم آورده است.

این بندر باید منطقه ‌ای به مساحت 500 هکتار را به‌عنوان منطقه ضربه ‌گیر همجوار با ضلع جنوبی پناهگاه حیات وحش‌میانکاله درختکاری کند تا از اثرات آلودگی صوتی و نور، نورافکن‌ها و دیگر تبعات منفی بندر به پناهگاه بکاهد.

وی با اشاره به صدای بوق کشتی‌ها و ازدیاد جمعیت انسانی و آلودگی صوتی و مسائلی چون زباله صنعتی و انسانی تصریح کرد: عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی توسط بندر می‌تواند برای میانکاله مشکلاتی ایجاد کند.

این پژوهشگر مازندرانی وجود شرکت تعاونی صیادی در شمال میانکاله را از دیگر تهدیدهای زیست محیطی منطقه دانست و گفت: شرکت تعاونی صیادی در ساحل دریای خزر حریم پناهگاه حیات وحش میانکاله مشغول صیادی است که موجب تردد جمعیتی بالغ بر 14 هزار نفر خواهد شد که این ترددها و تخلفات احتمالی 32 شرکت صیادی و شکار در منطقه می‌تواند مشکلات زیادی را برای این منطقه به وجود آورد.

نیکخواه افزود: تالاب بین‌المللی میانکاله در 25 کیلومتری شمال شهرستان بهشهر واقع شده که یکی از زیستگاه‌های مهم و با ارزش پرندگان مهاجر آبزی و تعدادی پرندگان بومی است.

وی یادآور شد: میانکاله در سال 1355 به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست سپهر به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو انتخاب شد.

میانکاله به علت دارا بودن موقعیت ویژه و منحصر به فرد اکولوژیکی و وجود خلیج گرگان، به عنوان یکی از ذخایر زیست محیطی کره زمین در کنوانسیون رامسر شناخته شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.