نقشه راه پایداری جنگل و صنعت تدوین و اجرایی می شود

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین و اجرای نقشه راه مناسب در اجرای موضوع جهانی پایداری جنگل و صنعت را دنبال می کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن صالحی‌نیا در مراسم افتتاحیه کنفرانس پایداری جنگل و صنعت با بیان این مطلب افزود: نقشه راه ایجاد شده که با تعامل با سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور حاصل شده است می‌تواند کانون توجه کارآفرینانی باشد که در صدد هستند در سایه حمایت دولت به انجام سرمایه‌گذاری و اشتغال لازم در صنعت سلولزی کشور مبادرت نمایند.

به گفته صالحی‌نیا صنایع سلولزی به همراه فرآورده‌های چوبی و کاغذی خود ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور نقش خوبی در اقتصاد ملی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد:بالغ بر 4.8 درصد اشتغال صنعتی همچنین 14.7درصد ارزش افزوده بخش صنعت به این رشته صنعتی اختصاص دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: طی نه ماهه امسال بالغ 19 هزار تن کاغذ روزنامه با رشد 2.8درصد همچنین تولید کاغذ چاپ و تحریر به میزان 64 هزار تن با رشد 29 درصدی و تولید کاغذ تیشو بالغ 94 هزار تن با رشد 35 درصدی MDF بالغ بر 44 هزار متر مکعب با رشد 15 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده است.

به گفته صالحی‌نیا مهمترین موضوع مبتلابه این صنعت تأمین مناسب مواد اولیه آن است که می‌بایست با مسیر مناسبی تهیه شود.

وی تصریح کرد:مجریان طرح‌های جنگلداری پلی میان صنعت و جنگل می‌باشند که تعادل لازم را در این خصوص ایجاد می‌کنند.

به گزارش شاتا، وی در ادامه با بیان اینکه 3.5 میلیون متر مکعب چوب در کشور به عنوان سوخت برداشت می‌شود افزود: با توقف این برداشت بی‌رویه می‌توان 1.5میلیون متر مکعب نیوپان و MDF به ارزش 300 میلیون دلار ایجاد کرد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: تأمین چوب مورد نیاز صنایع کشور می‌تواند از روش‌هایی نظیر: بهره‌برداری از جنگل در حد توان اکولوژیکی، زراعت درخت‌هایی که سریع رشد می‌کنند و در نهایت با حفظ رعایت شرایط قرنطینه با نظارت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور جملگی بتوانیم به ایجاد ارزش افزوده در بخش صنعت کمک نماییم.

به گفته صالحی‌نیا با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رفع تحریم‌ها می‌بایست بهترین و مؤثرین راهکارهای علمی و عملی را در توسعه صنعت سلولزی کشور بیاندیشیم.

وی در ادامه گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی مواد اولیه صنایع چوبی خود را با حفظ موازین و استانداردهای تضمین شده خود از جنگل دریافت می‌کنند که این موضوع می‌تواند الگوی مناسبی برای کشور ما باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار