مشهد؛

هیئت اقتصادی اسلواکی در مشهد

معاون نخست وزیر و وزیر دارایی جمهوری اسلواکی از پایان یافتن روابط تحریم ها و حضور در روزهای رفع تحریم ها درایران ابراز خرسندی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پیتر کاژیمیر که به همراه هیاتی متشکل از 40 فعال اقتصادی این کشور دیشب وارد مشهد شد، در دیدار با استاندار خراسان رضوی گفت: جزو نخستین مقامات اروپایی هستیم که در این موقعیت خاص و مهم در این سرزمین حضور یافته و آماده تقویت روابط فی ما بین هستیم.

وی با معرفی توانمندی های کشور خود افزود: اسلواکی کشوری با پنج و نیم میلیون نفر جمعیت در مرکز اروپا  است که با فعالیت در حوزه خودروسازی سالانه یک میلیون اتومبیل تولید می کند.

کاژیمیر با اشاره به فعالیت سه برند جهانی تولید خودرو در کشورش، گفت: در گذشته مبنای اقتصاد اسلواکی تولید سلاح بود که به مرور این روند حذف و بر روی تولید خودرو متمرکز شدیم و از 20 سال گذشته که مونتاژ خودرو را انجام می دادیم تلاش شد تاامروز از خودروسازان برتر جهان باشیم .

وی افزود: امروز انواع قطعات خودرو از موتور تا لاستیک و وسایل الکترونیکی خودرو در داخل اسلواکی تولید می شود و سه برند جهانی خودروسازی جهان را داریم و دو برند جدید نیز وارد شده و به زودی کار در سطحی گسترده انجام می شود.

کاژیمیر با بیان اینکه اسلواکی نخستین کشور در زمینه تولید اتومبیل پرنده است، اظهار داشت: تولید لوازم الکترونیکی، دیجیتالی، سیستم های برقی و کشاورزی از دیگر قابلیت های اسلواکی است.

معاون نخست وزیر اسلواکی تامین انرژی کشورش را وابسته به واردات از روسیه دانست و افزود: بعد از فرانسه اسلواکی دومین کشور علاقمند به تولید برق از هسته است.

وزیر دارایی اسلواکی هدف خود از سفر به مشهد مقدس را امضای دو موافقت نامه اجتناب از عدم اخذ مالیات مضاعف و تشویق و حمایت از سرمایه گذاری دانست.

وی از پیشنهاد استاندار خراسان رضوی درخصوص تولید مشترک برای صادرات استقبال و گفت:امیدواریم روابط دو کشور در زمینه های مذکور و مبادله هیئت های اقتصادی بیش از پیش افزایش یابد.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه این سفر بعد ازاجرای برجام نخستین سفر هیات خارجی به این استان است ، گفت: خراسان رضوی امکان گسترش تعاملات در حوزه کشاورزی، صنعت در قالب اتاق بازرگانی و بخش خصوصی را با آن کشور دارد.

علی رضا رشیدیان مشهد مقدس را به عنوان یک شهر مذهبی دارای ظرفیت های گوناگونی در زمینه های صنعتی و کشاورزی دانست و افزود: سالانه 27 میلیون نفر زائر داخلی و خارجی به این شهر سفر می کنند و 51 درصد از ظرفیت گردشگری کشور مربوط به خراسان رضوی است.

وی وجود مرزهای مشترک با کشورهای آسیای میانه، افغانستان و وجود محور ترانزیتی بین شرق و غرب را از اصلی ترین قابلیت های استان برشمرد و اظهار داشت: رتبه نخست کشور  و جهان در تولید برخی محصولات کشاورزی از جمله زعفران، مقام چهارم در حوزه صنعت باوجود شش هزار واحد تولیدی، وجود 44 ماده معدنی و بزرگترین معادن سنگ آهن کشور از دیگر مزیت های خراسان رضوی است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به وجود تونل های باد و انرژی خورشیدی در استان، گفت: علاوه بر از استفاده انرژی های تجدیدپذیر زمینه لازم برای سرمایه گذاری و صادرات آن وجود دارد.

رشیدیان خواستار توسعه مناسبات با کشور اسلواکی در تمامی این حوزه ها شد و افزود: در آینده نزدیک سقف تعاملات استان با این کشور از مرز 15 میلیون یورو فراتر رود.

وی با اشاره به وجود ظرفیت بازارهای وسیع مرزی در استان، گفت: می توان زمینه تولید محصولات مشترک به ویژه در زمینه صنعت خودرو را برای صادرات به کشورهای همسایه در این مناطق فراهم کرد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین با وجود تعداد قابل توجهی واحد تولید قطعات در استان و رتبه دوم در تولید خودرو می توان روابط را در مناطق با معافیت های مالیاتی در آن کشور توسعه داد.

رشیدیان با بیان اینکه طی شش ماه آینده اسلواکی رییس دوره ای اتحادیه اروپا خواهد شد، اظهار داشت: با اتمام تحریم های بین المللی بر علیه ایران در اقتصاد جهانی می توان از این مهم به عنوان یک فرصت مغتنم برای رشد تعاملات اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان بهره برد.

هیات 40 نفره اقتصادی ، مالی و سرمایه گذاری اسلواکی که امشب وارد مشهد شده طی دو روز اقامت در این شهر ،دوشنبه دیداری با استاندار و مسوولان اقتصادی استان خواهند داشت و پس از آن در قالب پنج کارگروه مختلف با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی استان نشست های تخصصی خواهند داشت.

این هیات که به دعوت دکتر طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی به ایران سفر کرده مشهد را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

معاون نخست وزیر اسلواکی و هیات همراه وی در تهران دیدارهایی با وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان، وزیر نفت، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی دیگر از دولتمردان خواهند داشت.

انتهای پیام//گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.