ای‌بی‌سی نیوز: تأثیر تزریق نفت ایران به بازار جهانی بر دیگر کشورهای تولید‌کننده

به دنبال اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای ایران، موج جدیدی از نفت به بازار اشباع‌شده این محصول سرازیر می‌شود که روند تنزل بهای آن را تشدید خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «ای‌بی‌سی نیوز،» تأثیر توافق هسته‌ای ایران را می‌توان از امروز در بازارهای آسیایی خرید و فروش نفت خام لمس کرد؛ اما اثرات بازگشت ایران حتی پیش از انجام نخستین معامله در دوران پساتحریم‌ نیز بازارهای جهانی را به لرزه درآورد. بازار سهام عربستان سعودی روز یکشنبه کاهشی 5 درصدی را تجربه کرد.

«دنیل یرگین،» نایب رئیس شرکت تحقیقاتی «آی اچ اس» و نویسنده کتاب «در تاریخ نفت،» که موفق به کسب جایزه «پولیتزر» شد در این باره گفت: روز اجرای توافق هسته‌ای ایران به معنای آغاز دورۀ جدید نفتی برای این کشور است. 

کشورهای تولیدکننده نفت از مدت‌ها پیش چنین نوساناتی را به دنبال حضور ایران در عرصه جهانی پیش‌بینی کرده بودند. شاید بتوان گفت روند نزول بهای نفت در هفته‌های اخیر با این مسئله نیز بی‌ارتباط نباشد. 

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، ایران هم‌اکنون حدود 38 میلیون بشکه ذخیره نفتی دارد که آماده تزریق به بازار جهانی است. ایران اعلام کرده است قصد دارد تولید خود را به روزانه یک تا یک ونیم میلیون بشکه برساند. اما بنابر تخمین آژانس بین‌المللی انرژی، امکان افزایش میزان تولید این کشور تا حدود 500 هزار بشکه محتمل‌تر است. 

به باور نگارنده این مطلب، افزایش تولید نفت ایران هر میزان که باشد در شرایط کنونی باعث می‌شود فشار بر شرکت های حفاری آمریکایی  تشدید شود و آن‌ها ناچار شوند از تعداد پروژه‌های نفتی و نیروی کار خود بکاهند.

به گفته یرگین، تلاش‌‌ها و درگیری‌های اوپک و حتی سایر کشورهای تولیدکننده برای کنترل بازار جهانی نفت وارد مرحله جدیدی شده است. 

ونزوئلا در میان اعضای اوپک بیش از سایرین از روند کاهش بهای نفت صدمه دیده است. 95 درصد درآمد حاصل از صادرات ونزوئلا را نفت این کشور تأمین می‌کند. به دنبال قطع برق در بزرگترین مجتمع‌ پالایش نفت ونزوئلا، این مجتمع آسیب دید و تولید نفت آن کاهش یافت. گفته می‌شود افزایش تولید ایران، این کمبود را جبران خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار