تحقیقات واقعی نیاز به آزاد اندیشی دارد/پزشکان باید اخلاق پزشکی را از رازی الگو بگیرند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پزشکان باید اخلاق پزشکی را از رازی الگو بگیرند، گفت: تحقیقات واقعی نیاز به آزاد اندیشی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در خصوص نیاز مردم به پزشک در کشور گفت: با توجه به مواجهه مردم با آلودگی هوا این روز‌ها نیاز مردم به پزشک بیشتر شده است اما پزشکان باید اخلاق پزشکی که الگو گرفته از رازی است، داشته و به افراد نیازمند توجه بیشتری کنند.

وی با بیان اینکه آزاد اندیشی از توصیه‌های رهبر معظم بوده که پیگیری نشده است، گفت: برای تحقیق در تمام ابعاد باید فضای آزاد اندیشی و ابراز عقیده وجود داشته باشد. در این صورت است که تحقیق‌ها واقعی می‌شود. اینکه فلان شخص چون از آمریکا است یا فلان کشور را بنا به دلایلی دعوت نکنیم، تاثیری در دستاورد تحقیقاتی و افزایش علم ما ندارد. آزاد اندیشی تنها مربوط به پزشکی نیست؛ آزاد اندیشی استعداد‌ها و سرمایه را جذب می‌کند. 

وی افزود: نباید وقتی اندیشه‌ها با افکار ما هم راستا نیست به افراد اجازه ابراز اندیشه را ندهیم. روزی که اجرای برجام اعلام شد، ۶۰ درصد از نامزدهای انتخاب شورای نگهبان رد صلاحیت شدند بنابراین برجام واقعی ایران است. باید فضای مناسب را ایجاد کنیم تا افراد با استعداد به میدان بیایند. دانشمندان زیادی هستند که ثروت فراوانی دارند و اگر فضا باشد ثروت خود را در این راه وقف می‌کنند. 

هاشمی با یبان اینکه فضای مناسب برای کار تحقیقاتی وجود ندارد افزود: ایرانیان در ناسا که قله دانش آمریکا است نقش آفرینی می‌کنند. این نشان دهنده ظرفیت علمی ایرانیان است. در کشور استاد دانشگاه و فضای آموزشی وجود دارد اما تحقیقات کافی نیست. 

وی خاطر نشان کرد: کاری که در برجام، دولت و تیم هسته‌ای انجام دادند، کاری بزرگ و مشابه قطعنامه پایان جنگ بود با این تفاوت که در آن زمان این همه مقروض نبودیم و انحراف و فساد در جامعه نبود همچنین شرایط فعلی منطقه به دلیل گسترش نفوذ القاعده و داعش نا‌ امن است. لبنان، سوریه، عراق، سومالی، یمن، افغانستان و پاکستان، همه این کشور‌ها در ناامنی هستند ولی ایران به دلیل وفاداری مردم به انقلاب از امنیت برخوردار است. 

وی در ادامه گفت: دیروز داعش ۳۰۰ زن و مرد را سر برید و مردم یک روستا را اسیر کرد بنابراین انحراف‌های این چنینی در جوامع اسلامی وجود دارد که با نام اسلام عملیات‌های ترور را به راه می‌اندازند. موفقیت ایران در برجام موجب شادی ملت ایران و سایر کشور‌ها به جز اسرائیل، جمهوری خواهان آمریکا و عده‌ای در داخل کشور شد. این اتفاق نه تنها باعث اختلال در فعالیت‌های هسته‌ای کشور نمی‌شود بلکه موجب راه یابی ایران به باشگاه هسته‌ای شد؛ فرا‌تر از هسته‌ای، جوش هسته‌ای است که با تلاش‌های دانشجویان دانشگاه امیر کبیر به زودی محقق می‌شود. 

هاشمی بیان کرد: برای رفع آلودگی هوا باید تحقیقات توسعه یابد مثلا موتورسیکلت‌های برقی باید جای موتورسیکلت‌های کنونی را بگیرد تا کمی از حجم آلوگی هوا کم شود. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار