بعیدی‌نژاد:

ما بدون ان پی تی نمی‌توانستیم این مذاکرات را به نتایج مثبت برسانیم

مدیر کل امور سیاسی وزارت خارجه : ما بدون ان پی تی نمی‌توانستیم این مذاکرات را به نتایج مثبت برسانیم .

 ما بدون ان پی تی نمی‌توانستیم این مذاکرات را به نتایج مثبت برسانیم به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،‌حمید بعیدی نژاد مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه و رئیس تیم کارشناسی مذاکرات هسته‌ای در نشست تخصصی بعد از برجام که عصر امروز 29 دی ماه برگزار شد،‌اظهار داشت : به جامعه ایران و افکار عمومی بین‌المللی اینگونه بیان شد که این توافق که صورت گرفته حاصل یک توافق سیاسی یا زد و بندهای سیاسی بین ایران و کشورهای 5+1 است و این محصول آن سازش‌ها است که طرفین با هم داشتند که اینگونه نگاه به این توافق بسیار گمراه کننده است .

وی ادامه داد:  مهمترین عوامل پیچیده بودن این مذاکرات چارچوب های حقوقی این مذاکرات در زمینه هسته‌ای است که اگر ما ان پی تی نداشتیم ،‌ اگر ما نظام پادمانی آژانس را نداشتیم و همچنین پروتکل الحاقی را نداشتیم نمی توانست توافق را به این شکلی که هست صورت گیرد اما توافق ما در چارچوبی شکل می‌گیرد که یک نظام عدم اشاعی اصطلاح هسته‌ای داریم به نام ان پی تی و یک نظام پادمانی براساس ماده 3 ام پی تی که متوجه آژانس است و این پروتکل الحاقی که سالهای بعد به آن نظام پادمانی ملحق شد و ما اگر این اسناد را نشناسیم و به این پیچیدگی‌ها توجه نکنیم ماهیت این توافق برای ما روشن نمی‌شود .

بعیدی نژاد افزود: ایران امروز در دنیا تنها کشوری است که ضمن اینکه عضو پایبند ان پی تی است و به هیچ وجه خواستار این نیست که جایگاه حقوقی خویش در ان پی تی را تغییر دهد و جای خودش را از کشورهای هسته‌ای به کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای جابه‌جا کند.

مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه اظهار کرد: ما حدود 11 تن مواد غنی شده به کشورهای دنیا فروخته‌ایم که امروز ایران وارد فروش آب سنگین شده که در دنیا در بعضی از کشورها به فروش می‌رسد. در مذاکرات هسته‌ای آنقدر مسائل پیچیده‌ است که هر کلمه و کاما در این مذاکرات حاصل چندین ساعت مذاکره بوده و بدون اغراق باید اعلام کنم که هر یک خط آن 10 ساعت توضیح دارد. کسانی در مذاکرات حضور داشتند که از عالی‌ترین مقامات در ساخت رآکتورها بودند و ما در ساعت‌هایی که با آنهت مذاکرات می کردیم آنها می‌گفتند که شما نمی‌توانید نیروگاه آب سنگین رانگه دارید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار