دبیر بخش پوستر عکس جشنواره تئاتر دانشجویی:

هنر عکاسی حمید جبلی مهجور مانده است

دبیر بخش پوستر عکس نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشجویی، به انتخاب درست حمید جبلی و مهجور ماندن هنر عکاسی وی اشاره کرد.

مهدی آشنا دبیر بخش «پوستر و عکس» نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جایگاه خود گفت: احساس می‌کنم اگر کاری می‌خواهم انجام بدهم، باید جدید و دارای خلاقیت باشد. در غیر این صورت آن را به کسی می‌سپارم که از این ویژگی‌ برخوردار باشد.

وی افزود: امسال با افرادی که در این عرصه خارج از کشور فعالیت می‌کنند، رایزنی‌هایی را کرده‌ایم تا بتوانیم وجود آن‌ها را در کنار اساتید ایرانی داشته باشیم که این عمل به پیشبرد جشنواره کمک بسیاری می‌کند.

وی در رابطه با انتخاب حمید جبلی به عنوان مدیر هنری بخش «پوستر و عکس» این جشنواره اظهار داشت: هنرمند خوب کشورمان حمید جبلی یکی از پیشکسوتان هنر عکاسی هم محسوب می‌شود. وی علاوه بر حضور پررنگ در عرصه بازیگری و کارگردانی عکاسی بسیاری را انجام داده است که متاسفانه این هنرشان مهجور مانده است.

آشنا درباره بخش‌بندی «عکس» جشنواره اذعان کرد: امسال بخش «عکس» از دو قسمت تشکیل شده که بخش اصلی شامل «مجموعه عکس» و بخش دیگر بخش «تک عکس» می‌شود. در بخش اصلی شاهد آثاری خواهیم بود که از ابتدا تا انتها یک تولید نمایش تصاویرش به ثبت رسیده باشد؛ زیرا که متاسفانه در عکاسی تئاتر به این قسمت اهمیت داده نمی‌شود و تمام دورخوانی‌ها جای می‌ماند؛ اما من امسال هم ایستاده‌ام تا این مساله را در فضای حرفه‌ای جا بیندازم تا تمام تلاش‌ گروه‌ها دیده شود.

وی در این راستا افزود: ممکن است یک عکاس تمام قاب‌هایش خوب نباشد؛ اما یک فریم مناسب از عکس‌های خود داشته باشد و بخش «تک عکس» فرصتی را برای شرکت آن‌ها در جشنواره مهیا کند؛ اما از جهتی گاهی باعث متوقع شدن عکاس از جایگاهش می‌شود که با یک فریم از دید خودش به آن مقامی که ‌خواسته رسیده است؛ ولی ما این امر را آسیب‌شناسی کرده‌ایم تا مشکلی به وجود نیاید.

آشنا با بیان اینکه «پوستر» جشنواره فجر هم حاوی دو بخش است، اظهار داشت: بخش پوستر جشنواره به دو قسمت پوستر تئاتر و تایپوگرافی تقسیم شده. زیرا همیشه صحبت‌ها بر این بوده که تصویرسازی هنرمندان قوی‌تر از تایپوگرافی است. قرار است امسال «ما دانشجویان چرا و چگونه کار می‌کنیم» تایپوگرافی شود و آثارشان در جشنواره شرکت پیدا کند.

وی در رابطه با مهلت ارسال آثار بیان کرد: برای قسمت «مجموعه عکاسی» مهلت ارائه ارسال آثار تا یک اردیبهشت 95 و برای بخش پوستر و تک عکس و تایپوگرافی تا ده اسفند است. با توجه به تاریخ‌های اعلام شده زمان زیادی در اختیار متقاضیان گذاشته شده تا سر فرصت آثار خودشان را شرکت دهند.

دبیر جشنواره بخش عکس و پوستر جشنواره دانشجویی در خصوص  شرایط شرکت‌کنندگان اذعان کرد: متقاضیان شرکت در جشنواره فقط باید دانشجو باشند و فرقی هم ندارد که چه رشته‌ای و از کدام دانشگاه باشند. ارائه آثار هم باید حاصل این یک سال باشد و  ما آن را پیگیری خواهیم کرد تا در حق کسی اجحاف نشود و اگر متوجه شویم مربوط به این دوره زمانی نبوده، آن را حذف خواهیم کرد.

آشنا در راستای برندگان جشنواره دوره قبل گفت: پارسال ما در جشنواره برگزیده‌هایی داشتیم که الان نام آن‌ها هم فراموش شده است. در واقع یک دوره‌ای می‌آیند، شرکت می‌کنند و انتخاب می‌شوند؛ اما بعد به فراموش‌شدگان می‌پیوندند که این امر از نقاط ضعف جشنواره‌ها محسوب می‌شود و می‌بایست برایشان فکری کرد تا رها نشوند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار