پای قاچاقچیان به واردات آجیل و خشکبار باز شد

ساماندهی دکه های مطبوعاتی نیازمند اقدامات سلبی و ایجابی است و هم اکنون بیشتر دکه های مطبوعاتی در استان کردستان رسالت اصلی خود را کنار گذاشته و عملکردی غیرمطبوعاتی به خود گرفته اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کیوسک های سطح شهر که عنوان دکه مطبوعاتی را یدک می کشند و طبق قانون باید فقط روزنامه های سراسری و محلی را جهت عرضه در اختیار داشته باشند هم اکنون فرسنگ ها از رسالت اصلی خود دور شده اند و در نگاه اول هیچ نشانه ای از یک مکان برای عرضه مطبوعات به چشم نمی آید.
 
هرچند که در استان کردستان تعداد نشریات محلی منتشر شده محدود است و باید به این مهم اذعان کرد که فروش تنها روزنامه نمی تواند گذران زندگی دکه داران را میسر نماید اما این امر نباید عاملی شود که رسالت اصلی این اماکن شهری به حاشیه رانده شود.
 
 
همچنین از سوی مراجع ذی صلاح تلویحا به دکه ها اجازه داده شده است تا برخی اقلام خوراکی و فرهنگی نیز در کنار روزنامه به فروش برسانند، اما دکه دارها پا را فراتر گذاشته و غیر از چیپس و پفک و ... به فروش سیگار که یک کالای غیرفرهنگی است در کنار روزنامه که یک کالای فرهنگی است رو آورده اند.
 
 
بی توجهی مراجع ذی صلاح موجب شده است که برخی از این دکه های مطبوعاتی به بهانه علت کمبود فضا و کم بازده بودن، از دریافت نشریات محلی سر باز زده و نشریات محلی استان حتی در مکانی هم که به بهانه وجود آن موجودیت پیدا کرده است جایی برای عرضه نداشته باشند.
 
 
همچنین با توجه به اینکه کردستان استان فاقد روزنامه است و نشریات استان هفته نامه، دو هفته نامه، ماهنامه و فصلنامه هستند باید این نشریات زمان طولانی بر روی دکه ها باشند اما دکه داران به صورت سلیقه ای و تنها در چند روز محدود که بیشتر اوقات از پنج روز نیز فراتر نمی رود اقدام به برگشت این نشریات به فردتوزیع کننده و خارج کردن این نشریات از چرخه عرضه می کنند.
 
 
ماجد رموزی کارشناس مسئول مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: هم اکنون 70 دکه مطبوعاتی در استان مجوز دارند.
 
 
وی افزود: در سنندج 39 دکه، سقز پنج دکه، دیواندره دو دکه، بیجار دو دکه، کامیاران چهار دکه، مریوان هفت دکه، سروآباد یک دکه، قروه چهار دکه، دهگلان چهار دکه، بانه یک دکه و موچش یک دکه مطبوعاتی فعال هستند اما روند فعالیت آنان و ساماندهی فعالیت های آنان به صورت کامل مورد رضایت این اداره کل نیست.
 
 
رموزی خاطرنشان کرد: ساماندهی دکه های مطبوعاتی به تنهایی از عهده ارشاد خارج است و باید دیگر دستگاه های متولی امور شهری نیز ما را در این مسیر همراهی کنند.
 
 
وی اظهار داشت: صدور پروانه دکه های مطبوعاتی از نظر شکلی یکسان شده و این وظیفه به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان ها واگذار شده است.
 
 
دکه های مطبوعاتی می توانند زیبایی خاصی به دپارتمان شهری بدهند چرا که صفحات و جلدهای رنگارنگ آنها فضای شادی را در ذهن عابر ایجاد می کند اما متاسفانه با تغییر کاربری این دکه ها نه تنها شاهد دور شدن آنان از فلسفه وجودیشان هستیم بلکه خود به مشکلی در مسیر عابران پیاده، ترویج ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده اند.
 
 
وجود مدیریت های متعدد در اداره دکه های مطبوعاتی به مشکلی اساسی در مسیر ساماندهی این دکه های تبدیل شده است چرا که اداره بسیاری از دکه های موجود در دست صاحبان اصلی نبوده و افراد دیگری با اجاره کردن این دکه ها و برای امرار معاش و تامین هزینه های زندگی وارد این عرصه شده اند و دغدغه مطبوعاتی آنچنانی ندارند و برای تامین هزینه های اجاره و نگهداری آنها باید دست به فروش اقلام مختلف بزنند که این امر چالش هایی را به همراه دارد.
 
 
**ممنوعیت فروش سیگار در دکه های مطبوعاتی
مدیرکل دفتر مقابله با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور نیز طی چند هفته اخیر با اشاره به بهره برداری از طرح سامانه «معاملات سیگار» در آینده ای نزدیک، بر خارج شدن دکه های روزنامه از چرخه فروش سیگار تاکید کرده است.
 
 
نخعی گفته است با توجه به سیاست های اتخاذ شده فعلاً سه صنف عطاران، سَقَط فروشان و سوپرمارکت داران، که از قبل مشخص شده بودند، مجوز فروش سیگار در سطح خرده فروشی را با شرایط خاصی دارند.
 
 
مدیرکل دفتر مقابله با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری افزود: با توجه به راه اندازی این سامانه، تمامی دکه های مطبوعاتی که اقدام به فروش سیگار می کنند باید از چرخه فروش سیگار خارج شوند و از این رو ما در حال مکاتبه با شهرداری ها هستیم تا نسبت به ساماندهی این دکه ها اقدام لازم را به عمل آورند.
 
 
این مسئول کشوری اعلام کرده است که در مجوزهای ارائه شده به این دکه ها نیز دکه داران حق فروش سیگار را نداشته و علاوه بر آن، فروش سیگار به افراد زیر 18 سال نیز ممنوع است.
 
 
جمال محمدی از دکه داران پیشکسوت سنندجی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طی این چند سال که افتخار فروش نشریات مکتوب را داشته ام شاهد مراجعه مخاطبان ثابت و استقبال اقشار مختلف مردم بوده ام و خوشبختانه نگاه مردم فرهنگ دوست سنندج به نشریات خوب است.
 
 
وی افزود: با وجود اینکه از محل فروش نشریات محلی و سراسری درآمد بسیار زیادی دست من را نمی گیرد اما با توجه به علاقه ای که به شغل خودم دارم و بر این عقیده ام که در مسیر روشنگری و آگاهی بخشی به مردم سهمی ایفا کنم و همواره با تمام توان برای معرفی نشریات محلی استان کوشیده ام.
 
 
این دکه دار سنندجی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: نبود برنامه ثابت و مشخص از سوی نشریات محلی استان برای روزهای انتشار موجب شده است که ما دکه داران نیز نتوانیم به مخاطبان خود اعلام کنیم که نشریات استان دقیقا در چه روز و ساعتی منتشر و توزیع می شوند.
 
 
محمدی افزود: در این چند ساله کوشیده ام که فروش دیگر اقلام که از سر ناچاری و برای جبران هزینه های دکه و امرار معاش خودم بوده بر فروش نشریات اثرمنفی نگذارد و اعلام رضایت مدیران مسئول نشریات محلی نشان از این مهم است.
 
 
در ادامه این گزارش، برای پیگیری فروش سیگار در دکه های مطبوعاتی استان به سراغ شهرداری و مجمع امور صنفی رفتیم که هر کدام از این دستگاه ها خود را از صادرکننده مجوز برای عامل قرار دادن دکه های مطبوعاتی به عنوان فروشنده و توزیع کننده مواد دخانی مبرا کردند و فقط اعلام کردند که دکه های مطبوعاتی باید تنها فروشنده مطبوعات باشند.
 
 
امید است دستگاه های متولی امر در راستای ساماندهی دکه های مطبوعاتی در استان جلساتی با آنان برگزار کنند و مشکلات و مسائل مربوط به کیوسک ها از جمله سد معبر، تعویض سایبان، زوائد اضافی در حاشیه کیوسک ها، ضرورت توجه به نشریات محلی و اولویت قراردادن آن ها نسبت به نشریات سراسری و … را مورد بررسی قرار دهند.
 
 
همچنین در خصوص نحوه فعالیت دکه داران در خصوص فروش دخانیات، رنگ آمیزی پیکره و عدم نصب پوسترهای تبلیغاتی توضیحات و تذکرهایی به متصدیان داده شود و از قانون شکنی افراد خاطی جلوگیری شود.
 
 
همچنین ضرورت دارد کیوسک های مطبوعاتی در سطح شهر توسط کارشناسان و بازرسان سازمان زیباسازی شهرداری، بررسی، ارزیابی، کنترل و ساماندهی شوند.
 
منبع:ایرنا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.