زاهدان؛

آمارهای تکان دهنده از قربانیان دخانیات

سالانه ۵ میلیون نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات، جان خود را از دست می ‌دهند که با ادامه ی این روند تا ۲۰ سال آینده تعداد قربانیان به ۱۰ میلیون نفر در سال می ‌رسد.

آمارهای تکان دهنده از قربانیان دخانیاتبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان؛ متخصص بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ازجمله راه های استعمال دخانیات استفاده از قلیان بوده که درجنوب شرقی آسیا و خاورمیانه رواج دارد و مانند بسیاری از کشورهای خاورمیانه، قلیان یکی از وسایل تفریحی رایج در ایران است.

وی افزود: قلیان بطورشایع در میان خانواده ها، کودکان و زنان درمناطقی که شکل رایج مصرف تنباکو در زنان میزان بسیار پائینی دارد, مصرف می شود علاوه بر این با عرضه تنباکو طعم دارد معطر ، مصرف قلیان بطور چشمگیری در میان جوانان ونوجوانان پسران و دختران رو به افزایش است.

وی ادامه داد: باورهای غلط در مورد مصرف قلیان در جامعه و بخصوص جوانان و نوجوانان باعث افزایش شیوع مصرف تنباکو واستفاده ازقلیان شده است .

وی خاطرنشان کرد : کشیدن قلیان حجم تنفسی بدن را کاهش داده و مواد سمی ناشی از نوع توتون و تنباکوی قلیان، سلامت افراد را با خطر روبرو می ‌کند این ترکیب به ‌علت حرارت زیاد، موادی را وارد بدن می‌ کند که عوارض ناگواری برای انسان به ‌دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد : بر خلاف تصور عامه مبنی بر اینگه وجود آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌ گیرد،‌ مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می ‌شود و به خاطر دَم‌های عمیقی که فرد برای جذب دود می ‌زند،‌ تخریب‌های جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌ شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.