اردبیل؛

شهرستان خلخال قطب گردشگری زمستانی در کشور

خلخال شهری که در بالادست آن زیبایی برف گرمابخش زمستان و در پایین دست آن رویش انار آهنگ زندگی را می‌نوازد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ ‌آب و هوای سرد و زیبایی‌های بی‌نظیر خلخال در چند جمله و سطر و صفحه قابل خلاصه شدن نیست از یک سو زیبایی‌های جاده بی‌نظیر خلخال به اسالم، از سوی دیگر طبیعت کوهستانی و جنگلی خلخال، با نگاهی دیگر رودخانه خروشان قزل‌اوزن و سواحل و رویشگاه درختان ارس در خورش‌رستم، طبیعت منطقه حفاظت شده آق‌داغ دومین قله مرتفع استان و روستاهای زیبا و با آب و هوای گرم با محصولاتی متنوع و ارگانیک آرمیده در دامنه آق‌داغ، برای دیدن این مجموعه زیبایی‌ها باید با مردمان شهر خلخال هم‌نوا و هم سفر شد.

شهرستان خلخال با فاصله 490 کیلومتر از تهران و 110 کیلومتر از مرکز استان اردبیل در جنوبی‌ترین نقطه استان اردبیل قرار گرفته و به عنوان یکی از مناطق گردشگری در شمالغرب کشور محسوب می‌شود.

در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های اقامتگاهی و هتلینگ در شهرستان خلخال انجام شده و اکنون این شهرستان علاوه بر بهار و تابستان در زمستان نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری زمستانی به شمار می‌رود.

از روستاهایی همچون چنارلق که در کمترین ارتفاع قرار گرفته تا روستاهایی همچون بفراجرد که در ارتفاع بیش از 2 هزار متر قرار گرفته هر کدام زیبایی خاص خود را دارد اینجا برف است و آنجا طراوت و سرسبزی.

وقتی از طرف استان گیلان از طریق جاده خلخال به اسالم وارد خلخال می‌شوی یکسره برف و یخ و یخبندان در منظر مسافران و گردشگران رویت شده و با حرکت در مسیر عرض شهرستان و به طرف شرق و غرب آن می‌توان تنوع آب هوایی را کاملا به چشم دید و این تنوع در این فصل از سال که اولین ماه زمستان است این مناطق را همچون بهار کرده و گرمای آفتابش همچون گرمای آفتاب تابستانی پرفروغ است.

این گفته پرارزش افراد قدیمی و سالخورده و مسن در مورد خلخال صدق پیدا می‌کند و واقعا طبعتش طبیعتی «باشدا قار، ایاخدا نار» یعنی «در بالای سر برف و در پایین دست انار روییده» است.

منظور اهالی خلخال از این سخن در معرفی شهرستان خلخال به وضوح مشخص بوده و «باشدا» به معنی ترکی یعنی ارتفاعات و شروع خلخال که «قار» برف نام دارد و «ایاخدا» به عنوان پایین دست و مناطق پست و کم ارتفاع و گرمسیر و «نار» با عنوان انار و سایر محصولات گرمسیری را شامل می‌شود که خلخال را به عنوان یکی از خاستگاه‌های زیبایی و بکر گردشگری معرفی می‌کند.

جاذبه‌های خلخال در همین گزارش کوتاه خلاصه‌ نمی‌شود باید سفر کرد و با عبور جنگل‌های اسالم به طرف خلخال و دیدن زیبایی خاص کوه آق‌داغ که کلاه برفی خود را حتی در تابستان و زمستان همچنان به سر دارد از دیدن این زیبایی‌ها بی‌نصیب نماند.

از سوی دیگر به دلیل اینکه شهرستان خلخال با استان آذربایجان‌شرقی، استان زنجان و استان گیلان همسایه است و مرز مشترک دارد و این روزها مسیرهای روستایی پرجاذبه برای گردشگری بوده که شهرستان خلخال با دارا بودن بیش از 140 روستا در شرق و غرب و جنوب خود این زیبایی‌ها را به هموطنان تقدیم می‌کند.

گویش‌ها و زبان‌های متفاوت و تنوع طوایف و اقوام کرد، تات ، ترک و فارس و زندگی مطلوب آن‌ها در کنار یکدیگر در گوشه استان اردبیل در شهرستان خلخال بی‌نظیر است و کمتر‌ جایی در کشور ایران را می‌توان دید که در یک شهرستان با جمعیت بیش از 95 هزار نفر این گونه اقلیم، گویش و تنوع آب و هوایی را داشته باشد.

واقع شدن زیباترین گردنه ایران الماس در جاده خلخال به اسالم علاوه بر زیبایی زمستانی‌اش در بهار نیز جز پرترددترین جاده‌های کشور در مسیر گردشگران به شمالغرب کشور و خلخال است.

شهرستان خلخال با قرار گرفتن در ارتفاع بیش از 2 هزار متر از سطح دریا در فصل زمستان نیز استعداد فراوانی برای گردشگری زمستانی، اجرای ورزش‌ها و صعودهای زمستانی دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.