همزمان با برگزاری جشنواره‌ی تئاتر فجر مطرح شد:

وقتی «باباعزیز» یک مجارستانی را به ایران کشاند

سرپرست کمپانی مجارستانی «تصویر زنده» که امسال با 3 نمایش در جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد از متد کاری گروهش و علاقه‌اش به فرهنگ ایران سخن گفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «سوفیا برتسی» 2 بهمن‌ماه در نشستی که با حضور دو بازیگر گروهش، اگنس سابو و هلنا هِروتکو انجام شد، با اشاره به علاقه‌اش به ایران و فرهنگ ایرانی در سخنانی مطرح کرد: من قبل از اینکه به ایران بیایم همیشه از دوستان و همکارانم که به ایران آمده بودند، درباره ایران شنیده بودم و همیشه دوست داشتم برای اجرای نمایش به ایران بیایم و با فرهنگ ایران و جشنواره تئاترش آشنایی پیدا کنم.
 
او در همین راستا به نمایش «دگردیسی پروانه شدن» نیز اشاره کرد و ادامه داد: البته تا حدودی که با فرهنگ شرق آشنایی دارم، می‌دانم زنان در آسیای شرقی مجبورند پوشش داشته باشند کاری که من در نمایش «دگر دیسی پروانه شدن» انتخاب کردم، این است که بازیگران پوشش و حجابی دارند که البته فقط به خاطر پوشش زنان در ایران نیست، بلکه از این جهت که من در این کار(انتخاب پوشش برای بازیگران) روحیات فرهنگ آسیای شرقی را احساس کردم.
 
سوفیا همچنین «فرهنگ ایرانی و شعر دوستی ایرانیان» را دلیل دوم آمدنش به ایران برشمرد و گفت: من نیز به شعر علاقه‌مندم، همانطور که نمایش « دگردیسی پروانه شدن» نیز تا حدود زیادی حالتی شعرگونه دارد.
 
او در ادامه با اشاره به جایگاه این سبک از نمایش در اروپا و کشورش، مجارستان، خاطرنشان کرد: نمایش «دگردیسی پروانه شدن» در خود اروپا هم نمایش خاصی است و من نیز به اندازه کافی با تئاتر ایران آشنایی ندارم که بتوانم جایگاه آن را در تئاتر ایران تبیین کنم.
 
سوفیا همچنین به دلایل دیگر نزدیک شدن به فرهنگ ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که فیلم «بابا عزیز» از یک کارگردان تونسی را دیدم که قسمتی هم در مورد ایران داشت به این فرهنگ علاقه‌مند شدم، همچنین با خواندن اشعار رومی این علاقه بیشتر شد.
 
سرپرست گروه نمایش Living Picture یا «تصویر زنده» به فضای تئاتر در اروپا اشاره کرد و گفت: تئاتر اروپا در حال تغییرات زیادی است ولی کشور من توانسته است بدون این تغییرات به کارش ادامه دهد که به نوعی در تئاتر اروپا استقلال دارد.
 
او خاطرنشان کرد: نمایش‌های اروپایی خیلی زیاد به جنبه‌های عادی زندگی روزمره بشر و یا مسائل سیاسی می‌پردازد. چیزهایی که مردم با آنها بسیار روبرو می‌شوند ولی نمایش من از لحاظ بصری نیز با آنها متفاوت است، چرا که برخورد روحی و روانی ابعاد زندگی انسان کار می‌کنم کاری که ما در این نمایش انجام می‌دهیم ویژوال آرت یا هنر تصویر است که در خود اروپا در این وجه از هنر زیاد کار انجام نمی‌شود.
 
این کارگردان مجارستانی تئاتر در توضیح متد کاری‌ گروهش و تفاوتش با جریان تئاتر اروپا تصریح کرد: برای من و گروهم معنویات در درجه اول اهمیت قرار دارد. نمی‌خواهم بگویم کاری که انجام می‌دهیم فقط به جنبه‌ی معنوی اشاره دارد، ولی می‌خواهیم این وجه از شخصیت انسان را بیشتر به نمایش بگذاریم.
 
اگنس سابو، بازیگر نمایش «دگردیسی پروانه شدن» نیز که از حاضرین در این نشست بود، گفت: روح انسان می‌تواند در قالب‌ مسائل مختلفی نمایان شود. ما با برخی از این روحیات مثل دگردیسی ارتباط خوبی برقرار می‌کنیم ولی به طور مثال با شخصیت‌های خشن نمایش «سربازها» این ارتباط را نمی‌گیریم.
 
سوفیا در ادامه به نمایش دیگرش که «سرباز‌ها» نام دارد اشاره کرد و گفت: نمایش «سرباز‌ها» در یک صحنه اجرا می‌شود و شخصیت‌هایی به رنگ قرمز در صحنه حرکت می‌کنند، این نمایش یک مجموعه از بخش‌های مختلف است که من در آن می‌خواستم جنبه‌ای از شخصیت انسان که در اینجا خشونت است را نشان دهم.
 
او با بیان اینکه «در این نمایش از تکنیک بداهه پردازی نیز استفاده شده است»، اضافه کرد: سرباز‌هایی به رنگ قرمز که به صورت خشن و عصبانی روبروی هم قرار می‌گیرند و آسیب‌هایی را به هم خواهند زد رنگ قرمز در این نمایش اشاره به خشونت و خشم شخصیت انسانی دارد.
 
کارگردان نمایش «دگردیسی پروانه شدن» در پایان با اشاره به چگونگی شرکت در جشنواره تئاتر فجر خاطر نشان کرد: سال گذشته که از طریق مسئول امور بین الملل برای جشنواره ثبت نام کردیم به علت مشکلات ویزا و پاسپورت‌ نتوانستیم در جشنواره سال گذشته شرکت کنیم؛ ولی امسال از طریق ارتباط گرفتن با دبیر جشنواره، بار دیگر ثبت نام کردیم که هر سه اثرمان برای جشنواره پذیرفته شد.
 
او همچنین به اجراهای دیگرش در فستیوال‌های تئاتر کشورهای دیگری مانند لهستان،‌ آلمان‌، صربستان، ‌ارمنستان نیز اشاره کرد.
 
 گروه تئاتر «تصویر زنده» به سرپرستی سوفیا برتسی، با دو نمایش «دگردیسی پروانه شدن»، «سطح زنده» در بخش صحنه‌ای و نمایش «سربازها‌» در بخش خیابانی جشنواره‌ی تئاتر فجر حضور دارد.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/
برچسب ها: تیاتر ، باباعزیز ، فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.