کی تاز نیوز: خشم مقامات آریزونا از زمین خواری سعودی ها

شرکتهای سعودی برای فراهم کردن خوراک دام های خود دست به خرید زمین های کشاورزی در آمریکا زده اند.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت «کی تاز نیوز،» در روندی تازه، عربستان سعودی سرگرم خرید زمین های کشاورزی در ایالت های آریزونا و کالیفرنیا برای پرورش و صادرات یونجه خشکِ باکیفیت آمریکا شده و این اقدام، خشم مقامات آریزونا را برانگیخته است. به گزارش سی ان بی سی، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس در بخش های جنوب غربی آمریکا که دچار خشکسالی شده اند زمین هایی خریداری کرده است. روز یکشنبه، شرکت فوندومونت کالیفرنیا مستقر در عربستان اعلام کرد 1790 جریب زمین کشاورزی را در کالیفرنیا به بهای 32 میلیون دلار خریداری کرده است. 

بر پایه اسناد دولتی، دست کم 23 حلقه چاه که می توانند روزانه بیش از 100 هزار گالن آب تولید کنند در مالکیت این شرکت قرار دارد. 
مایکل مورنو، از سخنگویان واحد منابع آبی آریزونا گفت که شرکت ها می توانند هر میزان آب نیاز دارند برداشت کنند. او در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت: «آنها تا زمانی که آب در زمینه های سودمند به کار برده شود می توانند آب برداشت کنند و نیازی نیست مصرف آب خود را گزارش کنند.»

کیت مورفیلد، مدیر عامل شرکت تعاونی فراورده های شیر به نام «یونایتد دیریمن آریزونا» گفت یونجه کاری عربستان برابر با صادرات آب به بیرون از کشور است. 
او در مصاحبه با سی ان بی سی گفت: «آنها به این نتیجه رسیده اند که بهتر است خوراک را از خارج وارد کنند نه اینکه منابع آبی خود را به پایان برساند. و این کار همچنان ادامه خواهد داشت مگر اینکه در این زمینه قانونی تصویب شود.»

در این بخش از ایالت، کشاورزان یونجه می کارند تا به گله های شیری برسانند و از منابع آبی خود نگهداری کنند. تازه ترین خرید عربستان سعودی، 10 هزار جریب زمین کشاورزی (دو سال پیش) در نزدیکی ویکسبورگ آریزونا به بهای 48 میلیون دلار بوده است. این خرید را غول مواد غذایی عربستان به نام الماری انجام داده است. 

رئیس شورای ناظران بخش لاپاز، هالی اروین، در گفتگویی با سی ان بی سی می گوید: «ما نفت را رایگان نمی خریم؛ پس چرا آب خود را رایگان در دسترس دیگران می گذاریم؟ ما به آنها اجازه داده ایم بیایند و منابع ما را غارت کنند. کسانی هستند که می گویند چاه هایشان خشک شده و برای رسیدن به آب باید عمیق تر چاه بزنند. کندن چاه تازه برای آنها پر هزینه است.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار