همدان؛

آسیب‌های مغزی غیرقابل برگشت در کودکان با مصرف آسپرین

مصرف خودسرانه آسپرین بویژه در کودکان آسیب‌های مغزی و عوارض غیرقابل جبرانی را به دنبال دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سردسته بسیاری از داروهای ضدالتهابی غیرکورتونی همچون ایبوپروفن و دیکلوفناک که در بازار موجود است، قرص آسپرین است که در گذشته در موارد زیادی مصرف می‌شد.

حسین عرفانی تصریح کرد: مصرف خودسرانه این دارو در کودکانی که دچار تب‌های ویروسی می‌شوند در موارد معدودی می‌تواند منجر به آسیب‌های مغزی غیرقابل برگشت شود.

وی با بیان اینکه در گذشته به علت نبودن قرص استامینوفن در بازار، خانواده‌ها برای پایین آوردن تب کودکشان از قرص آسپرین با دُز 100 که به آسپرین‎بچه معروف بود، استفاده می‌کردند، تأکید کرد: به هیچ عنوان نباید برای پایین آوردن هرگونه تب، به صورت خودسرانه از این دارو استفاده کرد.

عرفانی تصریح کرد: آسپرین از داروهایی است که سابقه تاریخی دارد و از سال‌ها پیش در دُز 100 و 325 میلی‌گرم به فروش می‌رفت که دُز پایین آن به نام آسپرین‎بچه معروف بود.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: آسپرین مکانیزم ضددرد، تب‌بری و مسکن دارد؛ اما این دلیل بر مصرف خودسرانه آن نیست و حتماً باید مصرف آن با تجویز پزشک انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف خودسرانه آسپرین بویژه در کودکان بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: باید در مواقعی که کودک دچار تب شده است از استامینوفن استفاده شود.

وی تأکید کرد: شربت پروفن هم مانند آسپرین است و باید از مصرف خوسرانه آن پرهیز کرد و فقط از استامینوفن برای پایین آوردن تب و درد استفاده کرد.

انتهای پیام/ی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.