بی بی سی: رهبران اروپایی ناتوان از حل بحران پناهجویان

بی بی سی در گزارشی نوشت: رهبران اروپایی در بازگشت از تعطیلات سال نو میلادی، با پابرجا ماندن بحران پناهجویان مواجه شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بی بی سی در گزارشی به نقل از "کتیا ادلر"  نوشت: تعطیلات سال نو میلادی به پایان رسید و رهبران اروپایی بار دیگر بر سر کار خود حاضر شدند؛ اما در بدو ورود با سیل عظیم مهاجرانی مواجه شدند که همچنان از راه پرمخاطره دریای مدیترانه تلاش می‌کنند خود را به اروپا برسانند. شرایط کنونی نشان می‌دهد هیچ پیشرفتی در روند محدودسازی ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا صورت نگرفته است.

در جریان تعطیلات سال نو میلادی، دست‌کم 2 هزار مهاجر با عبور از دریای مدیترانه خود را به اروپا رساندند. باتوجه به سرمای هوا در اکثر کشورهای اروپایی، وضع معیشت این پناهجویان با مشکلات زیادی همراه شده است. گارد ساحلی یونان اعلام کرد ده‌ها پناهجو در گذر از دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند که در میان آنها چندین کودک نیز به چشم می‌خورد. 

رهبران اروپایی در حل بحران پناهجویان کاملا درمانده شده‌اند. آنها به خوبی می‌دانند با فرارسیدن بهار و بهتر شدن شرایط جوی، بدون شک بر تعداد مهاجرانی که تلاش می‌کنند از طریق دریا خود را به اروپا برسانند، افزوده می‌شود. همین موضوع موجب شد مقامات عالی رتبه سیاسی در کشورهای مختلف اروپا مذاکرات پراکنده‌ای درباره متوقف کردن سیل پناهجویان انجام دهند؛ اما تاکنون به نتایج کم‌رنگ و محدودی رسیده‌اند.

"مانوئل والس،" نخست وزیر فرانسه، در این باره گفت: موضوع پناهجویان تمام کشورهای اروپایی را درگیر خود کرده است. "مارک روت،" نخست وزیر هلند، نیز اظهار داشت: بحران کنونی، مبارزه‌ای علیه زمان است. اتریش چهارشنبه گذشته اعلام کرد تعداد پناهجویان پذیرفته شده در این کشور را محدود خواهد کرد. اتریش استفاده از گزینه نظامی برای ممانعت از ورود پناهجویان را نمی‌پذیرد.

"آنگلا مرکل،" صدراعظم آلمان، اظهار داشت: ترجیح همه ما این است که با افزایش تعداد نیروهای گارد ساحلی، پیش از ورود مهاجران به اروپا، آنها را متوقف کنیم. صدراعظم آلمان فراموش کرده است چگونه می‌توان قایق‌های نامطمئن پناهجویان را که با مشکلات فراوان از خطر مرگ رهایی یافته و به سواحل اروپایی رسیده‌اند، مجبور به بازگشت کرد.

به نظر می‌رسد تنها راه حل کوتاه مدت برای متوقف کردن پناهجویان را باید در خاورمیانه جستجو کرد. مرکل در حال لابی کردن با مقامات ترکیه است تا جلوی قاچاقچیان انسان را بگیرد و پیش از آنکه مهاجران سوار بر قایق شوند، آنها را در ترکیه نگه دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار