یزد؛

بازسازی کارگاه های سنتی نساجی دریزد

کارگاه های سنتی نساجی دریزد مرمت وبازسازی می شود.

   به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛ دهقان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری  استان یزدگفت:کارگاه‌های نساجی بسیاری در بافت تاریخی یزد وجود دارد که به مرور زمان، فرسوده و غیرفعال شده‌اند.


دهقان از احیای کارگاه‌های نساجی سنتی واقع در بافت تاریخی شهر خبر داد و افزود: تعدادی از کارگاه‌ها در جریان پویش بافت تاریخی، شناسایی شده‌اند.


وی گفت یزد، شهر منسوجات نساجی، شهر تار و پود و شهر بافندگی، است ودر سال 95 که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور سال نساجی نامگذاری شده است، با شناسایی ظرفیت‌های گذشته، کارنامه درخشانی را به ثبت برساند.


وی ادامه داد :اگرچه با ورود ماشین‌آلات صنعتی، نساجی سنتی این شهر به فراموشی سپرده شد اما هنوز در حالی که دارهای نساجی در کنارشان قرار دارد در گوشه و کنار بافت تاریخی  آرمیده‌اند دستگاه‌هایی که روزگاری محل درآمد بسیاری از ساکنان شهر یزد بوده‌اند اما با تغییر رویکرد جامعه و به ویژه توجه گردشگران به منسوجات سنتی یزدی، احیای آنها مقرون به‌صرفه خواهد بود.

 


وی افزود: این کارگاه‌ها که در گذشته محل بافت انواع منسوجات یزدی از جمله ترمه، کاربافی، دارایی بافی، احرامی بافی، پتوبافی و چادرشب‌بافی بودند دوباره احیا شده وهنرمندان استان می توانند  به تولید این منسوجات بپردازند.


وی گفت معاونت میرا ث فرهنگی  آموزش بافت این منسوجات و ارائه خدمات فنی برای احیای دستگاه‌ها و کارگاه‌های بافندگی سنتی وفرهنگ اشتغال ،را در دستور کار قرار داده است وشغل  مناسبی را به ویژه برای بانوان یزدی فراهم خواهد کرد.


به گفته وی، امروز گردشگران از سراسر جهان برای بازدید و خرید منسوجات سنتی به استان سفر می‌کنند و احیای کارگاه‌ها و تولید منسوجات سنتی برای عرضه به عنوان سوغات، رونق اقتصادی استان و صنعت گردشگری را درپی خواهد داشت.



دهقان افزود: به این ترتیب فعالان اقتصادی، دانشگاهیان، هنرمندان و حتی گردشگران فرصت پیدا می‌کنند با حضور در کارگاه‌های سنتی، با شیوه بافت و تولید منسوجات سنتی استان یزدآشنا شوند.

 

ترمه، زری، دارایی، احرامی و چادرشب از انواع پارچه‌های بافت یزد هستند که تار و پود آنها روزگاری در کارگاه‌های کوچک و بزرگ خانگی در دل بافت تاریخی در هم تنیده می‌شد و نه تنها در کشور، بلکه در دنیا خریدار داشت.  کار  شناسایی واحیا ی مرمت وبازسازی سنتی نساجی، باهمکاری ذاکری نیاسرپرست  معاونت میراث فرهنگی انجام شده است.



انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.