در نشست خبری شب ساز ایرانی:

مخاطب امروز موسیقی، با صدای یک ساز به کنسرت جذب نمی‌شود

مخاطب امروز، به شنیدن مجموعه صداها برای لذت بردن از موسیقی عادت کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری شب ساز ایرانی 5، با حضور نگار بوبان، احمد رضاخواه، فرشاد توکلی و امیر شریفی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرشاد توکلی عضو هیئت امنای شب ساز ایرانی در رابطه با آغاز عملکرد شب ساز گفت: سال 92 طی همفکری‌هایی که با دوستان داشتیم، تصمیم به تشکیل شب ساز ایرانی گرفتیم و پس از ارزیابی موقعیت موسیقی در آن سال به اهمیت اجرای تک ‌نوازی در تاریخ‌مان ضرورت ایجاد چنین برنامه‌ای را بیشتر دیدیم و همچنین تحولات موسیقایی و اجتماعی شرایطی را به وجود آورد که ما تصمیم بر ضرورت این امر گرفتیم.

وی ادامه داد: شرایط کنسرت‌های امروز به شکلی شده که تنها مخاطب با صدای یک ساز به کنسرت جذب نمی‌شود و به شنیدن مجموعه صداها برای لذت بردن از موسیقی عادت کرده است.

وی افزود: ما تصور کردیم که باید شرایطی را ایجاد کنیم تا هنرمندان ما بتوانند به شیوه تکنوازی و در  قالبی که لازم است، صدای سازشان را به گوش مخاطبان برساند که شب ساز ایرانی این شرایط را ایجاد کرد. اولین شب اجرایمان در اردیبهشت 93 بود که پس از آشنایی با مدیریت تالار رودکی و حمایت ایشان برنامه‌ریزی اجراهای کنسرتمان را گسترش دادیم و بخش جدیدی به نام شب ساز جوان را ایجاد کردیم.

وی ادامه داد‌: شب ساز ایرانی در واقع زمینه‌ای برای جوانانی است که پس از فراگیری موسیقی مورد علاقه‌شان بتوانند فرصت ارائه آن را به دست بیاورند و پس از مراجعه حدود چهل نفر از این افراد، هشت نفر از آن‌ها برگزیده شدند که قرار است در شب ساز ایرانی جوان به روی صحنه بروند و البته بلیت‌فروشی که برای اجرایشان شده است، تماما میان آن هشت نفر تقسیم شود و عوایدی از آن به شب ساز ایرانی تعلق نمی‌گیرد.

در ادامه امیر شریفی در رابطه با ویژگی‌های جوانان برای همکاری با شب ساز ایرانی بیان کرد: بسیاری از کسانی که دعوت می‌شوند، باید تجربیاتی جدی در سیر هنری‌شان داشته باشند تا بتوانند به تکنوازی در گروه ما برسند. از طرف دیگر شب ساز ایرانی به هیچ وجه به موسیقی تلفیقی و غیرایرانی نمی‌پردازد و سعی می‌کند، مرزهای موسیقی ایرانی را با سعه صدر تعریف کند.

در ادامه نگار بوبان بیان کرد: وضعیت موسیقی ایرانی از پشت صحنه تا روی صحنه بسیار متفاوت است که اکثر افراد نمی‌دانند. کسی که دغدغه فرهنگ دارد، نمی‌تواند به موسیقی و راهبردهای متفاوتش به راحتی دست یابد و چیزی که در موسیقی امروز ما رواج یافته موسیقی پس زمینه و سرگرمی است که البته در جای خود قابل احترام است و من بسیار خوشحالم که قرار است صدای ساز خودم را به واسطه شب ساز ایرانی به گوش مخاطبان برسانم. تمام کسانی که با ما در این اجرا همراهی می‌کنند، جلسه پیش از اجرا به تمرین با یکدیگر می‌پردازند و همه کسانی که در کنسرت‌های شب ساز شرکت می‌کنند، به نوعی هم از صدای سازها لذت می‌برند و هم آموزشی برای علاقه‌مندان می‌تواند باشد.

در پایان احمد رضاخواه در رابطه با اجرای گروه اظهار کرد: من به نمایندگی از هیئت امنای شب ساز ایرانی صحبت می‌کنم که در تاریخ هفتم و هشتم بهمن ماه سالن رودکی اجرا خواهیم داشت و نگار بوبان (عود)،‌ حمید خوانساری (عود)، احمد رضاخواه (سنتور)، بهزاد رواقی (تار) می‌نوازند. ما در شب اجرایمان شش تکنواز را خواهیم داشت که برنامه‌ریزی‌مان در دو شب یکسان است؛ اما به دلیل اینکه تکنوازی به سبب شرایط اجرا برخی بداهه‌نوازی‌هایی را خواهد داشت، امکان تفاوت در اجرایمان وجود خواهد داشت.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار