مرکز پژوهش‌های مجلس؛

ایران برای احیای ظرفیت تولید نفت خود سه تا چهار سال زمان نیاز دارد

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: ایران برای احیای ظرفیت تولید نفت خود سه تا چهار سال زمان نیاز دارد.

ایران برای احیای ظرفیت تولید نفت خود سه تا چهار سال زمان نیاز داردبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌های مختلف موجود درباره چگونگی بازگشت ایران به بازار جهانی نفت را در شرایط پساتحریم بررسی کرد.

این مرکز ضمن اعلام این مطلب که نفت به عنوان یک دارایی در بازارهای مالی با سرمایه گذاری های هنگفتی همراه است، افزود: از منظر اقتصادی هر شوکی که به قیمت نفت وارد شود، ممکن است آن را در هر جهتی مانند وضعیت کنونی قیمت به سمت پایین سوق دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: پیش بینی های متعدد بازار آتی نفت نشان می دهد که قیمت های کنونی بازار در صورت برطرف نشدن عوامل بر هم زننده تعادل عرضه و تقاضا همچنان روند کاهشی خواهد داشت. ورود یک میلیون بشکه نفت در روز به بازار 13 درصد از قیمت نفت می‌کاهد.

لغو تحریم های ایران در شرایطی اتفاق افتاد که اکثر کشورهای تولیدکننده منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی (منا) با تشدید درگیری ها و خسارت بر میادین نفتی مواجه هستند. درگیری های لیبی، یمن، عراق و سوریه صدمات بسیار جدی بر اقتصادشان وارد کرده است. اکثر صادرکنندگان نفت این منطقه با کاهش تقریبا 40 درصدی یا بیشتر تولید نفت خود مواجه شده اند و لذا پیش بینی می شود با لغو تحریم های ایران، احیای اقتصادی با سرعت بیشتری پیش رود. البته ورود یک میلیون بشکه نفت در روز به بازار حدود 13 درصد از قیمت های کنونی نفت در سال 2016 خواهد کاست. ایران برای احیای ظرفیت تولید نفت خود سه تا چهار سال زمان نیاز دارد.

در پایان این گزارش آمده است: بر اساس نظر تحلیلگران موسسه مشاوره «اس .وی.بی» ایران از لحاظ فنی قادر است طی 6 ـ 12 ماه روزانه 800 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی به تولید خود بیافزاید، هرگونه افزایش تولید به لغو تحریم های مرتبط با صنعت نفت ایران و توانایی شرکت ملی نفت ایران برای بازاریابی و فروش نفت و مایعات تولیدی اضافه بستگی دارد. بر اساس سناریوهای این موسسه تا سال 2020 با تکمیل پروژه های توسعه میدان های نفتی غرب کارون (به ویژه آزادگان شمالی و جنوبی، یاران و یادآوران) 650 تا 700 هزار بشکه به مجموع تولید نفت خام ایران افزوده می شود. ایران برای احیای ظرفیت تولید نفت خام خود مطابق با میزان تولید در سال 2011 حداقل سه تا چهار سال زمان نیاز دارد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار