پدیده شوم تروریسم، درد مشترک کشورهای اسلامی

یازدهمین اجلاس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به میزبانی عراق و در پایتخت این کشور؛ بغداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پارلمانی‌ترین خبری که در طول هفته جاری از رسانه‌های مختلف منتشر شد، یازدهمین اجلاس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی بود که به میزبانی عراق و در پایتخت این کشور؛ بغداد برگزار شد.
در این گردهمائی پارلمانی که با حضور 45 کشور عربی و اسلامی شروع به‌کار کرد، دکتر "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی نیز شرکت کرد.

*تاریخچه اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی

پدیده شوم تروریسم، درد مشترک کشورهای اسلامی

اولین گردهمایی نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی بنا به دعوت گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان ۱۶ کشور اسلامی در خلال اجلاس ۹۳ بین المجالس جهانی در مارس ۱۹۹۵  مادرید تشکیل شد. کشورهای شرکت کننده در این نشست بر ضرورت تشکیل بین المجالس اسلامی تاکید کرده و مقرر کردند که پیشنهادهای خود را در جلسه بعدی در خلال اجلاس ۹۴ بین المجالس جهانی در اکتبر 1995 در بخارست ارائه کنند.  
بدین ترتیب با تلاش‌ها و پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست‌های پارلمانی جهانی، مقرر شد که اولین جلسه کمیته برنامه ریزی اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی در آبان ماه ۱۳۷۵ در تهران برگزار شود.
در نشست کمیته برنامه‌ریزی که با حضور نمایندگان مجالس ایران ، اندونزی، لیبی، سودان، سوریه، فلسطین ، پاکستان و بنگلادش در آبان ۱۳۷۵ در تهران تشکیل شد، هسته اولیه تاسیس اتحادیه بین المجالس اسلامی شکل گرفت.
 در این نشست پیش‌نویس اساس‌نامه اتحادیه که در آن ازتهران به عنوان مقر‌اتحادیه نام‌برده شده بود، به تصویب اعضا رسید و مقرر گردید اولین کنفرانس سران مجالس کشورهای اسلامی در تهران یا اسلام آباد برگزار گردد.
در ادامه و پس از یک سال وقفه به‌دلیل اعتراض برخی‌از مجالس کشورهای اسلامی مبنی بر ضرورت فراگیر شدن مشارکت تمامی مجالس کشورهای اسلامی در این نشست پارلمانی مهم جهان اسلام، در طی اجلاسی دو روزه (۲۳ و ۲۴ آبان ۱۳۷۷) با حضور نمایندگان مجالس ۲۹ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی؛ پیش‌نویس اساس‌نامه اتحادیه به تصویب اعضای حاضر در اجلاس رسید.

 به این ترتیب کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی  با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان و مشاوران مجالس ۴۵ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی ، شامل ۱۸ رییس و ۸ نائب رییس مجلس و هم‌چنین ۵ کشور و سازمان بین المللی، به نام ناظر، ازجمله دبیرکل اتحادیه جهانی بین المجالس، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل بین المجالس عربی در روزهای ۲۵ لغایت ۲۷ خرداد ۱۳۷۸ به ریاست علی اکبر ناطق نوری رییس وقت مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این کنفرانس اساس‌نامه اتحادیه به تصویب رسید و 10 سال بعد در دومین کنفرانس فوق العاده اتحادیه در ابوظبی (دی ۱۳۸۹) مورد بررسی مجدد قرار گرفت و اصلاحاتی بر آن اعمال گردید.

*اهداف شکل‌گیری اتحادیه پارلمانی اسلامی

پدیده شوم تروریسم، درد مشترک کشورهای اسلامی

اهداف تاسیس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ۷ بند در اساس‌نامه اتحادیه مذکور به شرح ذیل خلاصه گردیده است:
- معرفی و ترویج اصول والای اسلام و جنبه‌های تمدنی آن
- تحکیم و پشتیبانی از تحقق اصل اسلامی شورا در تمام کشورهای عضو اتحادیه  
- ارائه چارچوبی برای همکاری و هماهنگی گسترده و ثمربخش پارلمانی کشورهای عضو در نهادهای بین‌المللی
- تبادل تجارب پارلمانی، بحث و بررسی مسائل اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مورد علاقه کشورهای عضو و پرداختن به چالش‌های جدی و تلاش‌هایی که جهت اعمال سلطه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی انجام می‌گیرد.  
- تقویت تماس، همکاری و مشارکت با دیگر سازمان‌های پارلمانی، دولتی و غیر دولتی به منظور پیش‌برد اهداف مشترک.
- تقویت روحیه هماهنگی میان ملل جهان به منظور احترام و دفاع اَز حقوق بشر و اصول بشر دوستانه و استقرار صلح بر اساس عدالت.
- تاکید بر عدم مداخله پیرامون صلاحیت داخلی هریک از اعضای اتحادیه  
 
* ارکان اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی

پدیده شوم تروریسم، درد مشترک کشورهای اسلامی

این اتحادیه شامل 4 رکن اصلی می‌باشد که عبارتند از:  
کنفرانس: نشست روسای مجالس کشورهای عضو می باشد که پس از اصلاح اساس‌نامه سالانه یک‌بار برگزار می شود.
کمیته عمومی: شورای اتحادیه می باشد که هر سال یک بار با حضور همه اعضا برگزار می گردد. هر یک اَز کشورهای عضو دو نماینده در کمیته عمومی دارند
کمیته اجرایی: سالانه دو بار تشکیل می گردد که متشکل از ۱۵ نماینده از۱۵ کشور عضو می‌باشد.
لازم به ذکر است که دبیرخانه نیز جزو ارکان اصلی اتحادیه بین‌المجالس به‌شمار می‌رود و هم‌اکنون محل آن در تهران می‌باشد.

*مقابله با تروریسم نیازمند همکاری ایدئولوژیک منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

پدیده شوم تروریسم، درد مشترک کشورهای اسلامی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه افراط گرایی، تروریسم و فرقه گرایی به خطری بزرگ برای صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. وی گفت: این پدیده که محصول  رفتارهای مداخله جویانه و غیرمسئولان برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می باشد، صدمات جبران ناپذیری را بر پیکر امت اسلامی وارد کرده است.  
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مقابله با تروریسم و افراط گرایی نیازمند اراده واقعی و همکاری ایدئولوژیک منطقه ای و فرامنطقه ای می باشد. بدین منظور مقابله با خاستگاه های ایدئولوژیک افراطی گرایی و نیز توقف حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزشی از تروریست ها از اهمیت و اولویت برخوردار می باشد.
برای مشاهده متن کامل سخنرانی ریاست مجلس شورای اسلامی در این اجلاس اینجا را کلیک کنید.


اجلاس اتحادیه یازدهم پارلمانی کشورهای اسلامی در حالی برگزار می‌شود که منطقه غرب آسیا تحولات چالش‌برانگیز و ناآ‌رامی‌های ناخوشایندی را نظاره می‌کند، حوادثی که جامعه جهانی با سکوتی معنادار و به نوعی جانبدارانه صف‌بندی سازمان‌یافته تروریسم بین‌الملل را همراهی می‌کند، فاصله انتخاب عراق به عنوان میزبان اجلاس یازدهم نیز می‌تواند حاوی پیام مهمی به دولت‌های حامی تروریسم و بازیگردانان جنگ‌های نیابتی در منطقه داشته باشد.
 
در شرایطی که تلاش غرب و به ویژه آمریکا با ملازمت سلاطین خودکامه عربی منطقه برای ایجاد اختلافات فرقه‌ای و طائفه‌ای در عراق برای تجزیه این کشور دنبال می‌شود، برگزاری این اجلاس مهم می‌تواند رشته افکار نهادهای صهیونیستی_ تروریستی در منطقه و جهان را پاره کند و این مهم را القاء کند که بغداد می‌تواند در اوج امنیت روسای پارلمان‌های اسلامی را کنار یکدیگر گردآورد.
 
به بحران عراق باید ناارامی‌های سوریه و جنگ آل‌سعود علیه یمن را نیز افزود. در سوریه با وجود پیشروی‌های موفقیت‌آمیز ارتش این کشور، اما حمایت‌های همه‌جانبه غرب و رژیم‎صهیونیستی به همراه آل متجع سعود همچنان در شیپور جنگ و ناآرامی در این کشور حامی مقاومت می‌دمد.  
 
پدیده شوم تروریسم، درد مشترک کشورهای اسلامی

در یمن نیز روزانه صدها تن از جمله زنان و کودکان بیگناه به دلیل سلطه‌طلبی خونین‌آل‌سعود به گام مرگ کشانده می‌شوند، به این جنایات حکام عربستان اعدام شیخ نمر را نیز باید اضافه کرد، اقدامی که تبعات زیانباری را برای همه منطقه به ارمغان می‌آورد.
 
 
حال با توجه به این شرایط بغرنج که بر سر کشورهای عراق، سوریه و یمن سایه افکنده؛ وضع نابسامان و نه‎چندان مناسب در مصر و لیبی تا غرب آفریقا را نیز باید به حقوق بشر اهدایی غرب به مسلمانان کشورهای اسلامی اضافه کرد.

 
به این ترتیب انتظار می رود، روسای پارلمان‎ها و نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی، موضوع حرکت شتابنده تروریسم در سطح وسیعی از منطقه را به عنوان مهمترین محور و موضوع اجلاس اختصاص دهند.

گزارش از: وحید امیدی‌موحد
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار