سایت وایرد: اپل از کسب بیشترین سود خبر داده؛ ولی این سود هنوز درخور نیست

گزارش سه ماهه فروش اپل، از سود 18.4 میلیارد دلاری این شرکت حکایت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از وایرد: اپل به تازگی بیشترین سود فصلی را در تاریخ خود گزارش کرد. و با این همه، سود 18.4 میلیارد دلاری آن برای سه ماهه گذشته با این خبر لکه دار شد؛ چون این سود چندان گزاف نیست. این شرکت پیش بینی کرده برای نخستین بار در یک دهه دچار افت فروش خواهد شد و این نشانه دیگری است از اینکه شرکت، با بازار اشباع شده گوشی های هوشمند رو به رو شده است. اپل نزدیک به دو سوم همه درامدهای خود را از فروش گوشی های هوشمند (آی فون) به دست می آورد؛ ولی اکنون گویا دیگر نمی توان برای رسیدن به رشد بی سابقه به این ابزار تکیه کرد. 

امروز اپل گزارش کرد که انتظار دارد 50 تا 53 میلیارد دلار برای سه ماه نخست 2016 درآمد داشته باشد. این رقم نخستین افت سه ماهه سال تا سال از سال 2003 به این سو به شمار می رود که بسیار کمتر از تخمین 55.5 میلیارد دلاری تحلیلگران است. 

ولی شگفت اینجاست که این به معنای عملکرد بد اپل نیست. این شرکت حاشیه سود کلانی در کالاهای خود به دست می آورد و انباشت نقدینگی کنونی آن به 215 میلیارد دلار رسیده که از سه ماهه گذشته 5 درصد بیشتر است. 

باز هم سه ماهه دیگری گذشت و اپل اعلام نکرد که چند ساعت مچی فروخته است. در زمینه مک و آی فون و آی پد نیز همین سیاست را در پیش گرفته است. اپل فروش ساعت مچی را وارد مقوله «دیگر کالاها» کرده که دربرگیرنده آی پُد و اپل تی وی و هدفن های بیتس می باشد. این سومین سه ماهه پیاپی است که اپل ارقام را منتشر نمی کند. 

اپل بی گمان عملکرد بسیار خوبی داشته است. در دستاوردهای مالی سه ماهه سوم این شرکت 6/49 میلیارد دلار درآمد و 7/10 میلیارد دلار سود (یا 85/1 دلار در هر سهم) گزارش شده است. 
مدیر عامل اپل، تیم کوک، می گوید: «ما افتخار می کنیم که رکوردی را برای درآمدهای خود گزارش کنیم. درآمدها 33 درصد بالا رفته و این تندترین آهنگ رشد در 3 سال به شمار می رود و درآمد هر سهم 45 درصد افزایش یافته است.»

ولی این برای وال استریت چندان خوب نیست. اپل در سه ماهه گذشته 47.5 میلیون آی فون فروخت که کمتر از پیش بینی فروش تحلیلگران میان 48 تا 50 میلیون دستگاه است. همواره فروش آی فون در سه ماهه سوم کند می شود؛ چرا که خریداران با پیش بینی نسل آینده کالاهای اپل که در پاییز آغاز می شود، برای خرید دست نگه می دارند.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار