با این عادت های غذایی اختلالات حافظه را دور بزنید!

اطلاعاتی ضروری و مهم در رژیم و برنامه غذایی افراد مستعد و یا مبتلا به آلزایمر وجود دارد که هر چه سریع‌تر این افراد باید از آن آگاهی پیدا کنند.

با این عادت های غذایی اختلالات حافظه را دور بزنید!به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است و تعداد مبتلایان به آن هر روز افزایش می‌یابد. این بیماری به مغز آسیب می‌رساند و عملکرد آن را با مشکل روبه‌رو می‌کند و برای فرد مبتلا و اطرافیان او بسیار دشوار و غم‌انگیز است. علائم این بیماری اختلالاتی در حافظه به خصوص حافظه کوتاه‌مدت،‌ اضطراب، پرخاشگری و سردرگمی است.

خوشبختانه تحقیقات حاکی از آن است که می‌توان از بیماری آلزایمر پیشگیری کرد و یا تا حدودی در بیشتر موارد روند آن را معکوس کرد. باید اعتراف کرد که ژنتیک نقش مهمی در شکل‌گیری این بیماری دارد و افرادی که جهش‌هایی در ژن MTHFD1L آن‌ها بوجود آمده است دو برابر بیشتر امکان دارد که در طول زندگی به این بیماری دچار شوند. گفتنی است که پیروی از برنامه غذایی سالم می‌تواند زندگی افراد را تغییر دهد و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در آن‌ها جلوگیری کند. این حقیقت در مورد افراد مبتلا به آلزایمر نیز کاملا صدق می‌کند.

گفته می‌شود که یکی دیگر از عوامل بوجود آورنده آلزایمر سمی شدن مغز با آلومینیوم و جیوه است و احتمال بروز این بیماری در افرادی که در معدن زندگی می‌کنند بیشتر از سایر افراد است. مطالعه‌ای نشان داده است که بین از دست دادن حافظه و تاثیر آلومینیوم و جیوه رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. این مطالعه نشان داده است که اگر این مواد در محیط اطراف فرد و یا مواد مصرفی آن وجود داشته باشد امکان آلزایمر در آن فرد بیشتر می‌شود.

علاوه بر این،‌ سطح بالای هموسیستئین در بدن در طولانی‌مدت احتمال ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های دیگری همچون اختلالات قلبی، سکته مغزی و سرطان را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. هموسیستئین در طول متابولیسم سیستئین پروتئین در بدن بوجود می‌آید و اسیدآمینه‌ای است که حاوی سولفور است و درصد بالایی از آن به پروتئین متصل است. در نتیجه بهتر است از افزایش آن در خون جلوگیری کرد.

در نهایت برای پیشگیری از بیماری آلزایمر و مهار آن باید از غذاهای زیر دوری کنید:
برنج سفید، نان سفید و پاستا
مواد حاوی آلومینیوم از جمله شکلات و پنیر فرآوری‌شده، ترشی، آدامس بادکنکی و بیکینگ پودر 
مواد افزودنی و مواد نگهدارنده
مواد خریداری‌شده از بیرون که در آلومینیوم بسته‌بندی شده‌اند
شکر، کافئین

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.