نفت سوار بر الاکلنگ طبیعت و سیاست/ طلای سیاه ارزان تر از آب شد

قیمت نفت این روزها دستخوش تحولات سیاسی و اقتصادی بازارهای جهانی شده اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ادامه روند نزولی قیمت نفت به زودی به اتمام برسد و آرامش به بازار طلای سیاه برگردد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روندنزولی قیمت نفت این روزها به دغدغه‌ی بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت تبدیل شده است،
به طوریکه برخی از کارشناسان ریشه‌ اصلی کاهش قیمت نفت را افزایش تولیدکشورهایی مانند عربستان و آمریکا و نیز مباحث سیاسی کشورهای منطقه عنوان می‌کنند.

رضا پدیدار رئیس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص بازار نفت و فراز و فرود های آن گفت:کشورهایی مثل عربستان با سرعت سرسام آور تولید خود را به میزان 10 میلیون و560 هزار بشکه در روز افزایش داده و این امر باعث شده که تولیدشان از کشورهای غیر اوپک مثل روسیه پیشی بگیرد.

پدیدار تاکید کرد: متاسفانه در طی 5 سال اخیر هر کدام از کشورهای عضو اپک از نظام سهمیه بندی خود خارج شده‌اند و بایستی کشورهای عضو در این سازمان تدابیر هوشمندانه‌ای را اتخاذ کنند در غیر اینصورت بازار نفت همچنان در تلاطم به سر خواهد برد.

وی ادامه داد:به طور یقین روند نزولی قیمت نفت ادامه نخواهد داشت چرا که هم اکنون فصل زمستان در نیم کره شمالی شروع شده است و این امر سبب می‌شود که تقاضا در بازار افزایش پیدا کرده و قیمت نفت روند صعودی به خود بگیرد.

رئیس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اینکه ورود ایران به بازار جهانی تاثیر چندانی در کاهش یا افزایش قیمت نخواهد داشت گفت:  ایران مشتریان سنتی خود را دارد و در پی آن است که بازارهای خود را توسعه دهد.

براساس این گزارش قیمت نفت در طی 12 سال بی سابقه بوده به طوری که قیمت نفت در هر بشکه به کمتر از 25 دلار رسیده است به طوری که با کاهش شدید قیمت نفت، حال بهای این طلای سیاه ارزان تر از شیر و آب است.

در این میان اکثر کارشناسان معتقدند که قیمت نفت در روزهای آینده با نوسانات زیادی روبه رو خواهد بود چرا که بازار عرضه و تقاضا به هم ریخته است.

امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: به نظر می‌رسد قیمت نفت تا پایان امسال تغییر آن‌چنانی نکند، قیمت نفت با تغییر فصل و زمستانی که در پیش داریم دچار نوسان و مقداری تولید نفت بیشتر می‌شود اما افزایش قیمتی پیدا نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: ایران می‌خواهد بازار نفت را به سمت خود بکشاند و به عقیده من قیمت نفت به همین صورت باقی خواهد ماند. 

ابراهیم کارخانه‌ای عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: تصور براین است که روند کاهشی قیمت نفت همچنان ادامه پیدا کند.

وی  تصریح کرد: اهرم‌های متفاوتی در این زمینه دخیل هستند و مسولان کشور بایستی با برنامه مدون و اصولی وارد عرصه بازار شوند تا بتواند از سهم خود در بازار دفاع کند.

در پایان می‌توان گفت هم‌اکنون بازار نفت رنگ وبوی سیاسی گرفته و این موضوع قیمت نفت را تحت‌الشعاع خود قرار داده است اما پیش بینی ها حاکی از آن است که در طی ماههای آینده آرامش به بازار نفت بازخواهد گشت بنابراین مسولان کشور با اتخاذ برنامه‌های مدون بایستی شیوه‌ای را در پیش بگیرند که در چاه کشورهای دسیسه‌گر نیفتند چرا که هم‌اکنون اقتصاد کشور مبتنی بردرآمدهای نفتی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار