وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت

در هفته ای که گذشت اخبار متعددی از جمله گروگانگیری یک نوزاد افغان و اختلاف نظر دامپزشکی و غذا و دارو بر سر معیارهای میکروبی تولید خمیر مرغ و... در حوزه سلامت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

گروگانگیری در کار نبوده است/ نوزاد افغان به دلیل مشکلات تنفسی بستری بود 
عطیه ربیعی سرپرست اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت در خصوص مسئله گروگان‌گیری نوزاد افغان در بیمارستان گفت: گروگانگیری در کار نبوده است. زنی باردار تبعه افغانستان بدون مدارک شناسایی و کارت احراز هویت به بیمارستان مراجعه می‌کند اما به علت اورژانسی بودن شرایط بیمار که حامگلی دو قلو  داشت، بیمارستان وابسته به تامین اجتماعی بیمار را پذیرش و خدمات لازم را به بیمار ارائه می‌کند. 

پیوند کلیه از جسد برای درمان بیماران دیالیزی 
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت برای درمان دیالیز، پیوند کلیه از جسد است که این روش به دلیل کمبود اهدا کننده در حال توسعه است.در حال حاضر 2 هزار و 700 ماشین دیالیز در کشور داریم که نیمی از آن باید جایگزین ماشین‌های فرسوده فعلی و نیمی برای توسعه در خارج از بیمارستان‌ها طراحی شود.

اختلاف نظر دامپزشکی و غذا و دارو بر سر معیارهای میکروبی تولید خمیر مرغ 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از توافق سازمان دامپزشکی با سازمان غذا و دارو و استاندارد برای تولید خمیر مرغ خبر داد و گفت: البته هنوز اختلاف نظرهای محدودی وجود دارد که در حال بررسی است.

گشایش در پرداخت معوقات بیمه در بهمن ماه 94 
رئیس سازمان غذا و دارو از گشایش پرداخت معوقات بیمه با مداخلات نظام بانکی در بهمن ماه خبر داد و گفت: سیاست‌ وزارت بهداشت کاهش قیمت وارداتی دارو و تجهیزات پزشکی است اما کاهش قیمت در خصوص داروها و تجهیزات پزشکی تولید داخل با حضور اتحادیه مربوطه صورت می‌گیرد؛ اما قصد کاهش قیمت برای تولیدات داخلی را نداریم. 

نظارت بر عرضه دارو باید به صورت جدی پیگیری شود 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به دلیل اهمیت نقش دارو و جلوگیری از به وجود آمدن تخلفات احتمالی، پیگیری نظارت ویژه بر عرضه دارو در داروخانه ها امری ضروری است.

لزوم سرمایه گذاری 6 میلیاردی در حوزه بهداشت 
معاون بهداشتی وزارت بهداشت از لزوم سرمایه گذاری 5 تا 6 میلیاردی در حوزه بهداشت برای رفع کمبود‌ها خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که برای توسعه دانش فنی و تکنولوژی‌ها در زمینه پزشکی و همچنین ورود دارو و واکسن‌های جدید در گذشته وجود داشت، در شرایط پسا تحریم باید بر روی سه موضوع بهبود ارتباطات بین‌المللی، دسترسی به تکنولوژی و دانش فنی و دارو و واکسن تمرکز کنیم.

ناتوانی وزارت بهداشت برای نگهداشت نیروی پرستاری 
قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: سختی کار پرستاران باعث شده تا پرستارانی که شاغل هستند ترک کار کنند.به دنبال اخراج 100 پرستار شرکتی در کرمانريال نمایندگان این پرستاران برای دادخواهی به معاونت پرستاری وزارت بهداشت رجوع کردند اما آنها پاسخ دادند که نمی‌توانند کاری برایشان انجام دهند.

یک سوم اتباع خارجی تحت پوشش بیمه درمانی هستند 
رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: یک سوم اتباع خارجی، حدود 250 هزار نفر تحت پوشش بیمه درمانی قرار دارند.

نتایج آزمایش آبلیموها باید اعتبار‌سنجی شود 
حسین رستگار رییس آزمایشگاه مرجع سلامت غذا و دارو در خصوص اعلام نشدن نتایج آزمایش آبلیموها در موعد مقرر بیان کرد: نتایج آزمایش آبلیموها به اعتبارسنجی نیاز دارد جمع‌بندی‌های لازم صورت گرفته است. براساس بررسی‌ها مشخص شده که باید ضوابط و دستورالعمل‌ها بازنگری شوند، بدین ترتیب ما در حال بازنگری هستیم.

قطع رابطه مالی پزشک و بیمار نیازمند بیمه با منابع مستمر است 
رییس سازمان نظام پزشکی گفت: قطع رابطه مالی پزشک و بیمار به بیمه‌های پویا با منابع مالی مستمر نیاز دارد.

اجرای 100 درصدی طرح برچسب مواد غذایی در سال 95 
مشاور اداره کل نظارت بر مواد غذایی سازمان غذا و دارو از اجرای 100 درصدی طرح برچسب مواد غذایی در سال 95 خبر داد.

رتبه‌بندی رشته‌های سلامت بر عهده‌ی وزارت بهداشت است 
معاون وزیر بهداشت گفت: رشته‌هایی که با سلامت انسان سر و کار دارند باید در رتبه‌بندی وزارت بهداشت قرار گیرند.

دانشگاه‌ها و ارگان‌ها باید در موضوع اخلاق پزشکی وارد شوند 
لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: پزشکی یک موضوع بسیار مهم در جامعه است زیرا با جان انسان‌ها در ارتباط است ما باید رابطه‌ی پزشک و بیمار را بهبود ببخشیم و البته توجه داشته باشیم که اصل اخلاق پزشکی فقط رابطه پزشک و بیمار نیست بلکه با ورود فن‌آوری‌های جدید در عرصه پزشکی موضوعات جدید نیز به این حوزه اضافه شده و به علت وسعت اخلاق پزشکی وظیفه ما نیز سنگین‌تر شده است 

واقعیت فلج بیمار در اثر تزریق پنی سیلین در حال بررسی است 
کریمی مدیرکل اداره نظارت بر دارو و موادمخدر گفت: باید تحقیقاتی در مرکزی که پنی سیلین برای فرد تزریق شده انجام شود تا مشخص شود دارو مربوط به چه شرکتی و از چه طریقی تهیه شده است و اصل یا تقلبی بودن آن مشخص شود و بعد از آن فاکتورهایی مثل تزریق همزمان دارد، حساسیت و نحوه تزریق که می‌توانند در بروز فلج برای بیمار موثر باشد، بررسی می‌شوند.

کجای کار تامین تخت های بیمارستانی می لنگد؟
علت عقب افتادگی کشور در تامین تختهای بیمارستانی، کمبود بودجه و در الویت قرار نگرفتن حوزه سلامت است.

سکوت در برابر تخلف باعث تشویق خاطیان می شود 
وزیر بهداشت گفت: نادیده گرفتن، سکوت کردن و احقاق حق نکردن باعث تشویق خاطیان می شود.سامانه 1490 برای حوزه دارو،1590 برای حوزه درمان و 1690 برای حوزه تعرفه ها هستند.


انطباق جنسیتی در ارائه خدمات رادیولوژی جدی است 
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: مسئله کمبود متخصص رادیولوژی و انطباق جنسیتی در این حوزه بسیار جدی است.

افزایش 40 درصدی درخواست ایجاد واحدهای تولید تجهیزات پزشکی 
مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی گفت: درخواست ایجاد واحدهای تولیدی در سال 94 نسبت به سال 93 افزایش 40 درصدی داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار