کسب مهارت‌های زندگی گامی به سوی یک زندگی پایدار

آموزش مهارت‌های زندگی برای داشتن یک خانواده مستحکم و پایدار آن هم در سال‌های اولیه زندگی مشترک امری مهم و ضروری قلمداد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی،تنها بر پایه یک ازدواج سالم  و فضایی آرام بخش و حمایتی می تواند کانون گرمی را برای اعضای خود فراهم کند.

برای شکل‌گیری یک خانواده مستحکم و سالم علاوه بر انتخاب مناسب و آگاهانه،کسب دانش و اطلاعات اولیه امری ضروری است که در این خصوص باید آموزش مهارت‌های زندگی به دختران و پسران قبل از ازدواج انجام شود تا در آینده کوچک‌ترین مسئله،بحث و دلخوری بین زوج‌ها منجر به بروز ناسازگاری و در نهایت از هم گسیختگی نهاد خانواده نشود.

*اهمیت آموزش در زندگی

باتوجه به اینکه انسان در هر کاری نیاز به کسب مهارت و آموزش دارد اما بسیاری از افراد معتقدند که در بعضی از زمینه‌ها نیاز به آموزش ندارند و به خودی خود یاد می‌گیرند و تنها در زمینه‌های درسی و کارهای بزرگ نیاز به آموزش دارند و گاهی امور بزرگی مانند زندگی را کوچک تلقی کرده و در این بخش که دراصل مدیریت زندگی مشترک است هیچ‌گونه آموزشی را نمی‌بینند و در نهایت نیز ممکن است در این فرآیند مهم با شکست مواجه شوند. کنار آمدن با فشارهای زندگی،مدیریت خروج از بحران‌های زندگی،مدیریت صحیح،تعامل سازنده،پذیرفتن مسئولیت‌های فردی و اجتماعی در زندگی،کنترل خشم،همه از جمله عواملی هستند که ممکن است در هر زندگی با وقوع یک اتفاق ناخواسته و غیر منتظره،زن و شوهر را در شرایط بحرانی قرار دهد که مجبور شوند با این عوامل آشنایی داشته و در این زمینه مهارت‌های لازم را آموزش دیده ببینند تا بتوانند با همدلی و همیاری با هم شرایط سخت را پشت سر گذاشته اما از میزان عشق و علاقه شان به یکدیگر کاسته نشود.

سیاوش شهریور مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری تهران در این‌باره می‌گوید: یکی از دلایل اصلی بحران درخانواده نبود آموزش در خانواده‌ها است،درآموزش تحصیلی بسیاری از افراد حاضرند هزینه‌های زیادی را صرف کنند اما برای آموزش مهارت‌های زندگی هزینه‌ای نمی‌کنند.

همانطور که از دوران کودکی افراد نیاز به آموزش یادگیری دارند و در مدارس نیز قبل از گذراندن دوران ابتدایی،دوران پیش دبستانی را می گذرانند،در آموزش مهارت زندگی هم باید ابتدا به زوج‌ها از نحوه آشنایی با مسائل زندگی آموزش داده شود.همچنین درحیطه مسائل فرهنگی،اقتصادی،اعتقادی،زناشویی، درک متقابل،شناخت نیازهای زن و مرد،بهبود روابط خانوادگی و زناشویی باید آموزش های لازم ارائه شود زیرا بسیاری از افراد هستند که در حیطه آموزش تحصیلی و کلاس‌های زبان خارجی حاضر به پرداخت هزینه‌های هنگفتی به موسسات مختلف بوده اما برای آموزش مهارت‌های زندگی و بهبود روابط خانوادگی و زناشویی خود زیربار آموزش،مشاوره و صرف هیچ گونه هزینه نمی‌روند.

سیاوش شهریور مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران دراین‌باره می‌گوید: 60درصد طلاق‌ها در خانواده‌ها به دلایل پوچ و نبود آموزش در خانواده‌ها رخ می‌دهد.

*گذراندن دوره‌های مهارت زندگی

باتوجه به اینکه مهارت زندگی از اساسی ترین آموزه‌های زندگی است افرادی که مهارت‌های زندگی را کسب می‌کنند و آن را در زندگی زناشویی بکار می‌گیرند معمولا از تنش های اجتماعی به دور هستند همان طور که برای جاری شدن عقد شرایطی مانند آزمایش خون،رضایت پدر،حضور و امضا و شاهد عقد الزامی است بنابراین باید آموزش مهارت‌های زندگی نیز به عنوان یکی دیگر از شرایط الزامی برای عقد اضافه شود تا افراد با گذراندن موفقیت آمیز دوره آموزشی و کسب گواهی نامه بتواند شرایط ایده‌آل و به دور از استرس و خشونت خانگی را در زندگی فراهم کنند و با کمک و یادگیری مهارت‌ها بتوانند مثبت عمل کرده و سطح بهداشت روانی خویش و جامعه را ارتقا بخشند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.