پارسا: ورزش گران شده ، اعتیاد حد و مرز ندارد

مدیرکل دفتر توسعه ورزش وزارت ورزش گفت: قوانینی كه سبب گرانی ورزش شده، باید برطرف شود تا همه افراد به صورت یكسان و ارزان از امكانات ورزشی بهره‌مند شوند.

غلامرضا پارسا مدیرکل دفتر توسعه ورزش وزارت ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: موضوع مواد مخدر امروزه یك مسئله و مشكل عمومی در كشور به شمار می‌رود، لذا اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر می‌تواند در زمینه كاهش اعتیاد موثر واقع شود.

وی آموزش و اختصاص منابع لازم را دو عنصر مهم جهت تحقق اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر برشمرد و افزود: آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد باید برای همه رده‌های سنی و در همه مراكز جمعیتی انجام شود چراكه اعتیاد امروز حد و مرزی نداشته و افراد از گروه‌های متفاوت اجتماعی ، سنی ، اقتصادی و ... را درگیر خود می‌سازد.

مدیر کل دفتر توسعه ورزش وزارت ورزش بیان کرد: ورزش براساس تحقیقات و مطالعات به عمل آمده در دنیا ابزاری مهم و موثر در پیشگیری از اعتیاد محسوب می‌شود ولی ورزش در كشور در حال حاضر با توجه به امكانات و زیرساخت‌های موجود پاسخ‌گوی اقدامات پیشگیرانه نبوده و باید سرمایه گذاری و توجه به این حوزه بیشتر شود.

به گفته وی عدم برخورداری همگان از امكانات ورزشی و قوانینی كه منجر به گرانی ورزش در كشور شده است، از مهم‌ترین مشكلات بوده كه سبب می‌شود ورزش در حال حاضر عنصری بازدارنده در پیشگیری از اعتیاد نباشد. به طور مثال بر اساس ماده 888 قانونی، امكان اجازه اماكن ورزشی به بخش خصوصی وجود دارد و این سبب گرانی ورزش می‌شود در حالی كه ورزش برای فراگیر شدن باید ارزان و در دسترس باشد.
  
پارسا افزود: شعارهایی كه برای انجام ورزش و همگانی شدن آن ارائه می‌شود با اقدامات انجام گرفته سازگاری ندارد و باید این نكته مورد توجه مسئولان قرار گیرد همچنین فرهنگ ورزش كردن باید جزء عادت‌های روزانه افراد قرارگیرد و حتی در سنین كودكی مورد توصیه والدین برای فرزندان باشد تا جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بتوان از آن بهره مند شد.

 مدیر کل دفتر توسعه ورزش وزارت ورزش علل اعتیاد را مختلف و متنوع برشمرد و گفت: عوامل ایجاد اعتیاد و سوق یافتن به مواد مخدر میان افراد مختلف متفاوت است چرا كه اعتیاد مسئله بسیار پیچیده‌ای است و موضوعات بسیاری سبب شكل گیری آن می‌شود بنابراین صرفا نمی‌توان به یك عامل توجه داشت و جهت رفع آن برنامه‌ریزی كرد.

وی با اشاره به جغرافیای ایران و همسایگی با بزرگ‌ترین تولید كننده مواد مخدر جهان بیان كرد: ایران در میان چند كشوری قرار گرفته كه میزان جرم خیزی در آن‌ها اندك نبوده بنابراین برای مبارزه با مواد مخدر ضمن استفاده از تجارب بین المللی نباید از ضرورت همكاری‌های جهانی غافل ماند چراكه با همكاری‌های مستمر و جامع  كشورهای همسایه در زمینه مواد مخدر می‌توانیم شاهد مبارزه جدی‌تر و موفق‌تر در این راستا باشیم.

پارسا ضمن انتقاد از در دسترس بودن مواد مخدر گفت: دسترسی به مواد مخدر طبق گفته برخی راحت‌تر از دسترسی به یك نانوایی در محل بوده بنابراین باید این موضوع مهم مورد توجه قرار گیرد و چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار