سناتور آمریکایی: آمریکا تا کی پشتیبانی کورکورانه خود از عربستان را دنبال خواهد کرد؟

خشم آمریکایی ها از پشتیبانی کورکورانه دولت از اقدامات عربستان به تدریج به سناتورها نیز رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از هافینگتون پست؛ پیوندی که آمریکا با عربستان سعودی دارد بر سر اینکه چگونه باید ایران را مهار و رژیم هایی را در سرتاسر خاور میانه جابجا کرد، اختلاف هایی پدید آورده است.

«کریس مورفی،» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت،» در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی در نیویورک گفت: «هیچ کس یک راهبرد بلندمدت و معتبر برای خاورمیانه ندارد؛ زیرا این کار نیازمند رویارویی با حقایقی ناخوشایند است – حقایقی درباره جنگی که پیش روی ماست و کاستی هایی که در یکی از مهمترین هم پیمانان ما در خاورمیانه دیده می شود.»

این سخنرانی که واژگانش موشکافانه برگزیده شده بودند اشاره دارد به پشتیبانی عربستان سعودی از ایدئولوژی افراط گرایی و مداخله بی محابا و جنگیِ آن در یمن که پشتیبانی بی کم و کاست آمریکا از این خاندان را زیر سوال می برد.

مورفی می گوید: «با همه نکات سازنده ای که هم پیمانی ما با عربستان سعودی دارد، وجه دیگری هم هست و آن اینکه دیگر نمی توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم؛ چرا که نبرد ما با تندرو ها روز به روز متمرکزتر و پیچیده تر می شود.»

انتقاد صریح مورفی یکی از موارد برجسته بود و نشان می دهد که زیر سوال بردن پیوند میان واشینگتن و ریاض دیگر چندان کفرگویی سیاسی قلمداد نمی شود.

این پیوند که بیشتر ریشه در دلبستگی مشترک برای حفاظت از ذخایر نفتی گسترده این کشور پادشاهی دارد، آهسته آهسته و با گذشت سالها به گونه ای پیوند نظامی گسترده تبدیل شد که به آسانی نمی توان به جزییاتش پرداخت. این دو کشور در دهه 1980 با هم کار کردند تا رزمندگان افغان را برای مبارزه با اتحاد شوروی آماده سازند و با همدیگر صدام حسین را در جنگ خلیج فارس از کویت بیرون راندند و در نبرد با گروه هایی همچون القاعده و داعش همکاری گسترده ای داشته اند. ولی عربستان بیش از هر کشوری در جهان از آمریکا جنگ افزار خریده است. آمریکا از سال 2009 تا 2014 دوازده میلیارد دلار جنگ افزار به این کشور داده که بیشتر آنها در جنگ خونین یمن به کار گرفته شده است.

آمریکا از تامین بودجه چند دهه ای عربستان برای اندیشه های بنیادگرایانه در جهان اسلام چشم‌پوشی کرده است. به باور کارشناسان، این دیدگاه های بنیادگرایانه، مردم را در برابر جلب گروه های شبه نظامی، همچون گروه تروریستی داعش، آسیب‌پذیر کرده است. مورفی می گوید: «دولتهایی که چندان توانگر نیستند به زحمت می توانند در برابر سیل پول ایستادگی کنند» و ادامه داد که خاندان شاهی در عربستان به هم پیمانی خود با متعصبانی به نام وهابیون تکیه دارد. «باید دانست که گروه های شیطانی تروریست که آمریکا آنها را به نام می شناسد ریشه سنی دارند (نه شیعه که شاخه ای از اسلام رایج در ایران است) و از آموزه های سفی و وهابی انگیزه می گیرند.»

هزینه های همراستا شدن آمریکا با عربستان سعودی هم اکنون آشکار شده زیرا این دوستی، کاخ سفید را وادار کرده تا به لشگرکشی بحث انگیز عربستان در یمن بپیوندد. تاکنون نزدیک به شش هزار نفر در یمن کشته شده اند که بیشترشان ارتشی نبوده اند. به گزارش سازمان ملل، برخی از یورش هایی که ائتلاف به رهبری عربستان انجام داده جنایت جنگی به شمار می روند.

انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار