محمد گوهری‏ نژاد، فعال حوزه خودرو:

چون ماندگار بوده ‏ایم به ما اعتماد می‏کنند

بازار فروش خودرو، دچار فراز و فرودهای بسیاری بوده است. اما مدتی است که این بازار به خاطر عملکردهای مناسب برخی شرکت‏ها و تسهیلاتی که در اختیار مشتریان‏شان قرار می‏دهند، رونقی نسبی گرفته است؛ رونقی که محصول تغییر شرایط کلی فضای کسب و کار پس از حصول توافق هسته ‏ای نیز می‏تواند باشد.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  ؛در این میان، شرکت‏های فروش اقساطی خودرو، در رقابتی شدید با یک‏دیگر به سر می‏برند. در این رقابت، آن‏ها با این مشکل هم دست به گریبانند که پیش از این‏ها برخی شرکت‏ها موجبات بی‏اعتمادی مردم را فراهم آورده‏اند؛ آن‏ها که گاه در انجام تعهدات‏شان کاستی‏هایی رخ داده و حالا کار شرکت‏ها را در فروش، سخت‏ تر کرده است.
محمد گوهری‏ نژاد یکی از فعالان صنعت خودرو است که سال‏هاست با این مباحث سر و کار دارد؛ پیش از این، مدیر عامل شرکت «آساره خودرو» بوده و مدتی است «ساره خودرو ماندگار» را مدیریت می‏کند. صحبت‏های او به عنوان یکی از کسانی که در عین جوانی، یکی از باتجربه‏ های حوزه خودرو است، بیش‏تر مبتنی بر این است که چگونه می‏توان در این بازار، هم اعتماد مردم را جلب کرد و هم روش‏های ساده و راحتی را پیش روی متقاضیان خرید خودرو قرار داد.
 

*در فضاهای مجازی بارها شاهد انتشار گلایه‏ های مردمی نسبت به شرکت‏های فروش اقساطی خودرو بوده‏ ایم. اما در میان این گلایه‏ ها کم‏تر می‏بینیم که نسبت به مجموعه‏ های شما هم نکته‏ ای مطرح شده باشد. حتی گاهی، برخی، فعالیت‏های شما را از این لحاظ مبرا می‏کنند. چه کردید که در این آشفته‏ بازار بی‏ اعتمادی به شرکت‏های فروش خودرو، هنوز به شما اعتماد دارند؟
مدام در حال برنام ه‏ریزی برای به دست ‏آوردن اعتمادی هستیم که دیگران آن را از مردم و ما سلب کرده‏اند. مهم‏ترین شیوه ‏ای که در این رابطه اتخاذ کرده ‏ایم، ارائه شرایطی مناسب‏تر از باقی شرکت‏ها  برای فروش و مداومت در این حوزه است.

*آیا مردم از سویی با شرایط نه ‏چندان مطلوب اقتصادی و عدم ثبات قیمت‏ها و از سوی دیگر با توجه به بی‏ اعتمادی حاصل از فعالیت‏های نادرست برخی شرکت‏های فروش اقساطی خودرو، همچنان تمایلی به خرید خودرو نشان می‏دهند؟ آیا می‏توان گرایش عمده‏ای از سوی مردم برای خرید خودرو رصد کرد؟
بیش‏تر از آن‏چه فکرش را بکنید، مردم هنوز خودرو می‏خرند؛ بالاخره نیازی در بازار هست که باید برآورده شود. به عبارت دیگر باید بگویم خودرو، حتی در این شرایط اقتصادی، نه‏ تنها جزو کالاهای غیرضروری نیست، بلکه مردم همچنان به آن به عنوان یکی از کالاها و نیازهای اساسی خودشان مثل خوراک و پوشاک و مسکن نگاه می‏کنند.

*می‏فرمایید تقاضا هست، پس چرا دولت برای خروج از رکود بازار خودروی داخلی، به اعطای تسهیلات در این زمینه روی آورد یا فعالان بازار خودرو از رکود می‏گویند؟
تقاضا هست، فقط باید به‏درستی مدیریت شود. میزان فروش بیش‏تر شرکت‏ها بسته به این است که چگونه بتوانند این تقاضا را به سمت خودشان سوق دهند. در این بازار، هر کس روش فروش بهینه‏تر و برای مردم به‏ صرفه‏ تری در پیش بگیرد، می‏تواند به میزان تقاضا خودرو بفروشد.

*اما به نسبت تعدد تقاضا، شاهد افزایش تعداد شرکت‏های فروش خودرو هم هستیم؛ بنابراین چه عاملی باعث شده که این چرخه و بازار، آن‏طور که میزان بالای تقاضا و عرضه ایجاب می‏کند، داغ و پررونق نباشد؟
عرضه هم به مانند تقاضا بالاست اما باید در نظر بگیرید که بازار خودرو با مشکلات عمده‏ای دست و پنجه نرم می‏کند. از متقاضی سلب اعتماد شده است. با بروز این وضع، بزرگ‏ترین شرکت‏های خودروسازی نیز نمی‏توانند فعالیت چشمگیر و عمده‏ای را پی بگیرند. هر گاه مردم از خودروی ایرانی روی برگردانده ‏اند، به دلیل افت کیفیت بوده و هر وقت نتوانسته‏ اند خودروی خارجی بخرند، به خاطر کوچ نمایندگی‏ها از کشور بوده است.

*منظورتان از ارائه گزینه تخفیف در شرایط فروش شرکت‏تان چیست؟
تخفیف مورد اشاره، به صورت نمایشی نیست؛ مولفه تخفیف‏های شرکت، مبتنی بر تخفیف‏های معمول در فروش هر خودرو نیست. این در حالی است که می‏توانیم به مانند باقی شرکت‏ها بسیار بیش از مبلغی را که به مشتری تخفیف داده‏ایم از دیگر موارد جبران کنیم! تخفیف برای ما، منوط به شکل‏گیری برخی شرایط حقیقی است؛ مثلاً در مواردی که خرید خودرو از سوی مابا قیمتی مناسب همراه بوده است و اتفاقا بازار با کمبود همین نوع از خودرو روبه‏روست، در چنین شرایطی، خودروها را با تخفیف می‏فروشیم.

*گلایه مردم از شرکت‏های فروش اقساطی خودرو، بیش‏تر مربوط به تأخیر در موعد تحویل خودروهاست. شما چه‏طور خیال مردم را از این بابت راحت کرده‏اید؟
بله بیش‏تر مردم از این نگران هستند که اول باید هزینه را پرداخت کنند و سپس خودرو را تحویل بگیرند. ما ضمانت‏های قانونی لازم را می‏دهیم و درباره زمان تحویل هم، کوتاه‏ترین موعد را نسبت به معیارهای معمول، تعیین می‏کنیم.
 
*مثلا چه‏ قدر طول می‏کشد یک دستگاه «هیوندای» را تحویل بدهید؟
1تا2 ماه . مشتری‏ها هم البته در این موارد درک می‏کنند که گاهی پیش می‏آید در بازار بی‏ ثبات، چند روزی موعد تغییر کند. اما در صورتی که هیچ مشکلی در بازار نباشد ما خودمان را ملزم به تحویل در موعد مقرر می‏دانیم. اصلا دیرکرد ما در تحویل خودروها ما را متضرر می‏کند. ما از انبار کردن ماشین دیگران چه سودی می‏توانیم بکنیم؟
شرکت بالای صد میلیون برای کسب استانداردهای مختلف هزینه کرده است. این هزینه ‏ها را کرده ‏ایم تا بمانیم نه این‏که مدتی سود کنیم و بعد کرکره را پایین بکشیم و اعتمادها را نیز از دست بدهیم. اگر صرفا به سود فکر می‏کردیم، با خرید و فروش ماشین در یک نمایشگاه هم به سود می‏رسیدیم. در دفتر شرکت، کلاس‏های آموزشی برای پرسنل برقرار است تا مناسبات برقرار در بازار خودرو را علمی یاد بگیرند. شرکت ما در تحویل خودرو، کوتاه‏ترین موعد را در نظر می‏گیرد. شرکت‏ هایی که تا چند ماه از موعد مقرر تخطی می‏کنند، اصلا ماشینی در کارشان نیست و تاخیرهای‏شان در تحویل خودروها بالای 8 ماه است.
 
*کاری که شما برای جلب اعتماد مشتری و رقابت با رقبا و کشاندن مشتری از سمت آن‏ها به سمت خودتان انجام می‏دهید، شامل چه مواردی است؟
تنها راه ما، اتخاذ رویکردی متفاوت نسبت به بقیه است. وجه تمایز ما این است که روش فروشی ساده‏تر را تعیین کرده‏ایم. خرید از ما برای مشتری هم راحت‏تر است و هم ساده‏تر؛ مثلا اگر باقی شرکت‏ها با اقساط 20 ماهه خودرو می‏فروشند، ما 30 ماهه می‏فروشیم و در مواردی حتی 36 یا 48ماهه. علاوه بر این، اغلب شرکت‏ها، 50درصد را به عنوان مبلغ پیش‏خرید دریافت می‏کنند اما ما با 40درصد هم کار می‏کنیم. سند هم بر خلاف دیگر شرکت‏ها از همان ابتدا، به صورت دنگی و به میزان پیش‏ پرداخت به نام مشتری منتقل می‏شود. با شناختی که از مشتریان‏مان داریم همه این شرایط متغیر است و حتی فرآیند بسیار ساده‏تر و راحت‏تر از این موارد می باشد .
 
*مشاوره خرید هم به مشتری‏ها می‏دهید؟
واحد مشاوره ما مدام به مراجعان تلفنی و حضوری و البته مراجعان به سایت ما پاسخ می‏دهند که با توجه به شرایط‏شان، چه خودرویی تهیه کنند بهتر است. برای یکی برند مهم است، برای دیگری کارآرایی‏های مختلف مثل استفاده‏ های روزمره یا سفر. مشاوران ما برای هر یک با توجه به لحاظ‏کردن شرایط‏شان، گزینه‏هایی را معرفی می‏کنند.


*آن‏ها که وارد حوزه کاری شما می‏شوند و به مشکل برمی‏خورند و اتفاقا سبب‏ ساز بروز بی‏ اعتمادی در مردم هم می‏شوند، چرا با این مشکلات مواجه می‏شوند؟
اغلب آن‏ها که تصمیم به ورود به فعالیتی مشابه با فعالیت ما می‏گیرند،از آسیب‏ها و هزینه‏ ها اطلاع چندانی ندارند. از این روست که در میانه‏ های کار می‏مانند. مهم آن است که در این بین بتوانید خدمات ارائه دهید و پاسخگو باشید. در غیر این صورت، با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد. اگر بدنام شوید، سراغتان نمی‏ آیند.
 
منبع : pr
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.