مشهد؛

خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده پنبه در کشور

خراسان رضوی با تامین30تا40درصد پنبه کشور بزرگترین تولیدکننده پنبه در ایران است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با این حال کشت پنبه در استان طی سالهای اخیر روند نزولی داشته بطوری که سطح زیرکشت این محصول از 42 هزار هکتار در سال 1386 به حدود 30 هزار هکتار کاهش یافته است.

نجفقلی صالحی، علت کاهش سطح زیر کشت پنبه را، کاهش قیمت پنبه در بازار و ناچیز بودن قیمت تضمینی آن دانست و افزود : علاوه بر این واردات بی رویه پنبه از خارج کشور موجب کاهش درآمد پنبه کاران و عدم توجیه اقتصادی کاشت این محصول شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: این سازمان با وارد کردن ارقام جدید اصلاح شده، تلاش کرده است این محصول با افزایش عملکرد بتواند در برابر سایر محصولات توان رقابتی خود را از نظر اقتصادی حفظ کند.

وی اظهار کرد: امسال  به منظور افزایش بازده آبیاری، طرحهای آزمایشی کشت نشائی پنبه آغاز شد.

صالحی ادامه داد: در زمینه توزیع بذر، کود، تسهیلات و سرمایه در گردش برای کاشت، داشت و برداشت پنبه مشکلی وجود ندارد.
وی همچنین از برداشت بیش از 45 هزار و 150 تن پنبه در سال جاری خبردادو گفت: این مقدار از 21 هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه و با متوسط عملکرد 2150 کیلو در هر هکتار تولید شده است.

تصفیه پنبه در 26 کارخانه پنبه پاک کنی خراسان رضوی انجام می شود که این کارخانه ها قادر هستند تا سه برابر وش تولیدی فعلی را در یک دوره بهره برداری تصفیه کنند.

شهرستانهای سبزوار، رشتخوار و نیشابور به ترتیب با سطح زیر کشت حدود هفت هزار و 600 هکتار، چهار هزار و 200 هکتار و چهار هزار هکتار دارای بیشترین سطح زیرکشت پنبه در خراسان رضوی هستند.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.