آفریده: صمیمیت، ویژگی مهم فیلم كوتاه است

محمد آفریده، فیلم‌ساز، گفت: برای ساخت فیلم‌های 100 ثانیه‌ای باید به سراغ موضوعاتی رفت كه مخاطب را در لحظه درگیر كند.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمد آفریده، مستندساز، با بیان اینكه فیلم كوتاه یك موقعیت و یك لحظه ویژه است، اظهار كرد: خیلی مهم است كه چطور فیلم‌ساز آن را درك و در اثر خود متجلی كند. هر چقدر ناب تر باشد تأثیر بیشتری روی تماشاگر می گذارد.
 
وی افزود: برای ساخت یك فیلم كوتاه به اندازه تمام زندگی، موضوع داریم و هر انسان به اندازه تمام تجربیاتش در زندگی می تواند به یك سری از موضوعات نزدیك شود. شرایط روحی، تجربیات شخصی یا گرایش های سیاسی، رفتارهای مردم، طبیعت و ... هر كدام می توانند به عنوان منبع الهام فیلم‌ساز كوتاه قرار بگیرند و فیلم‌ساز حرفش را در آن خصوص بزند. البته باید توجه داشت كه یكی از خصوصیت‌های مهم فیلم كوتاه این است كه فیلم‌ساز كمتر از صمیمیت دور شود؛ چون خیلی خالصانه است و این خالص بودن و صمیمیت مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار می گیرد.
 
آفریده ادامه داد: باید گفت در این مدت كوتاهی كه سینمای كوتاه جایگاه مستقلی را در سینمای ما باز كرده است، هنوز برای اكران آن با مشكلاتی مواجه هستیم. شاید تنها بستری كه بتوان برای نمایش آن ها در نظر گرفت، تلویزیون، بعضی از مراكز فرهنگی، بخشی از تیزرهای تبلیغاتی و ... را بتوان نام برد. در این مورد اگر بسیاری از مراكز فرهنگی، شركت ها و نهادها با افزایش حمایت های خود از فیلم‌سازان كوتاه به این حوزه توجه بیشتری كنند باعث می شود فیلم سازان برای نمایش اثر خود تنها به جشنواره ها پناه نبرند.
 
این فیلم‌ساز همچنین اظهار كرد: البته منكر نقش مثبت جشنواره ها نیستم و باید گفت در زمینه تولید آثار و پرورش فیلم‌سازان، جشنواره ها تأثیر مثبتی دارند ولی برای دیده شدن یك فیلم حتماً باید از ظرفیت های دیگر نیز استفاده كرد و بتوانیم فضاهای متنوعی را  برای نمایش آثار ایجاد كنیم.
 
وی تاكید كرد: فیلم های 100ثانیه ای چند سالی است در صنعت فیلم‌سازی ما جایگاهی ویژه را كسب كرده است. باید گفت ما در ساخت این فیلم ها فرصت شخصیت پردازی، فیلم‌نامه نویسی یا مباحثی از این دست را نداریم بلكه فیلم سازان باید به سراغ موضوعاتی بروند كه مخاطب را درگیر كند و حرف یا موقعیت مد نظر را در لحظه طلایی به مخاطب منتقل كنند.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.