حال و هوای اولین اتاق فرمان داعش این روزها چگونه است؟

اتاق فرمان داعش، خود این روزها به دلیل ترس از انجام عملیات تروریستی فضای خوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،"لندن" اولین اتاق فرمان داعش که ریشه فکری  ایجاد این گروه، از انجا شکل گرفت و بعد در شعبه دوم آن در واشنگتن تکمیل شد.



مدتی است در کنار اخبار روزانه جنایت های داعش، خبرهای به چشم می خورد که تکرر آن آژیرهای خطر مهمی را به صدا در می آورد، منظورمان از این خبرها همان تعطیلی مدارس لندن به دلیل عملیات تروریستی یا تخلیه متروها به علت مشکوک شدن به بمب گذاری و یا بازجویی های روزانه از کودکان در مهد کودک و....که فضایی نا آرام را بر این کشور حاکم کرده است.

این درحالی است که شاهد فعالیت بنگاه هایی برای وهابیت در این کشور هستیم که همگی ریشه های تکفیری دارند و لندن شدیدا از این رسانه ها  و مبلغان حمایت می کند تا بتواند ضربه محکمی به اسلام وارد نماید اما ورق جور دیگر دارد بر می خورد چراکه تفکرات تکفیری، امروز به کودکان این کشور رسیده و خطر تروریسم و عملیات تروریستی در انگلیس به گونه ایست که حالت هشتدار، به امری روزانه برای انها تبدیل شده است.

در اینجا نمونه ای از این وضعیت انگلیس را می اوریم که به خوبی نشان می دهد مقامات لندن آنچنان که باید نمی توانند داعش و اوضاع پیرامونش را کنترل کرده و ملت خود را نیز از این خطر دور نگه دارند.

چندی پیش پلیس متروپلیتن لندن تایید کرد که چهار مدرسه در پایتخت ایتن کشور به دنبال اعلام هشدار امنیتی تخلیه شدند.

روزنامه ایونینگ استاندارد نیز در گزارشی در این مورد نوشت که رها شدن ' اشیاء مشکوک' در مدارس یادشده از طریق تلفن به پلیس گزارش بود.

حتی تعدادی از پایتخت‌های اروپایی هشدارهایی از سرویس‌های اطلاعاتی در مورد احتمال حملات تروریستی در تعطیلات کریسمس، دریافت کرده بودند که البته لندن این موضوع را تکذیب کرد.

چند ماه گذشته نیز شاهد خبری مبنی بر بازداشت چهار نفر از پنج دختری که توسط نیروهای امنیتی انگلیس از سفر "جهادی" به سوریه باز بودیم و قابل تامل است این دختران در همان مدرسه ای درس می خوانند که پیش از این سه دختر فراری به سوریه در آن درس می‌خواندند.



بر اساس اعلام دادگاه نیز قرار شد تا نام این مدرسه فاش شود که نام ان  "بثنال گرین آکادمی" واقع در منطقه "تاور هامیلتس" لندن است این مدرسه محل تحصیل سه دختر انگلیسی به نام های خدیجه سلطانه (17 ساله)؛ شمیمه بیگم (15 ساله) و امیره عباسی (15 ساله) بود که پس از فرار از منازل خود در شرق لندن، با یک هواپیمای ترکیه ای به استانبول – گذرگاه ورود تروریست های اروپایی به سوریه- رفتند و از آن پس خبری از آنان به دست نیامده است.

یکی از اخباری که وحشت زیادی را به دل لندن نشینان انداخت موضوع چاقو کشی یک فرد با تفکرات تکفیری بود در همین رابطه پلیس لندن می‌گوید؛ در شرق این شهر مردی با چاقو به مسافران مترو حمله کرده و سه نفر را مجروح کرده است پلیس این رویداد را "حمله تروریستی" می‌داند.



بسخنگوی پلیس لندن گفته فرد مهاجم  "مرتبا مردم را تهدید" می‌کرده است.ریچارد والتون، رئیس دایره ضدتروریسم پلیس لندن هم می گوید: "ما این واقعه را چون یک حمله تروریستی قلمداد می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم ضمن حفظ خونسردی هوشیار باشند. سطح هشدار حمله تروریستی در لندن همچنان بالا بوده و این به معنای احتمال بالای وقوع چنین حملاتی در این روزهاست.



تفکرات تکفیری خانواده ها را نیز درگیر خود کرده است، دادگاهی در انگلیس یک زن و شوهر را برای برنامه ریزی به منظور انجام حمله تروریستی در دهمین سالگرد انفجارهای خونبار لندن محکوم کرد.

محمد رحمان” ۲۵ ساله که نام "بمب گذار خاموش” را برای خود در توییتر برگزیده، در حساب کاربری خود این پرسش را مطرح کرد: در صورتی که قرار باشد جایی منفجر شود، یک مرکز خرید بهتر است یا شبکه مترو لندن. وی همچنین بجای تصویر خود در حساب توییترش، عکس جان داعشی را قرار داده بود.

محمد رحمان ۲۵ ساله و "سنا احمد خان،” همسر ۲۴ ساله وی از سوی دادگاه به اتهام برنامه ریزی برای حمله انتحاری محکوم شده اند. این زن و شوهر، در ماه مه (اردیبهشت) پس از آن که مقامات انگلیس اظهاراتی افراط گرایانه از آنها مشاهده کردند، بازداشت شدند. محمد رحمان در یکی از توییت های خود نوشته بود: "مرکز خرید "ویتسفیلد” یا خطوط مترو لندن؟ از نظرات شما تشکر می کنم .” همچنین این توییت به یکی از بیانیه های القاعده که درباره انفجارهای ۲۰۰۵ لندن منتشر شده بود، پیوند داده شده بود. در انفجارهای سال ۲۰۰۵ که از سوی ۴ تروریست در خطوط حمل و نقل لندن انجام شد، ۵۲ نفر جان خود را از دست دادند.

این زن و شوهر متهم شده در تلاش بودند تا حمله خود را در ۲۸ مه ( ۷ خرداد) عملیاتی کنند. پلیس بیش از ۱۰ کیلوگرم مواد قابل ساخت برای بمب از خانه آنها کشف کرده است. همچنین شواهد حاکی از آن است که محمد رحمان، با نام مستعار بمب گذار خاموش، توانایی دارد بمبی را در دو روز یا حتی کمتر بسازد.



تا کنون بیش از 700 انگلیسی برای مبارزه با داعش به سوریه و عراق سفر کرده‌اند. در مقابل جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش انگلیس حملات هوایی محدودی را تاکنون در عراق انجام داده است. در حال حاضر دولت انگلیس برای اقدامات بیشتر علیه داعش تحت فشار است.


بع هنوان مثال شهر منبج در استان حلب سوریه مانند گذشته محلی برای جذب گردشگران خارجی نیست بلکه امروز به مرکزی برای عناصر گروه تروریستی داعش از سراسر جهان تبدیل شده است.بر اساس این گزارش، بیشتر عناصر بیگانه در منبج از پایتخت انگلیس هستند، به گونه ای که بسیاری منبج را که نیم ساعت با مرز ترکیه فاصله دارد، «لندن کوچک» نامیده اند.

با توجه به همه این اقدامات و در حال اماده باش نیروها لندن از روش عجیبی برای مبارزه با تروریست ها رونمایی کرد که یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی توییتر برای مقابله با گروهک تروریستی داعش است.

به نوشته روزنامه سان، عنوان این حساب "بریتانیا در مقابل داعش" نام گرفته و قرار است مدام به روز رسانی شود تا اقدامات جاری دولت انگلیس برای شکست داعش را به اطلاع همگان برساند.






سان ادامه می‌دهد، این اقدام ترحم برانگیز دولت انگلیس در فضای مجازی به شدت مورد تمسخر قرار گرفته است.برخی کاربران توییتر این اقدام را تنها تشدید کننده خطر تروریست هایی چون داعش دانسته و خطاب به دولت انگلیس گفته‌اند با هر اندیشه‌ای اینجا کار کنند، مبارزه با داعش در توییتر به پیروزی نخواهد رسید.یکی از اعضای جوامع فعال در زمینه سیاست خارجی انگلیس این اقدام دولت انگلیس را ناشی از ناتوانی آن برای بهبود شرایط در دنیای واقعی دانست.

لندن که روزی اتاق فرمان داعش بود اگر به این وضعیت خود ادامه دهد قطعا به حیاط خلوتی برای داعش و گروه های تروریستی تبدل خواهد شد.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار