جنتی در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر:/ بخش چهارم

نسل جدید ارزش‌های انقلابی و دفاع مقدس را زنده کرده است

در جشنواره امسال گروه های نمایشی با مضمون ارزش های انقلابی و دفاع مقدس این را بیان کردند که با گذشت زمان نه تنها این موضوع ها کمرنگ نشده بلکه نسل جدید آن را زنده کرده است.

//جنتی
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جنتی وریر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در خصوص این جشنواره گفت: تئاتر نقش بسزایی در هویت فرهنگی ما داشته است. همچنین تصویری از باورها و اندیشه سازی در هنرهای ما بازتاب شده است.

وی در ادامه با اشاره به این که نهاد تئاتر را می توان ساماندهی بخش جمعی و یکی از کوشش های هنرمندان به حساب آورد، افزود:  سه مولفه تولید، توزیع و حمایت هنرهای نمایش ستون های اصلی این نهاد هستند و خصلت آن را تعیین می کنند. در ایران ما فراز و نشیب هایی در ارکان آن مواجه بوده ایم که جشنواره تئاتر فجر ضعف ها را نمایان کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جشنواره فجر مهمان بزرگ‌ترین رویداد تئاتر ایران هر ساله این موضوعات را آشکار می‌سازد و سی و چهارمین جشنواره ویژگی‌هایی داشته است که نمی توان به راحتی از آن گذشت و می توان این موضوع را از نمایش هایی که روی صحنه رفته اند، متوجه شد. از همین رو شرایطی فراهم شد تا از استان‌های دیگر به این جشنواره بیایند و از نمایش 77 صحنه‌ای که برگزار شد تنها 4 متن ایرانی به چشم می‌خورد که این نشان از نمایش پربار و غنی فرهنگ ما است.

وی بیان داشت: حضور 4 نسل از کارگردان‌های ایرانی در جشنواره نشان داد که پیشکسوتان در عین تفاوت سلیقگی در کنار هم می‌توانند کار کنند. از طرفی بخش تئاتر خیابانی به مشکلات مردم می پرداخت و علاوه بر آن به مسائل اجتماعی توجه بسیاری داشت.

جنتی افزود: در جشنواره امسال گروه های نمایشی با مضمون ارزش های انقلابی و دفاع مقدس این را بیان کردند که با گذشت زمان نه تنها این موضوع ها کمرنگ نشده بلکه نسل جدید آن را زنده کرده است. تئاتر باید در اولویت حمایت دولتی از بخش فرهنگ و هنر قرار گیرد و امیدوارم با افزایش حمایت‌ها انگیزه بخش خصوصی هم دو چندان شود تا شاهد پیشرفت نمایش باشیم و از این پس با کاهش و رفع مشکلات مواجه شویم.

وی درباره نام گذاری سال جاری عنوان کرد: به دلیل اهمیتی که هنر نمایش امسال به بخش تئاتر داده است آن را سال تئاتر نامیدیم که در این راستا اقداماتی صورت گرفت از این رو می توانیم به بازسازی دو سالن سایه و قشقایی اشاره کنیم که توانستیم آن را برای جشنواره امسال مورد بهره برداری قرار دهیم اما این مسئله به هیچ وجه برای ما رضایت بخش نبوده زیرا دچار تنگناهای مالی قرار گرفتیم و بعضی از مسائلی که برای آن برنامه ریزی کرده بودیم معلق شد.

همچنین حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش «ترور» در سی و چهارمین جشنواره فجر در خصوص  گلایه خود از مسئولان عنوان کرد: هر سال ما خون دل خورده‌ایم تا به این جا برسیم اما باز هم هیچ اتفاق مثبتی در فرهنگ و هنر ما به خصوص تئاتر نیفتاده و هیچ نکته مثبتی دیده نشده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه معلوم نیست مسئولان و نمایندگان بعدی چه برنامه‌هایی برای تئاتر خواهند داشت. شاید اصلاً این موضوع هیچ اهمیتی برایشان نداشته باشد و هیچ برنامه‌ای هم در دستشان نباشد. دلم برای تئاتر می سوزد که در این عرصه عده‌ای سخت تلاش کرده اند اما حدود دو ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند.

وی افزود: از طرفی تئاتر شهرستان دارد از پا می افتد و تمام آن ها به نوعی از این وضعیت خون گریه می کنند.

نعیمی در خصوص مهدی شفیعی مطرح کرد: به نظر من مهدی شفیعی بهترین انتخاب برای مدیریت هنرهای نمایشی بوده است اما خواهشم از مسئولان این است که به قول هایشان جامع عمل بپوشانند.

نعیمی ادامه داد: متاسفانه مدام بر سر ما هنرمندان منت می گذارند و من می خواهم به عنوان نماینده بگویم که ما چه دردهایی می کشیم و آن ها می بایست چه کارهایی انجام دهند.

نعیمی در خصوص شرمنده شدن در مقابل مردم گفت:  در طی 25 سال مدیران مختلفی بر سر کار آمده اند و من خواهش می کنم که ما را از این مرگ هر روزه نجات دهند و یا ما را بکشند زیرا که ما هر روز می میریم و جلوی زن و بچه و مردمان جامعه شرمنده می شویم  زیرا که نمی توانیم نمایشنامه خوب به آن ها ارائه دهیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار