دانشگاه ها از دیروز تا امروز/ دانشجویانی که چون سنگ بر شیشه طاغوت کوفتند

جامعه دانشگاهی در طول سالیان متمادی چهره های دانشجویان مبارز را به خود دیده است .

خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از اول شروع نهضت تا نزدیكی های پیروزی انقلاب یعنی اوایل سال 1357 دانشجویان پیشتاز بودند، بعد پیشتازی شان را از دست دادند. چرا؟ آیا كند شدند ؟ نه! ، مردم توفان به راه انداختند، دانشجو آن روزی كه پیشتاز بود، این طوری پیشتاز بود كه اعلامیه را تهیه ، تكثیر ، منتشر و كلاس را تعطیل می كرد و به خیابان می آمد ، تظاهرات راه می انداخت و بعد از حضور نیروهای امنیتی، او متفرق می شد. دوباره فردا عصر، یا یک هفته یا شش ماه دیگر در خیابانی دیگر پیدایش می شد.

در این زمان مردم كم بودند، یا به کل نبودند و دانشجو پیشتاز بود. وقتی مردم به صورت گروه های متراكم به خیابان ها آمدند، آسفالت ها به خون مردم رنگین شد و شعارهای تند و درجه یك انقلاب خواهی ، زندگی مردم و ذهن مردم و عمل مردم را فرا گرفت، مردم جلو افتادند و دیگر دانشجو کمتر به چشم آمد.

هنر بزرگ دانشجویان در دوران اوج مبارزه این بود كه خودشان را با مردم هماهنگ و همپا کردند. وقتی مردم به میدان آمدند، گروههای پیشتاز و روشنفكر ناگهان احساس كردند كه در محاصره توفان عظیم حركت مردمی قرار گرفته اند... حركت مردم معجزه آسا و برق آسا بود و همین كه جوان ها توانستند پا به پای مردم راه بیفتند، هنر مهمی بود. دانشگاه می توانست در این جا عقب بماند. اما دانشجویان از قافله عقب نماندند و مصمم كارشان را انجام دادند.

جریان دانشجویی مبارزات انقلابی را تنومند کرد
دکتر ضیاء هشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزیرعلوم با اشاره به برنامه های دهه فجر در دانشگاه ها در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت : مبارزات دانشجويان به صورت‌هاي صنفي، اعتصاب ، تظاهرات و تكاپوی متناسب با تحولات سیاسی ادامه می يافت و با اوج گيري حركت مردم در سال‌هاي 1356 و 1357 به عنصر موثري در پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن 1357 تبديل شد. 

وی افزود : شاید جدی ترین حرکت ها برای انقلاب را در دانشگاه ها داشتیم و دانشگاه یکی از کانون های اصلی انقلاب بوده است. درواقع دانشگاهیان برای ایفای نقش آگاهی بخشی همواره پیشگام حرکت بوده اند و شور و آگاهی در این پیشگامی برای حرکت های بعدی به جامعه منعکس شده است.

میدان در دست نقش آفرینان
وی با اشاره به حرکت های موثر دانشگاه ها به ویژه دانشگاه تهران برای پیروزی انقلاب بیان کرد : نمونه بارز حرکت های موثر انقلابی در دانشگاه تهران شانزدهم آذرماه سال 1332 است که بسیاری از دانشجویان ما به شهادت رسیدند و این روز همچنان به روز دانشجو معروف است .همچنین در جریان مبارزات امام خمینی (ره) در سال های 1341 و 1342 و جریان مبارزاتی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 شد دانشجویان و اساتید با فعالیت های گسترده خود باعث شدند که دانشگاه ها نقش آفرین باشند.

هاشمی ادامه داد :علاوه بر نقش محوری و بی بدیل اساتید و دانشجویان سراسر کشور در پیروزی انقلاب ، مسجد دانشگاه تهران کانون پیوند روحانی و دانشجو بوده است و علما ، رهبران بزرگی مثل مقام معظم رهبری و سایر شخصیت های برجسته کشور درمسجد این دانشگاه سخنرانی هایی را داشته اند. 

مدالی بر گردن دختران سرزمین تاریخی
وی عنوان کرد : در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برخلاف امروزه که بیش از نصف دانشجویان ما دختر هستند، نسبت دانشجویان دختر کمتر بوده است ولی در عین حال درهمان وضعیت هم دختران انقلابی با فعالیت های علمی ، اجتماعی و دینی خود نقش خودشان را به خوبی و موثر ایفا کردند.

نقش پررنگ دختران دانشجو درعرصه اجتماعی قابل تقدیر است چرا که با حضور و سخنرانی های خود در مجالس ویژه خواهران و سایر مجالس عمومی به ارائه مقالات و ترویج کتاب هایی با محتوای ارزش های انقلابی می پرداختند. بنابراین علیرغم جمعیت کم دختران دانشجو در آن زمان، ولی نقش آنها هم به موازات برادران دانشجو یک نقش برجسته بوده است .
دانشگاه ها میزبان می شوند

دکتر ضیاء هشمی بیان کرد: برای ملت ایران دهه فجر ایام ملی و ایام ا.. محسوب می شود و طبیعتا در دانشگاه های ما هم این ایام را گرامی می دارند. طبق سنت هرساله برای استفاده از این فرصت زمانی برنامه هایی را پیش بینی می کنیم تا معرفی بهتری از مبانی انقلاب اسلامی و از تاریخ انقلاب اسلامی در دانشگاه ها ارائه شود.  برنامه ریزی های انجام شده برای این ایام پیش رو را طی چند هفته آینده به دانشگاه ها ابلاغ می نماییم.

جشن تولدی بزرگ برای افتخار 37 ساله 
وی در خصوص برنامه این ایام ادامه داد : بخشی از برنامه ها طبق روال هرساله برگزار می شود مثل برگزاری نمایشگاه ها و مسابقات کتابخوانی مشترک و مسابقات علمی، اما بخشی دیگر از آنها متناسب با موقعیت های خاص شکل می گیرند. به هرحال امسال سال انتخابات است و سالی است که موفقیت برجام راپشت سر گذاشته ایم و به یک موفقیت دیپلماتیک در عرصه جهانی دست یافتیم و این ها موقعیتی را فراهم می کند که بحث های ناظر به انقلاب اسلامی و تاریخ انقلاب اسلامی با مباحث روز و متناسب با تاریخ 37 ساله انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی همراه شود. بنابراین در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب برنامه های خاصی هم پیش بینی خواهد شد.

اگر جریان دانشجویی در كنار نهضت مردمی قرار نمی گرفت، بی تردید شكاف عظیمی در جبهه ملت رخ می داد و نهضت مردم مسلمان از مجموعه عظیم موثری كه عنصر جوانی و تحصیل كرده را با هم داشت، محروم می ماند. این مسوولیت، به ویژه در دوره كنونی كه جمعیت كم دانشجویان كشورعدد قابل ملاحظه ای را نشان می دهد، اهمیت بیش از پیش خود را بیشتر می کند، زیرا این مجموعه عظیم به راحتی و سرعت قادر است كه در شهر و روستا، محیط های نزدیك و دور افتاده، تلقی نوینی از زیستن ملی را تعلیم دهد و شهروندانی متناسب با كشور انقلابی و خواهان توسعه ملی به وجود آورد.

 درواقع روحیه پیشروی برای قشر دانشجو باید محفوظ بماند و به گفته امام خمینی  (ره) "دانشجو باید همواره احساس كند كه نوك پیكان حركت عمومی در مبارزه است."

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار