اسرافیل شیرچی: «مد» استفاده هوشمندانه از رنگ و فرم است

«مد» استفاده هوشمندانه از رنگ و فرم برای بیان اثرگذار در پوشش و سبک ظاهر است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر؛ اسرافیل شیرچی هنرمند نقاش و خوشنویس گفت‌: «مد» استفاده هوشمندانه از رنگ و فرم برای بیان اثرگذار در پوشش و سبک ظاهر است.

شیرچی  در توصیف رنگ و نقش در پوشاک و در قالب مد عنوان کرد: مد بیان رنگ و خاطره در ذهن مردم است. رنگ‌ها هر یک مفهومی را به ذهن منتقل می‌کنند، خاطره‌ای ذهنی در بر دارند  و با فلسفه‌ای همراه می‌شود و بنا بر آنچه در ذات آن‌ها نهان است؛ مورد توجه قرار می‌گیرد. رنگ در تمامی طول تاریخ هویت و معنا داشته و هرگز از پیام عاری نبوده است. اما مواجهه رنگ با ذهنیت سازماندهی شده برای طراحی پوشاک مفهومی مدرن است. حال آنکه این پدیده نو ظهور به وسیله نخبگان شرکت‌های بزرگ تجاری جهان در زمینه پوشاک شکل گرفته و به صورت دستورالعملی برای بهتر دیده شدن به مردم عرضه می‌کند. از این رویکرد اگر به هنر مد بنگریم خواهیم دانست که «مد» در واقع استفاده هوشمندانه از فرم است و رنگ، از دریچه حقیقتی به نام پوشش.

وی با اشاره به جایگاه ظاهری رنگ در دنیای مد توضیح داد‌: رنگ از اهمیت ویژه‌ای در تمامی ابعاد زندگی بشری برخوردار است. ورود آن به دنیای مد سبب تأثیرات بی‌بدیلی می‌شود. گرچه حذف رنگ در هیچ کجای ذهن انسان نمی‌گنجد؛ باید گفت که اگر رنگ را از این هنر حذف کنیم، حتی بزرگترین طراحان و خلاقترین هنرمندان عرصه مد نیز از خلق تمامی ابعاد زیبایی بی نصیب می‌مانند و قادر نخواهند بود تمام ذهنیت خود را در اثر هنری نمایش دهند. به سبب همین میزان اثرگذاری، استفاده هوشمندانه از رنگ بسیار حایز اهمیت است. چراکه این رکن مهم در فضاهای مختلف اثراتی متفاوت را بر جای  می‌گذارد. در عالم سایر هنرها هم هنرمندان از تاثیرات رنگ بر محیط و کار خود بی‌نصیب نمانده‌اند،به طوری که نقاشان و فعالان عرصه هنر بدون شناخت و استفاده درست از رنگ‌ها  نمی‌توانند دست به خلق اثری بزنند. 

این هنرمند در ادامه افزود‌:  از گذشته مفهومی به نام «هارمونی» که می‌توان آن را «هماهنگی» ترجمه کرد؛ با هنر آمیخته بوده است. چنان که هوشمندی هنرمندان ایرانی را در زمینه شیوه بهره‌گیری از رنگ در فرش، کاشی، سرامیک و پارچه های ایرانی می‌توان به وضوح دید. حتی شاعرانی مانند نظامی و... در اشعار خود از مفهوم رنگ و گستره فلسفی نگرش به آن بهره بسیار برده‌اند. این از مصادیق هویت فرهنگی جامعه ایرانی است که باید به پاسداشت آن در شکوه هنر ایرانی و بهره گیری از آن در سایرفنون تلاش کرد. 

شیرچی در توضیح اهمیت رنگ در پوشش و نشانه‌هایی که از شیوه انتخاب رنگ در پوشش می‌توان دریافت، بیان کرد‌: رنگ‌ها در پوشش از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. چرا که بیانگر روح آدمی‌اند و با روانشناسی ارتباط مستقیم دارند. درگذشته تنوع رنگ جزو لاینفک پوشش مردمان سرزمین ما بود اما در حال حاضر جامعه‌ ما به تیره پوشی روی آورده.

این نقاش و خوشنویس در پایان کلام خود، درباره تاثیر مد برهویت فرهنگی جامعه خاطر نشان کرد‌: هویت فرهنگی ملل درسایه مدرنیته کمرنگ شده است؛ چراکه نگرش مردم جامعه به «مد»مفهومی جهانی را به ذهن آن‌ها متبادر می‌کند. بسیاری از ملل متمدن در زمینه مد با رویکرد تخصصی فعالیت میکنند و مدهای ارائه شده توسط آن‌ها به واسطه سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری موثر از تبلیغات در سطح جهان فراگیر شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.