معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد:

جذب خادمان مساجد نیازمند وضع قوانین حمایتی است

مساجدی به دلیل وسع مالی بالا و تعدد برنامه‌ها از حضور چهار خادم بهره می‌برند در حالیکه مسجد دیگری هیچ خادمی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دومین همایش «خادمان بهشت» نوزدهم بهمن در مصلی نماز جمعه شهرری و با سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی برگزار می‌شود.

وی قدردانی و تکریم خادمان مساجد را هدف اصلی همایش خادمان بهشت عنوان کرد و افزود: بحث هدایت و فرهنگ‌سازی در میان خادمان ارجمند هدف دیگر برگزاری این همایش است.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: آموزش‌ و جهت‌دهی‌ در ارتباط با خوشرویی با مردم، بهداشت فردی، توجه ویژه به کودکان و نواجوانان و نظم و دقت در انجام تکالیف از جمله اقدامات برای فرهنگ سازی در میان خدام ارجمند مسجد است.

حجت‌الاسلام کرمی تصریح کرد: هویت بخشی به خادمان مهم‌ترین محور همایش پیش رو است و خادمان فعال در مسجد عهد سالیانه‌ای را در بین خود یادآوری می‌کنند.

وی ادامه داد: خادمانی که از طرف امام جماعت محل فعالیت خود به دلیل کارهای مفید و ویژگی‌های اخلاقی پسندیده معرفی شوند، در این همایش مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام کرمی یادآور شد: کمبود خادم برای مساجد امری محسوس است اما به دلیل مشکلاتی که در قوانین حمایتی خادمان وجود دارد، برای جذب خادم با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌ایم.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: مشکل بیمه خادمان با رسیدگی‌‌های صورت گرفته برطرف شده و اداره اوقاف مکلف به بیمه کردن خادمان با نامه امام جماعت است اما امر بیمه تنها معضل پیش رو برای به کارگیری خادمان بیشتر نیست.

حجت الاسلام کرمی گفت: مساجد به دلیلی فقدان درآمدزایی با ضعف پرداختی نیز مواجه‌اند اما نباید غافل شد که این درآمد کم زمینه فعالیت خادمان با خلوص نیت تمام و جلب رضایت خدا را فراهم آورده است.

وی افزود: با تمام این تفاسیر به دلیل مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر جامعه در زمینه پرداختی‌ها به کمک جدی نیاز داریم تا بتوانیم معضل کمبود خادم برای مساجد کشور را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام سعیدکرمی تصریح کرد: سه هزار و 200 مسجد در استان تهران وجود دارند که از این تعداد در دوهزار و 500 مسجد فعال، نماز جماعت برپا می شود و به همین تعداد خادم مساجد تهران مشغول به فعالیت هستند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: مساجدی به دلیل وسع مالی بالا و تعدد برنامه‌ها از حضور چهار خادم بهره می‌برند در حالیکه مسجد دیگری هیچ خادمی ندارد و تنها یک نفر به صورت افتخاری درب را هنگام نماز به روی نمازگزاران باز می‌کند.




انتهای پیام/
برچسب ها: مساجد ، خدام ، خادمان ، اوقاف ، قرائتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار