نیوز اِسکای: اروپا نسبت به «آمادگی فوری» در مقابل ویروس زیکا هشدار داد

با ورود به فصل گرما، خطر شیوع ویروس زیکا کشورهای اروپایی را به‌شدت تهدید می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیوز اِسکای در مطلبی نوشت: در صورتی که با بالا رفتن دما، احتمال زنده ماندن پشه‌های ناقل و انتقال ویروس از طریق آنها افزایش یابد، مقامات اروپا باید اقدامات جدی در این رابطه صورت دهند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد که در صورتی که پشه‌های ناقل اِی‌ایدیز Aedes جای پای خود را در قاره اروپا محکم کنند، ویروس زیکا می‌تواند در همه کشورهای اروپایی شیوع یابد. 

بر اساس اظهارات رئیس مرکز اروپایی سازمان بهداشت جهانی، با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان و بالا رفتن دما، خطر شیوع و گسترش این ویروس افزایش می‌یابد. احتمال بیشتری وجود دارد که این ویروس از طریق پشه‌های ناقلی که در چمدان و کیف مسافران پنهان شده‌اند یا در خون این مسافران جریان دارند در سراسر کشورهای امریکای لاتین شیوع یابد.

این ویروس، که نارسایی‌هایی را در کودکان متولد شده در پی دارد، به عنوان خطری که سلامت مردم جهان را تهدید می‌کند بر سر زبان‌ها افتاده است. از جمله اینکه با تولد 9 مورد از نوزادان مبتلا به این ویروس در فلوریدا، این ایالت امریکا در چهار بخش خود، حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.

آیا ویروس زیکا گسترش خواهد یافت و آیا ما توان مقابله با آن را داریم؟

با اینکه بخش عمده‌ای از کشورهای اروپایی خالی از پشه‌های ناقل اِی‌ایدیز هستند، اما به عقیده کارشناسان بهداشت، احتمال نفوذ این پشه‌ها و شیوع این ویروس در کشورهایی که آب و هوای گرم‌تری دارند بیشتر است. برای مثال، در جزیره «مادیرا» در پرتقال که یکی از کشورهای امریکای لاتین محسوب می‌شود، پشه‌های  اِی‌ایدیز اوجیپتی یا پشه‌های ناقل تب زرد، عامل اصلی بخش قابل توجهی از موارد ابتلا به این ویروس بوده‌اند، به طوری که در سال 2012، بیش از 2000 مورد ابتلا به تب دانگ گزارش شد.

نوع دیگری از پشه‌های اِی‌ایدیز، موسوم به پشه اِی‌ایدیز آلبوپیک‌تِس، مسئول ابتلای مردم به این بیماری در ایتالیا و بخش‌های جنوبی فرانسه و شرق اسپانیا است.
سوزانا ژَکاب، رئیس بخش اروپایی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: هر کشوری که پشه‌های ناقل را در خود داشته باشد، در معرض شیوع و گسترش ویروس زیکا قرار دارد. تعدادی از مسافران حامل ویروس زیکا وارد اروپا شده‌اند اما این ویروس تا زمانی که پشه‌های ناقل غیرفعال باشند، شیوع نمی‌یابد. اما با ورود به فصل بهار و تابستان با شرایط متفاوت و مخاطره‌آمیزی روبرو خواهیم بود.»

مسئولان برای مقابله با شیوع این ویروس تمهیداتی اندیشیده‌اند، از جمله اینکه مکان‌هایی را که محل تولید مثل این پشه‌ها هستند، مانند آب‌های راکد، از بین ببرند یا هر جا نیاز باشد از اسپری‌های کُشنده پشه استفاده کنند.

به‌علاوه، به مدت یک ماه از اهدای خون در اروپا از سوی کسانی که مدتی را در کشورهای آلوده به ویروس زیکا به سر بُرده‌اند ممانعت به عمل خواهد آمد.

برزیل، با 4000 فرد مبتلا، بیشترین موارد آلوده به این ویروس را گزارش کرده است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، شیوع این ویروس در بیش از 30 کشور، سرعتی انفجاری داشته است. در این کشورها به زنانی که تصمیم به بارداری دارند توصیه شده است که در این رابطه تجدید نظر کنند. به هر صورت، صرف نظر از خطری که کودکان متولد نشده را تهدید می‌کند، در سایر موارد، این ویروس چندان مخاطره‌آمیز تلقی نمی‌شود.

از هر پنج فرد مبتلا، حدود یک نفر علائم خفیفی مانند تب، دردهای عضلانی، سرخی چشم و التهابات پوستی را بین 3 تا 12 روز پس از گَزیده شدن توسط این پشه‌ها را بروز می‌دهد. البته مواردی از بهبودی کامل نیز گزارش شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار