تولید انرژی از سوخت های گیاهی بستری مناسب برای توسعه افتصاد رو ستایی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان: برگ ها، تنه ها و شاخه های درختان هر ساله از طریق جریان شگفت انگیز فتوسنتز، معادل چندین برابر مصرف سالانه انرژی در دنیا، انرژی ساطع شده از خورشید را جذب وبه صورت انرژی شیمیایی ذخیره میکنند.

این انرژی که در زمره تجدید پذیرها قرار میگیرد ویژگیهای منحصر به فردی را دارد.

نیما ایلخانی کارشناس کشاورزیست که در زمینه سوختهای گیاهی که از آن تحت عنوان بیو مس یاد میشودمعتقد است:بیومس، به طور عمده به شکل چوب، قدیمی ترین شکل انرژی است که بشر از هزاران سال پیش به عنوان سوخت برای مصرف های خانگی و صنعتی از آن بهره می جسته است.

وی میگوید :استفاده از بیومس فراتر از دلایل اقتصادی حائزاهمیت است زیرا در حوزه زیست محیطی نیز وضعیت خوشایندی رادارد.

امروزه دستگاه هایی که به انرژی بیومس قابلیت مصرف میبخشد ، در اشکال وظرفیت های کوچک ، به سادگی قابل ساخت است.

مهندس طیبی کارشناس مسوول جهاد کشاورزیست ،وی درباره این شکل انرژی میکوید : صنایع کشاورزی و جنگل داری ،ذخیره گاه های اصلی بیومس هستند.

وی پیشنهاد میدهد :وفور این انر ژی در طبیعت و صرفه اقتصادی آن میتواند فرصت های اساسی را برای توسعه ی اقتصادی مناطق روستایی فراهم کند، جرا که چوب و گیاهان در مناطق روستایی از چنان وفوری برخوردار است که شاید چشم اهالی روزانه هزار بار به آنها دوخته شود ولی دریغ از کنج پنهانی که میتواند در خدمت رفاه و زندگی آنان قرار گیرد.

بیومس انرژی بدون درد سر

ملاحظات زیست‌محیطی: احتراق مستقیم بیومس، با نشر مواد آلاینده همراه نیست واگر هم داشته باشد این آلایندگی ، معمولا کم تر از سوخت های فسیلی میباشد.

مشکلات مربوط به انهدام زباله ها در استفاده و بهره برداری تجاری از بیومس برخلاف سایر صنایع از جمله جنگل داری و تولید چوب و کاغذ ، به خصوص ضایعات جامد شهریو فراوری مواد غذایی را به طور کلی از میان برداردو یا اینکه آنرا کاهش دهد.

توسعه مصرف سوخت‌های گیاهی تأثیر فراوانی بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را نیز دارد. استفاده از این سوخت‌ها می‌تواند بر کاهش آلاینده‌هایی نظیر مونوکسید کربن و سایر مواد سمی آثر بگذارد وآنرا کاهش دهد..

امنیت انرژی: عرصه‌های مرتعی كشور، با وسعتی بالغ بر ۹۰ میلیون هكتار، همچنین سطوح جنگلی كشور که بیش از ۱۲ میلیون هكتار است كه از این وسعت، حدود ۵/۱ میلیون هكتار جنگل‌های صنعتی خزری میباشد، ۵/۴ میلیون هكتار در منطقه زاگرسقرار دارد و مابقی جنگل‌های پراكندهٔ مركزی، جنوبی و ارسباران است این تنوع منابع انرژی سوخت‌های گیاهی نوعی امنیت ذهنی و روانی را ایجاد می‌کند.

حمایت از بخش کشاورزی: قرار گرفتن جمعیت کثیر روستا نشین در حوالی و حتی در میان جنگلها و مراتع گسترده ،میطلبد تا مسوولان نگاه مسوولانه تری بدان داشته باشند.

مهندس ایلخانی در این بارهمیگوید: یکی دیگر از محرک‌های توسعه سوخت‌ها ی گیاهی یا همان بیو مس تأثیر آن بر توسعه اقتصادی روستایی اعلام شده است. به این معنا که بهره گیری از بیومس می‌تواند تأثیر مثبتی بر اشتغال و معیشت کشاورزان داشته باشد. چرا که طبیعت همه ابزار و ادوات آنرا به وفور در اختیار قرار داده است پس توسعه این سوخت‌ها موجب درآمدزایی در بخش کشاورزی، توسعه روستایی و رشد اقتصادی می‌شود.

در حال حاضرمو ضوعی که در سراسر دنیا و همینطور در ایران اهمیت یافته،پیدا کردن راهکارهایی جهت کاهش مصرف سوخت و انرژی است چراکه منابع نفتی و گازی ایران که برای تداوم حیات صنایع کشور اهمیت دارد طبق نظر برخی از کارشناسان چنانچه روند مصرف همینطور ادامه یابد تا 5 دهه آینده و شاید کمتر ازآن پایان پذیرد، از اینرو استفاده از سوخت‌های گیاهی می‌تواند در کاهش میزان آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مؤثر باشد و به دغدغه های اتمام انر ژی نیز پایان دهد.

بیومس در خدمت پرواز

حدود 7سال پیش نخستین هواپیما با سوخت گیاهی به پرواز در آمدو خبر گزاریها آنرا اینگونه پوشش دادند: یک فروند بوئینگ 747 نخستین بار با سوخت گیاهی از نیوزیلند به پرواز درآمد.

کارشناسان و کسانی که در صنعت هواپیمایی فعالند در صدد هستند که با انجام پروازهای آزمایشی ، امکان پذیربودن استفاده از سوخت‌های گیاهی در صنایع هواپیمایی را به اثبات برسانند و البته تمرکز آنها بر آن است که گیاهانی را مورد استفاده قرار دهندکه جزو محصولات غذایی نبوده یا موجب تخریب واز بین رفتن جنگل‌ها نشود.

نیما ایلخانی کار شناس کشاورزی میگوید:کاملیا گیاهیست که گمان میرود یکی از منابع مهم برای تولید سوخت گیاهی باشد.

وی میگوید:کاملیا از خانواده خردل محسوب میشودو کشاورزان از آن به‌عنوان محصولی تناوبی برای احیای خاک جهت کشتهای مورد نظر و اصلی استفاده می‌کنند. بهره گیری از این گیاه و اثبات خواص سوختی آن جهت تامین سوخت هواپیما نیاز با کارها ی تحقیقاتی دارد وچنانچه بستر فراهم شود میتوان وسعت کشت آنرا افزایش داده و به عنوان یک فعالیت اقتصادی پرسود با بازدهی زیست محیطی مطلوب آنرا نهادینه کرد.

با همه این موانع و نگرانیهای بهره گیری از سوختهای گیاهی کم نیست زیراتولید و صدور آن به توسعه زیرساخت‌های خاص خود نیاز دارد. استقرار کارخانه ها و خوشه های صنعتی همچنین سرمایه‌گذاری در جاده‌ها، خطوط راه آهن و لوله نیز ضروری است تا بتوان ماحصل کار را به پای مصرف رساند .

به نظر میرسد مراتع و دامنه ها ،علفزارها و هرجا که امکان رشد گیاه وجود دارد آنهم با بارشهای آسمانی میتواند ،امکان تولید سوختهای گیاهی را فراهم کند. در بسیاری از کشورهای وسیع و پهناور که امکان گاز رسانی یا بهتر بگوییم سوخت رسانی به مناطق دوردست وجود ندارد ویا مقرون به صرفه نیست، خانواده ها به وسیله دستگاههای کوچک خانگی و با ساختار ساده از گیاهان دم دستشان سوخت تولید و نیاز های روز مره خود را با کمترین هزینه رفع میکنند.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: بیومس ، سوخت ، گیاهی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.