روشی ترکیبی که بیش از 10 عامل ویروسی را شناسایی می‌کند

محققان به کمک فناوری تراشه‌های نوری توانستند با دریافت یک طول موج، تا بیش از 10 عامل ویروسی را شناسایی کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان دانشگاه سانتاکروز و برگهام یانگ با استفاده از فناوری تراشه‌های نوری موفق به تشخیص سریع و شناسایی نشانگرهای زیستی متعدد شدند.

هولگر اشمیت استاد الکترونیک نوری مدرسه مهندسی دانشگاه سانتاکروز می‌گوید: یک تست آنفولانزای استاندارد حدود 10 گونه‌ی مختلف آنفولانزا را شناسایی می‌کند بنابراین روشی مدنظر است که بتواند تا 15 عامل را به طور همزمان تشخیص دهد. ما راه کاملا جدیدی را برای انجام این کار بر روی یک تراشه نوری سیال ارائه کرده‌ایم.

در طول دهه‌ی گذشته، اشمیت و همکارانش فناوری‌های مبتنی بر تراشه نوری را توسعه داده‌اند. این تراشه‌ها توانایی شناسایی تک مولکول‌ها بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته را دارند و قابل حمل و کم هزینه هستند.

در مطالعات جدید با قرار دادن چندین طول موج نور در یک موج‌ بر نوری روی یک تراشه، محققان موفق به ایجاد الگوهای نقطه‌ای وابسته به طول موج در یک کانال سیال متقاطع شدند.

ذرات ویروس که با نشانگر فلورسنت مشخص شده بودند، هنگام عبور از کانال سیال سیگنال‌های مختلفی بسته به طول موج نور جذبی نشانگر ساطع می‌کردند.

محققان با استفاده از نشانگرهای مختلف فلورسنت سه گونه‌ی آنفولانزا نشاندار شده را شناسایی کردند. در ابتدا هرگونه ویروس فقط با یک رنگ برچسب گذاری شد و از سه طول موج نور برای تشخیص آن استفاده شد. در آزمون دوم یک گونه با ترکیبی از رنگ‌های مورد استفاده در برچسب‌های دوگونه‌ی دیگر نشاندار شد و همچنان آشکارساز توانست ویروس‌ها را با هر ترکیبی از نشانگرهای سیگنال تشخیص دهد.

این رویکرد ترکیبی از یک جهت حائز اهمیت است که تعداد زیادی اهداف مختلف را می‌تواند با یک طول موج نور شناسایی کند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار