کرمان؛

پایان مرمت حصار ارگ قدیم بم و آغازساماندهی بخش حاکم نشین

مدیر پایگاه میراث جهانی بم از پایان عملیات اجرایی مرمت و ساماندهی حصار پیرامون ارگ قدیم بم خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ افشین ابراهیمی افزود:  12 سال از زلزله مهیب این شهر می گذرد و عملیات مرمت بخش حاکم نشین آغاز شده است.این عملیات اجرایی کهبه طول حدود دو کیلومتر انجام شده شامل مرمت و ساماندهی است.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی مرمت و ساماندهی بخش حاکم نشین ارگ قدیم بم نیزآغاز شده است.

 مدیر پایگاه میراث جهانی بم گفت: آواربرداری، استحکام بخشی و مرمت بناهای این مجموعه تاریخی نیز از ابتدای سال جاری در حاکم نشین انجام شده است.که کار مرمت و ساماندهی حاکم نشین با استقرار چهار کارگاه علاوه بر اتمام مرمت یکی از برج های حاکم نشین و بخشی از حصار آن، اقدامات حفاظتی در حمام حاکم نیز انجام شده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه احداث حصار پیرامونی ارگ بم از سال 90 آغاز شده است به تدوین طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح باید تا پایان سال 2017 کارهای اساسی مرمت و ساماندهی حاکم نشین و همه بخش های ارگ انجام شود و در حال حاضر در چارچوب طرح و طبق برنامه زمانبندی در حرکت هستیم و در واقع این طرح نقشه راه ما محسوب می شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم افزود: طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم، مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی است که سال 1386 تهیه و سال 1388 تصویب شده است.

وی خاطرنشان کرد: ارگ بم با 2500 سال قدمت به عنوان بزرگترین بنای خشت و گلی جهان به شمار می رود که در زلزله دلخراش پنجم دی سال 1382 بیش از 70 درصد آسیب دید و بعد از آن بلافاصله با انجام اقدامات آواربرداری و مطالعات پژوهشی، کار مرمت و ساماندهی آن شروع شد.

شهرستان بم با دارا بودن 64 اثر تاریخی در 190 کیلومتری شرق کرمان است.

ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان و روستای صخره ای میمند سه اثر تاریخی استان کرمان هستند که در فهرست میراث جهانی قرار دارند

انتهای پیام /ع

برچسب ها: مرمت ، ارگ بم ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.