به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران؛

رمز جاودانگی یک انقلاب

انقلاب 57 مردم ایران، رویدادی شگرف و تاریخ‌ساز در سلسله تحولات سیاسی و اجتماعی عصر حاضر محسوب می گردد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انقلاب ایران که می‌توان از آن به عنوان آخرین انقلاب قرن بیستم و به معنی ماهوی یک تحول یاد کرد، رویدادی شگرف و تاریخ‌ساز در سلسله تحولات سیاسی و اجتماعی عصر حاضر محسوب می‌گردد. مستقل از اینکه انقلاب 57 منجر به تغییراتی بنیادین در شالوده سلطنتی حاکم در ایران شد، سرمنشاء تحولاتی نوین در نظام بین‌الملل گردید، چرا که خارج از مرزهای سرزمین پارس موجد بازتاب‌های متعددی شد. 

ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»

بررسی ویژگی‌های منحصر بفرد انقلاب بهمن ماه وجوه تمایز آن را با سایر انقلاب‌های بزرگ جهان نظیر انقلاب‌های فرانسه و روسیه به خوبی نشان می‌دهد. جایگاه انقلاب مردم فرانسه در سال 1789 و روس‌ها در سال 1917 و نقش آن در جابجایی قدرت در کشورهای مذکور به هیچ روی قابل انکار نیست؛لیکن از نظر گستردگی دامنه مبارزات و حضور توده‌های مردم و نیز تئوریهای انقلابی در آن هرگز با انقلاب ایران و نقش‌آفرینی قاطبه مردم در روند پیروزی یک انقلاب قابل مقایسه نخواهد بود.

ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»

ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»

مهمترین و بارزترین شاخصه انقلاب 1979 ملت ایران بدون تردید ماهیت اسلامی آن است. مردم ایران متاثر از فرهنگ ظلم ستیز عاشورا و اندیشه‌های عدالتخواهانه باستانی خود، موجب جلوه‌گری مبارزات دامنه دار علیه فساد گسترده دستگاه پهلوی شد.

آنچه که بیش از هرچیز راه انقلاب اسلامی را با دیگر انقلاب‌ها جدا می‌سازد، آرمان‌گرایی_ جهان‌شمولی و مردمی بودن این حرکت بزرگ است. حال اینکه انقلاب‌های دیگر (روسیه، فرانسه و ...) دارای گرایش‌های مادیگرایانه (Materialism) و صرفا در پی توزیع قدرت‌ مادی در جامعه بوده‌اند. از طرفی در عرصه مبارزاتی دولت‌های فرانسه و روسیه از نظر اقتصادی در مرحله ورشکستگی کامل قرار داشتند و به دلیل شکست در جنگ‌های پیاپی از وضعیتی متزلزل بسر می‌بردندبنابراین افرادی که دست به اقدامات براندازی دولت وقت می زدند از قدرت مانور بهتر و بیشتری برخوردار بوده اند. در مقابل نظام سلطنتی ایران در دهه 70 میلادی از نظر ذخایر ارزی و مالی در مطلوب‌ترین شرایط حکومت پهلوی قرار داشت. افزون بر این، دولت وقت ایالات متحده و شرکای غربی‌اش با تمام توان خود از رژیم شاه حمایت می‌کردند.باید یادآور شد به مدد پشتیبانی تسلیحاتی و مستشاری واشنگتن ایران لقب ژاندارم منطقه به ایران اعطا شد، بعلاوه چتر اطلاعاتی سازمان امنیت کشور(ساواک) بشدت برسر مردم انقلابی سنگینی می کرد که، در موازات آن سرویسهای جاسوسی غرب به این سازمان سرکوبگر یاری می رساند.

ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»

ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»
از این رو می‌توان نتیجه گرفت کار برای تحقق پیروزی انقلاب اسلامی بسیار دشوار بوده است. وجود رهبری کاریزماتیک امام خمینی (ره) و عدم وابستگی ایشان به قدرت‌های شرق و غرب و نیز بکارگیری ایدئولوژی اسلامی به عنوان ستون اصلی انقلاب مسیر را برای یک معماری باشکوه فراهم ساخت.

ضروری است بدانیم اگر تا به امروز انقلاب بهمن‌ماه تحت نفوذ هیچ‌یک از قدرت از قدرت‌ها مصادره نشده از مهمترین علل آن عدم گرایش رهبران و مردم این جنبش به هیچ یک از نحله‌های زمان خویش است. رخدادی که در انقلاب‌های اخیر کشورهای عربی مثل تونس، لیبی، مصر و ... به وضوح قابل درک است، البته معتقدیم نظر به نبود پایداری و ثبات در خواستها و نظریه های جنبش و نیز نبود رهبری که قیام ملت خود را تئوریزه گرداند نمی توان نام انقلاب را برای این تحولات مناسب دانست،چنانچه شرط لازم و بایسته برای یک انقلاب توسعه- قوام و استمرار آن تعبیر می گردد.

ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»

همانا به دست گرفتن سکان قیام مردمی این قبیل کشورها توسط قدرت‌های فرامنطقه‌ای بود که ما امروز شاهد عدم ثبات، ناامنی و بدتر از همه خطر تجزیه در این کشورها هستیم. مصادیقی که با دوراندیشی حضرت امام خمینی (ره) و پیوند ناگسستنی ایشان با یک امت واحده هیچ‌گاه محقق نشد،فرض محال اگر به هر دلیلی مسیر امام و مردم در این حرکت خود جوشتغییر می یافت تردیدی  در ناکامی پیروزی انقلاب وجود نداشت،پس بسیار مهم است که «پیشوای شما چه کسی است و به دنبال چیست».

ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»


ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»
جدا از اینکه امروز در کشور ما مسایل و ناملایمات اجتماعی و سیاسی که کم و بیش برآن واقف هستیم موجبات آزردگی بخشی از مردم را فراهم می‌آورد، لیکن با توجه به آنچه که در پیرامون جغرافیایی میهن‌مان می‌گذرد، مرزهای جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت آن در حال حاضر به عنوان امن‌ترین و پایدارترین حوزه آبی_ خاکی و هوایی در منطقه و حتی فرامنطقه است. ضمن اینکه نظام حاکم بر ایران تنها و اولین نظام دموکراتیک در منطقه است.

ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»

 بطور کلی درونمایه اسلامی و حمایت‌های مستمر  مردم از آن، دلیل اصلی بالندگی و از رموز ماندگاری انقلاب در بیش از سه دهه اخیر بوده است. امروز تحلیلگران غربی در پیچیدگی‌های فلسفی این انقلاب اذعان دارند نظریه‌پردازانی که در روزهای اول پیروزی حرکت مردم آینده این نظام را یک جامعه لیبرال_ دموکراسی (مطابق آنچه که در بیشتر کشورهای اروپایی رایج است) متصور بودند.

حال اینکه اکنون با استقرار یک نظام مردم‌سالار دینی مواجه هستند و این پندار غربی‌ها را دچار استحاله کرده است که این خود از دیگر جنبه‌های رموز ماندگاری یک انقلاب است.بنابراین مادامی که دشمن رهبران و مردم یک کشور را نشناسد، چطور می‌تواند به تمامیت ارضی‌شان آسیب برساند؟

ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»

ضرورت شناخت رمزهای «ماندگاری یک اثر»

امروز این اثر ماندگار تحت فرماندهی مقام عظمی ولایت حضرت آیت الله خامنه ای  مسیر پر فراز و نشیب خود را طی طریق  می کند،رهبری که، فارغ از شاخصه های مادی متعارف در دنیا؛ با پیروی از ائمه معصومین و آموزه های اولیای خدا، دولت و مردم این مرز و بوم  را همچنان راهنمایی و هدایت می کنند و با وجود آسیب ها و طوفانهای سهمگین باز هم استواری نظام را مهر تایید زده اند.پس ضرورت دارد بیش از بیش بر فهم صحیح از شاکله انقلاب خونین مردم ایران و نیز لازمه وجود یک رهبری مقتدر با مولفه های پدرانه-ناصحانه و مهمتر از آن  همراه  با ویژگی بصیرت و درک درست و به هنگام ایشان از معادلات روز بین المللی اهتمام ورزیم،که وجود رهبری با این شاخصه ها در یک نظام خود از دیگر رموز جاودانگی  انقلاب اسلامی می باشد.

محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار