آبادان؛

عملیات والفجر هشت پیچیده ترین عملیات آبی خاکی تاریخ جنگهای کلاسیک جهان

یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین عملیاتهای نظامی دوران دفاع مقدس عملیات شگفت انگیز والفجر هشت است که در بیستم بهمن ماه هزارو سیصدو شصت و چهار در منطقه فاو عراق آغاز شد .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ این عملیات دارای ویژگیهای منحصر بفردی است که آنرا از سایر عملیات های آبی خاکی جهان متمایز میکند و همین امر موجب می شود که آن را یکی از پیچیده ترین عملیاتهای آبی خاکی جهان به نامیم.برای شناخت شگفتی های آن عملیات ابتدا آنرا با دو تا از بزرگترین عملیاتهای آبی خاکی جهان مقایسه می کنیم . 

*نخست عملیات بزرگ نرماندی در جنگ جهانی دوم

در عملیات بزرگ نرماندی در غرب اروپا در جنگ جهانی دوم نیروهای متفقین در سال هزارو سیصدوچهل و چهار بیش از دو و نیم میلون نفر نیرو ، دهها هزار تانک ، نفربر و خودرو زرهی را در سواحل سواحل نرماندی پیاده کردند و بزرگترین عملیات آبی خاکی جهان را رقم زدند . اما باید دانست پیاده کردن نیرو در ساحل دریا کار بسیار سختی است اما به پیچیدگی پیاده کردن نیرو در ساحل رودخانه نیست.

عملیات دیگری که در تاریخ جنگهای کلاسیک از آن به عنوان یک شاهکار نظامی یاد شده است نبرد بین مصر و اسراییل و عبور نیروهای مصری از کانال سوئز و نابودی خط دفاعی نیروهای اسراییل معروف به خط "بارلو" است . که این جنک به جنگ یوم کیپور یا نبرد اکتبر معروف است . در این نبرد نیروهای مصری توانستند با عبور از کانال سوئز خط دفاعی اسراییل را در هم بشکنند و در صحرای سینا پیشروی کنند .

اما این سوال مطرح است که چرا عملیات والفجر هشت متمایز و بسیار پیچیده تر و مشکلتر از این نبردهاست؟

سرهنگ عقیلی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در این مورد چنین پاسخ می دهد : نخست اینکه سرعت جزر ومد رودخانه اروند بسیار شدیدتر و بیشتر از کانال سوئز و سواحل نرماندی است که این امر انجام هر گونه عملیات نظامی را تقریبا ناممکن میکند ولی این مانع طبیعی مقهور اراده رزمندگان ایران شد.

دوم اینکه سرعت آب در رودخانه اروند بسیار شدید است و گاهی تا بیش از 50 کیلومتر در ساعت میرسد لذا این رودخانه خروشان قابل مقایسه با ابهای ارام سواحل نرماندی و کانال سوئز نیست .

سوم اینکه سواحل اروند رود مملو از گل و لای است که تردد نیروهای پیاده را بسیار مشکل و گاه ناممکن میکند. در حالی که سواحل نرماندی و سوئز ماسه زار است و این امر برای تردد نیروهای پیاده بسیار راحتتر است .

چهارم اینکه خط دفاعی عراق در انسوی اروند رود متکی به همه تجربیات متخصصان نظامی شرق و غرب بود و حتی کارشناسان نظامی بلوک شرق و غرب و حتی اسراییل این سواحل را دست نیافتنی و غیر قابل عبور می دانستند . اما سواحل اروند رود در انسوی مرز به تصرف رزمندگان ایران در امد .

پنجم اینکه نه در نبرد نرماندی و نه در نبرد کانال سوئز خطوط دفاعی طرف مقابل توسط قوی ترین جاسوس پرنده جهان یعنی هواپیمای جاسوسی اواکس کنترل نمی شد . در حالی که در نبرد ایران و عراق هواپیماهای اواکس مستقر در عربستان به دلیل قابلیت برد بلند و شعاع عملیاتی بسیار وسیعی که داشتند به راحتی و بطور مستمر خطوط دفاعی ایران را کنترل کرده و اطلاعات انرا در اختیار ارتش عراق قرار می دادند . در واقع یکی دیگر از شگفتیهای عملیات والفجر هشت علاوه بر عبور از اروند رود ، فریب دادن اواکس های امریکاییی بود .

سرهنگ عقیلی همچنین گفت: همه این مشکلات و موانع طبیعی بعلاوه موانع بسیار پیچیده ، تو در تو و لایه لایه خطوط دفاعی عراق شرایطی را ایجاد کرده بود که عبور از این موانع را تبدیل به یک معجزه میکند

ناخدا یکم تکاور اسماعیل بنیادی در مورد عملیات والفجر هشت گفت: با نگاهی به تاریخ جنگهای جهان متوجه می شویم که هیچ نبرد ابی خاکی در جهان از نظر موقعیت جغرافیایی ، سختی کار و پیچیدگی شرایط محیطی و عوارض بسیار نامناسب ان قابل مقایسه با عملیات وافجر هشت نیست .

وی افزود : عملیات والفجر هشت طولانی ترین عملیات دوران دفاع مقدس بود که در بیستم بهمن سال شصت و چهار شروع شد و هفتادو پنج روز بطول انجامید .

ناخدا یکم تکاور اسماعیل بنیادی همچنین گفت : ارتش عراق و حزب بعث که تحمل چنین ضربه سختی را از جانب نیروهای ایرانی نداشتند نمی توانستند چنین شکستی را تحمل کنند و قریب به هفتاد روز با پاتکهای سنگین و پی در پی قصد شکست نیروهای ایرانی را داشتند که موفق نشدند .

سرهنگ چنعانی مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر گفت: عملیات والفجر هشت نشان داد که نیروهای ایرانی توان انجام پیچیده ترین و سختترین عملیاتهای نظامی را دارند .

وی با بیان اینکه انجام این عملیات همه کارشناسان نظامی جهان را شگفت زده کرد گفت: نیروهای ایرانی با این عملیات غرور افرین موفق شدند دست عراق را از خلیج فارس کوتاه کنند .

چنعانی همچنین افزود : این عملیات بدون شک پیچیده ترین و سختترین عملیات ابی خاکی جهان را بنام رزمندگان پر توان کشورمان ثبت کرد .

در عملیات والفجر هشت نیروهای ایرانی موفق به تصرف هشتصد کیلومتر مربع از خاک عراق شدند و بیش از 50 هزار کشته و زخمی به دشمن بعثی تحمیل کردند .

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
حسین
۱۲:۳۷ ۲۲ تير ۱۳۹۶
یادش بخیر من یکی از افسان بازنشته ارتش هستم که با افتخار وسربلندی در عملیات ولفجر شرکت داشتم وبه خود میبالم ولی افسوس که هیگونه سوابقی در پرونده خدمتی من از این عملیات ذرج نشد تا این افتخار را به مدرک به فرزندم ارائه نمایم صد حیف