محاکمه متهمان نفتی به پایان رسید

آخرین صبحت‌های متهم دوم پرونده نفتی/ شمارش معکوس برای صدور رای آغاز شد

بیست وششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی دقایقی پیش در شعبه 15 دادگاه انقلاب به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست وششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر دقایقی پیش در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و به صورت علنی آغاز شد.

لحظاتی پیش(ساعت 11:50) قاضی صلواتی پایان جلسه رسیدگی به پرونده متهمان اعلام کرد و گفت: دادگاه مطابق مواد قانونی در مدت زمان مشخص حکم لازم را صادر می کند.

مشروح جلسه دادگاه امروز

«م.ش» متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در بیست و ششمین جلسه رسیدگی به این پرونده در دفاع آخر خود خطاب به قاضی گفت: در کیفرخواست صادره معرفی زنجانی به شرکت نفت اصلی‌ترین اتهام من عنوان شده است.

وی با بیان اینکه در تمام مدت بازجویی علی‌رغم اینکه به وکیل دسترسی نداشتم هیچگاه خلاف واقع صحبت نکردم گفت: من هیچگاه مظلوم‌نمایی نکردم و از بار مسئولیت اخلاقی خود هم شانه خالی نکردم.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی با بیان اینکه هیچ گاه از کمک حداکثری به مسئولان در رسیدن به حقیقت دریغ نکردم گفت: من داوطلبانه به کشور آمدن در حالی که می‌توانستم با فروش شرکت اونر ایر الان به جای حضور در دادگاه در سواحل باهاما باشم و اینطور ناعادلانه مورد هجمه قرار نگیرم.

«م.ش» در ادامه دفاعیات خود تصریح کرد: اگر من بیت‌المال را حیف و میل کرده بودم قطعا آنقدر فهم و شعور داشتم که دیگر به ایران بازنگردم.

وی ادامه داد: بابک زنجانی 21 مرداد ماه سال 91 و پس از حضور در لوزان سوئیس با صلاحدید وزیر وقت نفت و آقای «ج» رابطه کاری‌ خودش را آغاز کرد 2.5 ماه پس از شروع همکاری زنجانی با مجموعه نفت قرارداد خرید منعقد شد.

متهم ردیف دوم با بیان اینکه در آن زمان وضعیت به گونه ‌ای بود که برای خرید نفت رانتی وجود نداشت گفت: اگر هم اینگونه بود من مرتکب جرمی نشدم.

«م.ش» در خصوص اظهارات روز گذشته وزیر شرکت نفت مبنی بر اینکه این شرکت نفت را به اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری می‌فروخته گفت: این موضوع کذب محض است و به غیر از چینی‌ها که نفت خام را دولت به دولت می‌خریدند کسی نفت ایران را نمی‌خرید.

وی افزود: با یک نگاه جزیی در اینترنت مشخص می‌شود که از جولای تا دسامبر سال 2012 کسی ورودی به حوزه نفت ایران داشته است و این  گفته‌ها صحت ندارد.

«م.ش» تصریح کرد: پس از آغاز فعالیت بابک زنجانی با مجموعه نفت شرکت شل نیز به صورت خارج از بندر اقدام به خرید نفت خام می‌کرد و جالب این است که تاکنون این شرکت هیچ کدام از مبالغ بدهی خودش را پرداخت نکرده و روز گذشته هندی‌ها اعلام کردند مطابق فرمول روپیه حاضرند بدهی را پرداخت کنند.

«م.ش» در ادامه با بیان اینکه فصل‌الخطاب همه ادعاها بر علیه من معرفی زنجانی به آقای «و» و باز کردن راه نفوذ به نفت است گفت: هیچ کدام از این حرف‌ها درست نیست معتقدم مجموعه نفت در آن زمان سر زنجانی کلاه گذاشت چون کسی حاضر نبود از ایران نفت بخرد.

وی افزود: در واقع خرید نفت از ایران آن هم در آن شرایط حماقت می‌خواست چرا که فشارهای زیادی وجود داشت، کشتی‌های نفت‌کش بیمه نمی‌شدند و خریدار با مشکلات عملیاتی و جریمه‌های سنگین مواجه می‌شد.

وی تاکید کرد: نقش کلیدی من در نفوذ زنجانی به نفت چه بوده است؟ اگر رانتی وجود داشت چرا برای خودم نگرفتم؟ این هم از عجایب این پرونده است.

«م - ش»: در زمان تحریم حمل یک قطره نفت به کشور کمک می‌کرد

«م - ش» در ادامه آخرین دفاعیات خود به موضوع خرید هواپیما برای زنجانی اشاره کرد و گفت: در ایام اضطرار و تحریم حمل یک قطره نفت به کشور کمک می‌کرد و خرید یک هواپیما در آن شرایط کمک اولاتری بود. مگر فقط باید دولت هواپیما بخرد و آیا خرید هواپیما برای بخش خصوصی و کشور جرم است.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی با بیان اینکه همواره به زنجانی توصیه می‌کردم وارد خرید و فروش‌های نفتی نشود، افزود: دلیل این حرفم این بود که دردسرساز خواهد بود اما او می‌گفت با شرکت نفت تسویه می‌کند من از کجا باید می‌دانستم او تا یک ماه پیش دارایی‌اش را 12 میلیارد نشان می‌داد اما با پول دیگران هواپیما می‌خرد.

«م - ش» افزود: مسئولیت حفاظت و صیانت از بیت‌المال و امکان‌سنجی و دادن اعتبار به اشخاص برعهده مسئولان کشور است اما من امروز گرگ‌دهن‌آلوده و یوسف‌ندریده شده‌ام.

متهم ردیف دوم پرونده با بیان اینکه هیچ محموله‌ای به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به من تحویل نشده، افزود: من به عنوان نماینده و کارگزار شرکت زنجانی مسئولیت نگهداری محموله‌ها را نداشتم و اگر سندی دال بر تحویل کالا از سوی من وجود دارد ارائه دهید.

وی ادامه داد: شرکت نفت به خود زنجانی که مدعی است محموله های نفتی را تحویل گرفته اسناد تحویل بار را ارائه نکرده است چه برسد به من، قبول دارم که با داشتن وکالت‌نامه به عنوان نماینده به ترکیه رفتم تا کارها را انجام دهم ولی اگر این جرم باشد باید همه وکلا و کارگزاران محاکمه شوند.

متهم ردیف دوم با اشاره به اینکه نه خیانت در امانت کردم و نه از مسئولیت کارگزاری خود شانه خالی کرده‌ام، گفت: شرکت فال ابتدا از سوی زنجانی شناسایی شد و پس از آن زنجانی به من ایمیل زد تا برای انام مذاکرات به ترکیه بروم.

«م - ش» تصریح کرد: پس از انجام مذاکرات شرکت فال را امکان‌سنجی کردیم، طبق بررسی‌های صورت گرفت درآمد فال در آن زمان 4 میلیارد و 862 درهم بود.

«م.ش»: دعوا با شرکت فال از نامه الساری شروع شد

م.ش متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: اختلافات با شرکت فال پس از ورود مسئولان نیکو و نفت به این موضوع آغاز شد.

وی افزود: نوروز سال 92 بابک زنجانی از من خواست تا کالاها را از فال عودت کنم و به امضای خود نامه‌ای را از شرکت ایزو فرستاد که براساس آن 590 هزار تن بار در شرکت فال وجود داشت و در واقع اختلاف‌ها از همانجا شروع شد.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی تصریح کرد: من تمام تلاش خودم را برای استیفای بارها انجام دادم. منشاء دعوا با شرکت فال نامه الساری مالک فال بود که در آن نامه یک سری هزینه‌های گزاف را بابت نگهداری محموله‌ها اعلام کرد که من نسبت به این موضوع اعتراض کردم.

«م.ش» ادامه داد: من از همان روز اول به زنجانی گفتم که موضوع شرکت فال را با وزارت اطلاعات و امور خارجه ههماهنگ کند اما زنجانی معتقد بود که این یک بحث داخلی است و نمی‌خواست آنها را دخالت دهد.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی با بیان اینکه اگر کوچکترین خلافی داشتم با توجه به جر سنگین علیه زنجانی به ایران نمی‌آمدم، گفت: درخصوص موضوع فال شخصاً با آقای بوشهری صحبت کردم اما آنها نتوانستند جلسه‌ای با الساری بگذارند فقط با او تماس گرفتند که او هم اعلام کرد بیمار است.

«م.ش» در پایان دفاعیات خود گفت: من به دور زدن تحریم‌ها اعتقاد داشتم چون تنها راه مبارزه با زورگویی آمریکا همین بود و الان هم اگر کشور دچار اضطرار شود همان کار قبل را انجام می‌دهم.


گفتنی است؛ روز گذشته بعد از 45 روز وقفه ،بیست و پنجمین جلسه رسیدگی به این پرونده برگزار شد که طی آن به بابک زنجانی (متهم ردیف اول پرونده) اجازه داده شد تا آخرین دفاعیات خود را در صحن علنی دادگاه قرائت کند.

وی در دفاع از خود گفت: از همان روز اول بارها گفتم که وجوه شرکت HK در بانک مالزی به دلیل وجود تحریم‌ها قابل انتقال نیست به همین دلیل  به دستور وزیر نفت در دولت قبل جلسه‌ای تشکیل و مقرر شد من به عنوان ضامن حاضر شوم و وجه شرکت HK نزد بانک مالزی تبدیل دین شود و قرار بر این شد این مبلغ را تا اردیبهشت ماه سال 93 پرداخت کنم. 

متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی بیان کرد: متاسفانه دادستانی 4 ماه زودتر از سررسید قرارداد امضاء شده با وزارت نفت اقدام به بازداشت من کرد ضمن اینکه اعلام کردند این بازداشت بدون داشتن شاکی خصوصی بوده است در واقع تنها بخاطر اینکه احتمال داشت از کشور فرار کنم، بازداشت شدم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
برادر اگه سریع اعدامش کنن که بقیه مفسدین پشت سر این اقا پیدا نمی شن ایشون که تنها نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
اعدامش كنيد تا درس عبرتي بشه وگرنه اين كارا ادامه داره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
بابا دس وردارین تورو خدا اینم یه پولداره مثل بقیه بزارید چارتا کارخونه افتتاح کنه جوونا برن سرکار ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
اقا این اموال ملت رو نمیده اعدامش کنید سریع داره به اصطلاح زرنگ بازی در میاره
آخرین اخبار