در گفتگو با روزنامه عربستانی عکاظ؛

موگرینی در خصوص سوریه، از سعودی‌ها تشکر و از ایران انتقاد کرد!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اظهاراتی بی‌اساس، ایران را به سنگ‌اندازی در مسیر گفتگوهای صلح سوریه متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: «فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفتگو با این روزنامه از نقش عربستان سعودی برای حل بحران سوریه تمجید کرده و سیاست ایران را به مانع تراشی در (گفتگوهای)  ژنو ۳ متهم کرده است.» 

این روزنامه نوشت: وی گفت اتحادیه اروپا با اتکا به سیاست آرام سازی، سعی در ایجاد توافق میان همه طرف‌ها برای بازگشت به مذاکرات درباره سوریه دارد. موگرینی بر اهمیت مشارکت اروپا و عربستان سعودی در «جنگ با تروریسم» تاکید و تصریح کرد عربستان سعودی در حفظ امنیت و ثبات منطقه نقش اساسی ایفا می‌کند! وی هشدار داد که هرگونه خطری در منطقه تهدیدی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. 

موگرینی افزود: در نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه اروپا در آمستردام، بحران سوریه و تحقق امنیت وصلح در منطقه خلیج (فارس) بررسی شد. در آینده نیز شاهد برگزاری دیدارهای مسئولان اروپایی با مسئولان سعودی و همچنین مسئولان کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) خواهیم بود. 

موگرینی درباره بحران سوریه گفت: از پیشنهادهای مطرح شده در ژنو درخصوص این مسئله که بر حفظ موجودیت سوریه و وحدت و یکپارچگی این کشور و همچنین آتش بس و جنگ با داعش و القاعده و کاهش رنج ملت سوریه تمرکز دارد، حمایت می‌کنیم. 

این روزنامه در ادامه نوشت: موگرینی از اینکه عربستان سعودی میزبان طیف‌های مختلف مخالفان (به اصطلاح) میانه رو سوری است، قدردانی کرد و گفت این موضوع زمینه را برای برگزاری کنفرانس ژنو۳ فراهم کرد و سنگ بنای ادامه گفتگو‌ها برای حل و فصل مسالمت جویانه بحران سوریه خواهد بود. 

به نوشته عکاظ، موگرینی درباره نقش ایران و میزان تاثیر آن در ممانعت از حل و فصل سیاسی بحران سوریه و چند درگیری دیگر در منطقه گفت: اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که به جای مقابله برای تحقق اهداف مطلوب در سیاست‌های امنیتی و صلح، راه همکاری را در پیش گیرد! 

 وی با مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس درباره کشورمان گفت: این رفتار‌ها موجب می‌شود منطقه و جامعه بین المللی با چالشهایی روبرو شود که حاصل آن جنگ داخلی و درگیری خواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نشست مونیخ فرصتی شبیه به نشست وین فراهم خواهد کرد تا (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) درباره بحران سوریه و آمادگی‌ها برای از سرگیری نشست ژنو ۳ در تاریخ ۲۵ فوریه رایزنی کنند. 

موگرینی در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه اروپا درباره موضوع لیبی گفت: اروپا متعهد به حمایت از دولت وفاق لیبی است تا راه حلی سیاسی حاصل، ضامن حفاظت از این کشور و نابودی فعالیت سازمان‌های تررویستی باشد. 

وی درباره بحران آوارگان به ویژه آوارگان سوری گفت: اروپا و ترکیه در خصوص مسئله آوارگان و حل بحران سوریه گفتگو می‌کنند و اتحادیه اروپا خواستار پشتیبانی از گفتگوهای دیپلماتیک در سطح بلند پایه با آنکارا در چارچوب تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه و حل بحران آوارگان و پایان دادن به رنج مردم سوریه در مرزهای ترکیه است. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی دیگر از اظهاراتش تصریح کرد: اتحادیه اروپا سعی در از سرگیری مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها دارد و متعهد به اعلام تشکیل کشور فلسطین با حاکمیت مستقل و توانمندی برای حیات در کنار اسرائیل است.

این در حالیست که مقامات کشورمان بارها بر حل دیپلماتیک و صلح‌آمیز بحران سوریه تاکید کرده و خواستار برقراری آتش بس در این کشور شده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
موگرینی دیگه دوستت ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
اتحادیه اروپا وآل سعود خیلی هزیته کردن تا داعش وگروهای تکفیری در عربستان پیروز شوند واسرائیل در امان باشد حالا که می بینند همه چیز را به باد داده اند وبه اهداف کثیفشان نرسیده اند شروع کردن به دادوبیداد تهمت زدن تا دیروز دم از مبارزه با تروریسم می زدن ودروغ انها برملا شد حالا چاره ای ندارند جزء محکوم کردن کشورهایی که با تروریسم مبارزه می کنند اتحادیه اروپا اگر راست می گوید چرا جلوی حمله وحشیانه آل سعود به یمن را نمی گیرد ای خدا ما دست به یک صلاحی پیدا کنیم تا نسل این کشورهای دروعگو را از روی زمین محو کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
خخخخخ
حداقل از اونهمه عکسی که با ظریف گرفتی خجالت بکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
چقدر گرفتی خانم موگرینی!؟ ما هیچی بهت نمیدیم هر چی می خوای بگو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
موگرینی میفهمی چی داری میگی؟!!!
نگو نگو
عربستان خودش مشکل سوریه است و اونوقت..........؟؟؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
-
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
شاید به مذاق ما خوش نیاید ولی مگر می شود همه غلط ونادرست بگویند وفقط ما درست بگوییم ؟بهتر نیست قدری هم در مواضعمان تجدید نظر بکنیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۴
عربستانو حل بحران سوریه!؟ هههههههه
آخرین اخبار