مجوز تولید محصولات تراریخته الزامی است/ راندمان مصرف 41 درصدی آب در بخش کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تولید محصولات تراریخته تنها با مجوز کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی باید صورت گیرد.

مجوز تولید محصولات تراریخته الزامی است/ راندمان 41 درصدی آب در بخش کشاورزیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر زند رئیس سازمان آموزش و ترویج تحقیقات کشاورزی در نشست خبری امروزاظهار داشت: در سال جاری طرح نظام نوین ترویج از اولویت‌های مهم کاری بود که به صورت پایلوت در برخی استان‌ها همچون کرمانشاه، آذربایجان شرقی، اردبیل و گلستان عملیاتی کردیم که نتیجه آن تا پایان سال مشخص می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردهای موسسه تحقیقات علوم شیراز گفت: نسل S3 ماهی آزاد خزر برای پرورش در قفس یکی از دستاوردهای مهم این سازمان بوده به طوری که حدود 100 هزار بچه ماهی در سال برای پرورش در قفس تولید می‎شود.

معاون وزیر در ادامه گفت: بر اساس مطالعات و مکان‌یابی‌های مناسب دریای خزر برای این امر انتخاب شده و از دیگر دستاوردهای مهم شیلات ژن هورمون رشد فیل ماهی به اکولای و آبزیانی است که در حوضچه‌های مخمر پرورش می‌یابد.

زند در خصوص دستاوردهای موسسه تحقیقات گیاه پزشکی اظهار داشت: 15 آفت کش جدید که عمدتا کم خطر هستند برای مبارزه با آفات طراحی شده و فرومون مگس زیتون که قبلا وارد می‌شد اکنون خود می‌توانیم آن را تولید کنیم که این امر موجب شده که دیگر از سموم استفاده نکنیم و گفتنی است که از دیگر دستاوردهای موسسه تحقیقات تشخیص بیماری‌های ویروسی میوه و سبزی بوده که کیت‌های تشخیصی آن که قبلا وارداتی بوده اکنون به تکنولوژی ساخت آن دسترسی پیدا کرده‌ایم.

وی با اشاره به دستاوردهای موسسات زراعی و باغی سازمان تحقیقات بیان داشت: اکنون 16 رقم جدید همچون نارنگی، زیتون، چغندر، سویا و ... معرفی شده که تا پایان سال رقم آن به 25 خواهد رسید و از طرفی حدود 3 هزار تن بذر مادری هسته‌های اولیه گندم و 700 تن هسته‌های اولیه جو و سایر محصولات تولید شده که رشد هسته اولیه در گندم 25 درصد و در جو 75 درصد بوده است.

وی با بیان راه‌اندازی بانک اطلاعات جامع خاک اظهار داشت: امسال موسسه تحقیقات خاک و آب توانسته بانک اطلاعات جامع خاک را راه‌اندازی کند که بر اساس آن اطلاعاتی کامل از شرایط خاک در اختیار افراد قرار می‌دهد و از طرفی وجود 3 هزار برند فرمول کود در این موسسه مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته که هزار و 600 برند فرمول کود ثبت و 100 مورد آن رد شده و مابقی آن تا پایان سال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

زند در خصوص دستاورد مهم موسسه تحقیقات فنی مهندسی گفت: در این موسسه دستگاه  سامانه سریع باقی مانده سموم در محصولات ساخته شده به طوری که با گذاشتن آن بر روی میوه‌جات مقدار باقی مانده سموم را نشان می‌دهد و لازم به ذکر است که این موسسه توانسته گزارشی جامع از راندمان مصرف آب منتشر کرده که بر اساس این گزارش راندمان آب در کشور در سال‌جاری 41 درصد بوده است.

** برآورد 85 میلیون هکتار بیابان در کشور

وی با اشاره به دستاورد مهم جنگل‌ها و مراتع یادآور شد: بر اساس برآوردهای قبلی، بیابان‌های ایران 35 میلیون هکتار گزارش شده بود که با مطالعه دقیق موسسه جنگل‌ها و مراتع بیابان‌های ایران 85 میلیون هکتار برآورد شده که این امر برای برنامه‌ریزی‌های کلان کشور دستاوردی مهم است و از طرفی تهیه اطلس آویشن یکی از هدف‌گذاری‌های مهم گیاهان دارویی است و با توجه به اینکه بسیاری از عرصه‌های این گیاهان ناشناخته هستند حساسیت و اهمیت ویژه‌ای دارند.

رئیس سازمان تحقیقات در خصوص دستاوردهای علوم دامی گفت: در علوم دامی کشور با استفاده از تکنولوژی‌های سرشاخه‌های فرآوری شده نیشکر تجاری شده و مکمل‌های پروتئینی را برای تغذیه دام معرفی کردند و از طرفی در سال 94 تاکنون 26 دستاورد در زمینه‌های دانش فنی به بخش خصوصی واگذار شده که دانش تب برفکی از مهم‌ترین آنها بوده که در همین راستا اولین قرارداد بزرگ برای واگذاری این دانش فنی با بخش خصوصی بسته شده که امیدواریم تا پایان سال 2.5 میلیون دوز واکسن تب برفکی تولید کنند.

زند در زمینه تحقیقات ثبت گواهی بذر تصریح کرد: در زمینه تحقیقات ثبت گواهی بذر به طور متوسط نسبت به سال گذشته رشد 17 تا 37 درصدی برخوردار هستیم.

** تولید محصولات فراریخته تنها با مجوز وزارت جهاد امکان‌پذیر است

وی در خصوص تولید برنج تراریخته اظهار داشت: محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی یا تراریخته برای تولید بایستی از کمیته تراریخته وزارت جهاد مجوز صدور این محصولات را بگیرد اما در حد آزمایش این محصولات مجوز نمی‌خواهند.

وی با اشاره به برنج‌های تراریخته وارداتی بیان داشت: برنج‌های وارداتی تراریخته حالت خوراک پیدا می‌کنند که نظارت بر این امر بر عهده سازمان غذا و دارو است زیرا وزارت جهاد مسئول موجودات زنده است.

زند در خصوص تولید بذر کلزای تراریخته گفت: بنده به عنوان مسئول این کمیته اظهار می‌نمایم که تاکنون هیچ تقاضایی برای تولید بذر کلزای تراریخته وجود نداشته است.

وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی گفت: از حدود یک سال و نیم گذشته دانشگاه تهران کل تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی را مورد ارزیابی اقتصادی قرار داده و به این نتیجه رسیده که به طور متوسط یک ریال سرمایه‌گذاری در این سازمان 25 هزار عایدات دربر دارد و به همین سبب این رقم رنج قابل قبولی است که امیدواریم بتوانیم آن را افزایش دهیم.

وی با اشاره به دیگر دستاوردهای موسسه تحقیقات شیلات بیان کرد: میان شیلات ایران و استانداری مازندران قراردادی مبنی بر تولید تخم ماهی چشم زده قزل‌آلا با سرمایه‌گذاری 6 میلیارد تومانی بسته شده زیرا سالانه 20 تن تخم ماهی به کشور وارد می‌شود که امیدواریم که این قرارداد ظرف چند سال آینده به خوداتکایی برسیم.

** نیازی به واردات گندم نداریم

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: امسال 11.5 میلیون تن گندم در کشور تولید شده که امیدواریم در سال آینده به 12 میلیون تن برسد و حال گفتنی است که کل نیاز گندم کشور در سال 14 میلیون تن است که ما خوشبختانه امسال به اندازه کل بخش خوراک گندم تولید داشته‌ایم و تنها 1.5 الی 2 میلیون تن بخش صنعت و یک میلیون تن بذر گندم باقی مانده است.

وی در خصوص بذر مورد نیاز هسته‌های اولیه اظهار داشت: در مورد بذر هسته‌های اولیه و بذر گواهی شده در حد نیاز تولید داریم به طوری که در سال‌جاری حدود 3 هزار تن بذر اولیه گندم و 700 تن بذر جو داریم و گفتنی است که در تولید بذر هسته‌های اولیه خودکفا هستیم و تنها اگر بتوانیم بذر گواهی شده را از 30 درصد به 60 درصد افزایش دهیم نیازی به واردات بذر خارجی نخواهیم داشت هر چند که در حال حاضر نیز 52 رقم گندم در عرصه‌ها کشت می‌شود که تنها چهار رقم آن خارجی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار