دسترسی عادلانه به خدمات سلامت پس از انقلاب اسلامی

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: يکي از اهداف انقلاب اسلامي، بالا بردن سطح سلامت و ايجاد شرايط لازم براي دسترسي عادلانه و فراگير آحاد مردم به خدمات بهداشتي درماني مناسب بود.

آدسترسی عادلانه به خدمات سلامت پس از انقلاب اسلامیقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: يکي از اهداف انقلاب اسلامي، بالا بردن سطح سلامت و ايجاد شرايط لازم براي دسترسي عادلانه و فراگير آحاد مردم به خدمات بهداشتي درماني مناسب بود.به همين منظور از آغاز انقلاب اسلامي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از جمله وزارتخانه هاي فعال ايران سعي در حفظ تامين و ارتقاء سلامت مردم جامعه داشت و براي رسيدن به اهداف خود اقدام به تامين نيروي انساني ورزيده، تاسيس مراکز درماني و ساخت بيمارستان ها، ارتقاء سطح كيفيت تجهيزات پزشكي و نيز دادن آموزش و بالا بردن سطح آگاهي مردم نسبت به بيماريها و آموختن روشهاي پيشگيري از آنها، کرد. 

وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامي تعداد دانشكده هاي گروه علوم پزشكي و نيز اعضاي هيات علمي اين دانشكده ها روند رو به رشدي يافت درنتيجه بر ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته هاي مختلف پزشكي به طور چشمگيري افزوده شد تا نياز کشور به پزشک برآورده شود.

آقاجانی گفت: شبكه ها همراه با بيمارستانها و پلي كلينيك هاي تخصصي و بيمارستانهاي دانشگاهي با خدمات فوق تخصصي، مراكز بهداشتي- درماني كشور را تشكيل مي دهند.
در جهت تحقق اصول 3 - 29 و 43 قانون اساسي مبني بر محوري شناختن سلامت انسان و مكلف بودن دولت در بسيج تمامي امكاناتش جهت سلامت افراد كشور، امروزه بيش از 95درصد جمعت كشور زير پوشش بيمه قرار دارند.

معاون درمان اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف ماده ۹۰ و ۹۱ قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر کاهش هزینه پرداختی از جیب مردم و تعمیم عدالت در بهر ه مندی از خدمات درمانی برای روستائیان و عشایر، اقدامات موثری صورت گرفت. مانند برنامه تحول نظام سلامت که با 3 محور و هدف اصلی حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه های درمان، ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و مراکز ارائه خدمات و بهبود عدالت در دسترسی به خدمات درمانی اجرایی شد سهم پرداختی مردم در خدمات بستری به متوسط 4.5 درصد رسید. 

وی با اشاره به گسترش درمانهای تخصصی و فوق تخصصی د رکشور افزود:  پیوند اعضاء و پزشکی هسته ای نیز در کشور از رشد مطلوبی برخوردار گشت و در این زمینه نیز پیشرفت های خوبی حاصل شد.پس از انقلاب همچنين بیمارستان‌های نیمه‌کاره در مناطق محروم که به علت نيمه كاره رها شدن، یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسيد و بزرگترین پروژه توسعه و بهسازی در عرصه سلامت پس از انقلاب با برنامه تحول نظام سلامت رقم خورد. 

آقاجانی افزود: بهینه سازی هتلینگ بیمارستانی و ارتقای کیفیت خدمات اقامت بیمار، فضای بستری و ارایه خدمات شایسته در بیمارستانهای دولتی برای شهروندان کشور از دیگر محورهای این برنامه بوده است. عملیات نوسازی هتلینگ و استانداردسازی تجهیزات پزشکی در 560 بیمارستان دولتی کشور انجام شده و تاکنون 73درصد پیشرفت داشته است؛ بیش از 18200 بسته شامل تخت، کمد، تشک، پایه سرم، میز و پله کنار تخت که مربوط به وسایل رفاهی بیماران است که با محوریت مناطق کمتر توسعه یافته توزیع شده است. بازسازی بیش از دو میلیون مترمربع از فضای بیمارستان های دولتی و رضایت مندی 86 درصدی بیماران از محیط فیزیکی مراکز درمانی دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت از دیگر دستاوردهای این برنامه ملی بوده است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون حدود 58 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور فعال هستند و تربیت گروه‌های مختلف پزشکی و رشته‌های تخصصی و فوق ‌تخصصی را برعهده دارند و حدود 930 بيمارستان نيز در سراسر كشور عهده دار ارائه اين خدمات به نيازمندان هستند. 575 کلینیک ویژه در سراسر کشور راه اندازی شده است. تعداد تخت‌های بیمارستانی از 56 هزار تخت در سال 1356 به 115908 تخت افزایش یافته است. اکنون به ازاء هر 1000 نفر یک تخت در بیمارستان های دانشگاهی و به ازاء هر 1000 نفر یک و نیم تخت در تمامی بیمارستان ها موجود است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.