هم سویی تغییرات ادبیات داستانی و تحول انسان

تغییرات ادبیات داستانی با تحولات انسان هم سو شد.

کامران پارسی نژاد، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به مسیر تحولات عظیم داستان گفت: ادبیات داستانی در ابتدا در قالب افسانه و حکایت گرفته بود هم اکنون به گونه ادبی رمان رسیدیم و تحولات چشمگیری در همین مساله عنصر تخیل ایجاد شد.
 
وی افزود: عنصر تخیل در داستان قدیم و جدید با یکدیگر تفاوت زیادی  کرد و تغییرات ادبیات داستانی با تحول انسان هم سو شد و در طول زمان تحولات عظیمی را تجربه کرد.
 
این نویسنده با اشاره به آنکه هر چه زمان می‌گذرد برداشت انسان از ساخت هستی بیشتر می‌شود، بیان کرد: مخاطب ادبیات داستانی نیز همگان با این  تحولات  حساس‌تر می‌شود حقیقت محوری را از نویسنده در تخلیل داستانهایش مطالبه می‌کند و از نظر رئالیستی به آن می‌نگرد.
 
 پارسی نژاد ادامه داد: در گذشته شخصیتهای داستانی فرا واقعی بودند زمانی که این گونه ادبی خلق می‌شود مخاطب نیز بالطبع آن را می‌پذیرفت اما پس از ایجاد تحولات داستان نویسی،‌باور پذیری مطالب برای مخاطب سخت‌تر شد و مخاطب نسبت به آن حساسیت بیشتری پیدا کرد وی دوست دارد،‌در این تخیل با واقعیت جهان هستی و فراتر از آن روبرو شود.
 
 وی با اشاره به وجود  حوادث غیر مترقبه در زندگی و ارتباط منطقی میان آن و محتوای داستان ها اظهار داشت: تغییر و تحولات ایجاد شده در داستان را حوادث خوبی می‌دانم هر چه مردم نسبت به تخیل داستانی سخت گیرتر شوند داستان فقط به ژانر فلسفی محدود نخواهد بود در صورتی که این مسئله نیز مانند سایر علوم پیشرفت کند می‌تواند به نگارش تاریخ نیز یاری رساند.
 
این نویسنده بیان کرد: کمک ادبیات داستانی به تاریخ  این گونه است که به بیان جزئی‌ترین مسائل می‌پردازد به عنوان مثال: جنگ و صلح اثر " تولستوی" یک منبع درجه اول تاریخی قرار گرفت این کتاب به بیان پوشاک، و فرهنگ جامعه آن زمان پرداخته بود و از این طریق کمک حال مورخین شد.
 
پارسی نژاد تصریح کرد: هر چه در حوزه ادبیات داستانی پیشرفت کنیم و مطالب تخصصی تر شود و در نهایت به نفع مخاطب و ادبیات خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار