فاکس نیوز: ناظر توافق هسته ای از محل ذخیره سازی اورانیوم کم غنای ایران اطلاعی ندارد

مسئول نظارت بر اجرای توافق هسته ای اعلام کرد از محل ذخیره اورانیوم کم غنای ایران که با یک کشتی روسی منتقل شد، بی خبر است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاکس نیوز در گزارشی نوشت: "استیون مول،" یک مقام ارشد آمریکا که مسئول نظارت بر اجرای توافق هسته ای بود خطاب به قانونگذاران اعلام کرد از محل دقیق ذخیره سازی چند تُن اورانیوم کم غنی شده ایران که بر اساس توافق هسته ای با یک کشتی روسی از این کشور خارج شد، اطلاعی ندارد.

وی در ادامه افزود: این مسئله امانت داری روسیه را از ذخایر نشان می دهد. آمریکا اطمینان دارد که این مواد غنی شده به درستی محافظت می شوند. بدیهی است که ما سالیان سال با روسیه اختلاف نظرهای زیادی داشته ایم؛ اما یکی از ویژگی های روابط ما همکاری نزدیک در زمینه های هسته ای است.

به دنبال این اظهارات، یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد ذخایر ایران در روسیه و در یک مکان امن محافظت می شوند. وی اطلاعاتی در خصوص محل دقیق این ذخایر بیان نکرد. این مقام ارشد همچنین نخواست نامش فاش شود.

منتقدان توافق هسته ای ایران وضع انتقال این محموله دریایی را به عنوان یکی از نقص های توافق عنوان کردند. "کریستوفر اسمیت،" نماینده حوزه انتخابیه چهارم نیوجرسی از حزب جمهوری خواه آمریکا در بیانیه ای مدعی شد: اینکه روسیه برای حفاظت از این حجمِ سنگین از مواد هسته ایِ حساس مورد اعتماد قرار گرفته، ظالمانه و باورنکردنی است. روسیه یکی از متحدان نزدیک ایران است. وی همچنین گفت: روسیه باید در توافق قید می کرد که این مواد هسته ای را کجا ذخیره کرده و چگونه از آن محافظت می کند.

اورانیوم کم تر غنی شده به طور عمده برای تولید برق هسته ای مناسب است و فقط به غنی سازی بیشتر نیاز دارد که ممکن است در جنگ ها از آن استفاده شود. اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (آذر 94) بیش از 12 تن از این مواد غنی شده با یک کشتی روسی از ایران خارج شد.
مول در ادامه خاطرنشان کرد: ما هیچ نگرانی در خصوص نحوه محافظت روسیه از این مواد هسته ای نداریم. آنچه اهمیت دارد این است که این مواد به ایران بازگردانده نشود. اگر حتی یک ذره از این مواد به ایران بازگردانده شود، ما با استفاده از سامانه های نظارت متوجه می شویم.

نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا که قادر نبودند توافق هسته ای را لغو کنند، سعی دارند با مانع تراشی های بیشتر و متخلف نشان دادن ایران مانع از ادامه توافق هسته ای شوند. "جیمز کلپر،" مدیر اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد ایران از سال 2010 تاکنون حدود 140 موشک پرتاب کرده است که ناقض قطعنامه سازمان ملل محسوب می شود. به ادعای وی، نیمی از این موشک ها در دوران مذاکرات هسته ای پرتاب شد.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار