بلومبرگ: نفت ایران برای اروپا ارزانتر از نفت عربستان تمام می‌شود

بلومبرگ در گزارشی نوشت: خرید نفت از ایران برای اروپا، مقرون به صرفه‌تر از خرید نفت عربستان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در تحلیلی اقتصادی نوشت: توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به لغو تحریم‌های اقتصادی این کشور منتهی شد و ایران چندی پیش نرخ نفت در نظر گرفته شده برای فروش به اروپا را اعلام کرد.

بهای نفتی که ایران برای فروش به اروپا درنظر گرفته است، رقابتی‌ترین رقمی است که نفت عربستان دست‌کم در 21 ماه گذشته با آن مواجه شد. نفت ایران به شکلی قیمت‌گذاری شد تا بطور جدی، نفت عربستان را در اروپا به چالش کشد.

بلومبرگ در ادامه این گزارش نوشت: نفت سنگین ایران –که بخش اصلی صادرات نفتی این کشور را تشکیل می‌دهد- 1 دلار و 25 سنت کمتر از بهای نفت عربستان در ماه مارس قیمت‌گذاری شد. ایران در زمان تحریم‌ها، به ترکیه نفت صادر می‌کرد و اجازه نداد عربستان جایگاه این کشور را تصاحب کند. حالا ایران به رقابت با عربستان در بازارهای اروپایی مشغول است. رقمی که ایران برای عرضه نفت به اروپا درنظر گرفته است، کمترین سطح بهای نفت عربستان از ژوئن 2014 (خرداد 93) محسوب می‌شود.

ایران پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی، به جایگاه پنجم صادرکننده‌گان بزرگ نفتی در سازمان اوپک تبدیل شد، این کشور پیش از تحریم‌ها، جایگاه دوم را در اختیار داشت. تهران قصد دارد در سال میلادی جاری، روزانه یک میلیون دلار نفت صادر کند.  "رابین میلز،" مدیر اجرایی موسسه "قمر انرژی" در دبی، گفت: ایران به مازاد تولیدات در بازارهای نفتی توجهی ندارد. این کشور به افزایش سطح تولیدات تا جایی ادامه می‌دهد که بتواند سهم اصلی خود را در بازارهای نفتی تثبیت کند. ایران قصد دارد در کوتاه مدت، حجم وسیعی از نفت را به بازار تزریق کند. 

صادرات نفت ایران در سال 2011 معادل 2.6 میلیون بشکه در روز بود؛ اما در سال 2014 به 1.4 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. در شرایطی که مشتریان نفتی حق انتخاب در میان نفت‌های مختلف در بازار را دارند، نفت ایران خواهان و مشتری بیشتری دارد. ایران  در تلاش برای جلب رضایت مشتریان قدیمی است که در طول مدت تحریم‌ها از دست داده بود، به همین منظور از ارائه برخی تخفیف‌ها رویگردان نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار